F
halper halper skrev:
Vi var på semester tre veckor en vårmånad och ställde ner temperaturen till 12 grader i hela huset. Det innebar att värmepumpen stod helt still (stängde av varmvattnet också) eftersom temperaturen aldrig föll så lågt i huset. Vår förbrukning var nära noll i flera veckor, men jag fick inget brev. Så "snabbt" vet jag inte :p
Fast den var inte noll.
 
halper halper skrev:
Vi var på semester tre veckor en vårmånad och ställde ner temperaturen till 12 grader i hela huset. Det innebar att värmepumpen stod helt still (stängde av varmvattnet också) eftersom temperaturen aldrig föll så lågt i huset. Vår förbrukning var nära noll i flera veckor, men jag fick inget brev. Så "snabbt" vet jag inte :p
Nej en kortare tid föranleder nog inget brev.... men skulle flera göra det mot en viss nätstation så är det ju enkelt för nätägarens datorer att se avvikelsen! Enkel "debit-kredit"....
 
F fsn skrev:
Fast den var inte noll.
Nej det var den ju inte. Så man får minnas att bara koppla förbi värmepumpen, så ligger man säkert till! :poop:
 
Elon Musk Elon Musk skrev:
Det beror på nivån på skatten. Jämviktspriset mellan ”utbud” och efterfrågan är uppenbarligen inte uppnått än då.
Jo man kan skatta ihjäl sina medborgare eller så löser man problemet. Tex kringfartsled.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo man kan skatta ihjäl sina medborgare eller så löser man problemet. Tex kringfartsled.
Ja det finns ju olika lösningar, beroende på vilket resultat det är man vill uppnå. Vad jag svarade på var det oinsatta inlägget om att ”dyr el inte har någon miljöpåverkan”. Ekonomiska incitament är trots allt vår allra vanligaste och mest potenta metod för beteendepåverkan.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Elon Musk Elon Musk skrev:
Ja det finns ju olika lösningar, beroende på vilket resultat det är man vill uppnå. Vad jag svarade på var det oinsatta inlägget om att ”dyr el inte har någon miljöpåverkan”. Ekonomiska incitament är trots allt vår allra vanligaste och mest potenta metod för beteendepåverkan.
Jag skulle påstå det inte gör någon påverkan tills du gör det ohållbart dyrt så inlägget har ju delvis rätt.

Detta problem går dock inte enbart lösa med mer baskraft (kärnkraft) utan vi måste ju reglera exportmarknaden så att det inte påverkar priserna på den inhemska marknaden. Vi får bygga väldigt många kärnkraft om vi ska mätta både vår inhemska och utländska marknad.

Vi behöver lite Sweden first tänk här, ring trump!
 
  • Gilla
masseman33
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Elräkningen i december landade på 15 400 kr.
Elförbrukningen var 4600 kWh.
330 öre per kWh i snitt. :(

Vi har gjort följande:
1. Sänkt värmen i huset
2. Sänkt värmen i källaren ännu mer
3. Lagat låset på källardörren så att källardörren går att stänga. Den hade stått öppen i över ett år.
4. Släckt utebelysningen som jag fick i julklapp förra året
5. Blivit duktigare på att släcka lampor och stänga dörrar, både innerdörrar och ytterdörrar
6. Bytt ut några gamla halogenlampor till led
7. Sänker eller stänger av den elektriska golvvärmen där jag får. Vi har elektrisk golvvärme i 4 utrymmen, badrum, gästtoa, hall och entre
8. Stängt av vvc-pumpen (varmvattencirkulation som inte är nödvändig)
9. Sänkt värmen i varmvattenberedaren (från 70 till 55 grader, förmodligen har varmvattenberedarens termostat slutat fungera)
10. Täppt igen flera tilluftsventiler som tidigare sprutade in kall luft. Ska öppna upp till våren igen när det blir varmare.
11. Ställt in två frånluftsfläktar så att de inte snurrar hela tiden och täppt igen två frånluftsfläktar temporärt.
12. Eldat i braskaminen flera gånger.
13. Köpt och installerat Tibber Pulse som gör att jag kan följa vår elförbrukning i realtid, vilket gjort mig till en ganska jobbig person
14. Bytt elavtal från timpris hos Tibber till rörligt månadspris hos Näckåns Energi när jag insett att timprisavtal inte riktigt passar oss eftersom vi förbrukar mer el dagtid än på natten
15. Fått ett raseriutbrott när jag upptäckt att handdukstorken varit på helt i onödan

Nu har första halvan av januari passerat. Och det har varit relativt milt. Men vi har sänkt förbrukningen med 35% jämfört med förra året.
Tänk på att ventilation är nödvändigt. Med stillastående fuktig luft kommer problem som ett brev på posten. Vi har ett gammalt ftx system som är väldigt frestande att stänga av då det inte går att ställa ned, men det blir ganska snart dålig luft och möjligtvis kondens i systemet som kan ställa till det ytterligare.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Betalar och funderar på att byta till timdebitering istället.

Men för att följa pers exempel:

1. stängt av elgolvvärmen i alla rum utom badrummet, lagt ut mattor för att kompensera.

2. kallställt friggeboden

3. pluggat extraventilationen i gästrummet, ställt ned temperaturen i detsamma och stängt dörren.

4. stängt av eltillskottet i värmepumpen och insett att den är underdimensionerad givet vårt uppvärmningsbehov och behöver bytas ut.

5. eldat

6. Ställt ned måltemperaturen en grad.

7. satt mig in i varför jag har två elmätare från min leverantör. Det visar sig att nätavgifterna faktiskt är differentierad och att jag har (ännu) dyrare el dagtid.

8. funderat på hur/om jag borde isolera lite. Det här huset har bokhyllor ut mot kattvindarna så om vindstaket inte är isolerat utåt är det nog väldigt bristande isolering på övervåning+loft

9. köpt en tångamperemeter och försökt förstå vad som egentligen drar ström.

10. funderat på vilket värmekamera som är lämpligast men inte kommit till skott
 
  • Gilla
fedder och 2 till
  • Laddar…
M
Debatt: Riv upp lagen om skattefri el för amerikanska techjättar
Varje gång du betalar din elräkning går ungefär en tredjedel till skatt. Samtidigt betalar Bill Gates, Jeff Bezos och Zuckerberg nästan noll kronor i elskatt för sina svenska datacenter, vars nettoeffekt motsvarar Forsmarks kärnkraftverk. Svensk IT-industri, datasäkerhet och miljön får ta smällen. Det skriver Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Gudmundson: Sänk elskatten för svenskarna också
Det är bisarrt att svenska elkonsumenter ska subventionera multinationella jättar som Facebook, Amazon och Microsoft.
 
  • Gilla
  • Arg
Bullens Pilsnerkorv123 och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ah, det var en innerdörr? Då spelar man ju i amatörligan om man bara prokrastrinerat i ett år.
Nu har jag förtydligat att jag menade innerdörren ner till källaren.

Jag har också lagt till en ny punkt:
16. Fick en ny kaffekokare som drar mindre ström i julklapp
 
M
En av oss är föräldraledig nu i vinter så blir tufft. Vi får ta av sparbuffert för att kunna betala.
Fick räkning på 8140kr
 
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C crilleeeeeeeeeeeeeee skrev:
Tänk på att ventilation är nödvändigt. Med stillastående fuktig luft kommer problem som ett brev på posten. Vi har ett gammalt ftx system som är väldigt frestande att stänga av då det inte går att ställa ned, men det blir ganska snart dålig luft och möjligtvis kondens i systemet som kan ställa till det ytterligare.
Vi har fortfarande ganska mycket självdrag i fönster och dörrkarmar. Och fortfarande ventiler som är öppna, fast inte lika många längre.
 
M Modski skrev:
En av oss är föräldraledig nu i vinter så blir tufft. Vi får ta av sparbuffert för att kunna betala.
Fick räkning på 8140kr
Då bor man för dyrt och behöver flytta (y) vi är en familj med två barn och klarar oss på en föreldra penning alldeles utmärkt. Så hur klarar ni er inte på en lön+ en föreldrapenning? :surprised:
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Rickard.
B Bopåzoo skrev:
Så hur klarar ni er inte på en lön+ en föreldrapenning? :surprised:
En "vanlig" lön kan variera mellan 45 000 och 20 000 så att behöva låna ur sin buffert om man får en oväntad utgift på ≈4000kr måste nog klassas som rimligt för många.

Vi valde t ex att alltid ligga på gränsen till underskott som föräldralediga för att få vara hemma så mycket som möjligt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
En "vanlig" lön kan variera mellan 45 000 och 20 000 så att behöva låna ur sin buffert om man får en oväntad utgift på ≈4000kr måste nog klassas som rimligt för många.

Vi valde t ex att alltid ligga på gränsen till underskott som föräldralediga för att få vara hemma så mycket som möjligt.
Lite utanför ämnet.
Men man bör ju ändå lägga upp ekonomin att man som ensamstående klarar av att bo i sitt hus.
Så har vi det, det blir gott om pengar över ändå trots vi ligger på lägre än medellön.
När vi får en sådan här oväntad utgift på 4000 mer än vanligt minskar man ju bara på spardelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.