888 894 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Varför skriver du "nedläggningen" inom citattecken? Tror du det är fake news eller nåt?Z Zodde skrev:Skillnaden mellan 1 o 4 stavas begränsad överföringskapacitet men det är kul att ”nedläggningen ” av Svensk kärnkraft plötsligt skulle skapa ett elprisrally i hela nord och mellaneuropa. Eller så beror rallyt på flerdubblade gaspriser och lite nederbörd… men då kan man ju inte skylla på regeringen så vi struntar i fakta, blir roligare så
Tyskland har för övrigt gjort precis samma dumhet som vi i Sverige och sitter i skiten och eldar rysk gas istället för att köra den gröna energi som dom borde byggt ut innan som fimpade sina kärnkraftverk.
Nedläggning har väl inte skett i samband med prisrallyt så det måste alltså finnas en annan förklaringL Leifur skrev:
Norge har tillräckligt med vattenkraft. Mer än vad de behöver till och med. Olika länder har olika förutsättningar.Z Zodde skrev:
Nej det gör vi inte vad jag vet och det sa jag inte heller. Tyskarna däremot eldar rysk gas eftersom dom la ner sina kärnkraftverk innan den gröna energi som dom skulle ersätta kärnkraften med var på plats, så nu eldar dom gas istället och vi importerar säkert en del av den elen.C cpalm skrev:
Kärnkraft behöver varken gas eller nederbörd.Z Zodde skrev:Skillnaden mellan 1 o 4 stavas begränsad överföringskapacitet men det är kul att ”nedläggningen ” av Svensk kärnkraft plötsligt skulle skapa ett elprisrally i hela nord och mellaneuropa. Eller så beror rallyt på flerdubblade gaspriser och lite nederbörd… men då kan man ju inte skylla på regeringen så vi struntar i fakta, blir roligare så
Norge exporterar till bla Sverige som betalar mycket för elen och då stiger priset där också. Norge har bara billig produktion men Sverige eldar med dyr olja 10 ggr mer än vanligt faktiskt. Hade vi inte lagt ner de där reaktorerna hade vi inte behövt bränna olja.Z Zodde skrev:
Vi har lagt ner ett gäng kärnkraftverk och tyskarna har väl mer eller mindre lagt ner alla sina. Under tiden som man byggt en gemensam elmarknad. Nedläggningarna har skapat ett underskott i planerbar kraft och den har tyskarna försökt ersätta med gaseldade kraftverk. Hög efterfrågan och låg tillgång gör att priset skjuter i höjden och de norska ägarna till deras vattenkraft säljer väl där dom får mest betalt.Z Zodde skrev:
Om våra och tyskarnas kärnkraftverk fortfarande hade varit igång hade vi inte suttit i skiten och vi skulle inte haft samma magnitud på detta rally.
Sen är det smått fascinerande att en del inte verkar förstå hur allvarligt detta är. Vi sitter i skiten och det har inte ens varit speciellt kallt. Under min livstid så har de funnits tillfällen när vi i Sverige kört allt vad vi hade, med kärnkraftverk och reservkraft, och precis med nöd och näppe klarat det. Hur fan ska det gå med nuvarande system nästa gång vi får en vargavinter?
jag fick lite glada nyheter idag, beställde 10000kWh solceller för en månad sedan, leverans april/maj
idag ringde de och frågade om de kan komma i veckan
idag ringde de och frågade om de kan komma i veckan