Bilbatteriet strular i kylan. Tänkte kolla elektrolytnivån och ev fylla på batterivatten, men jag ser inte hur jag kommer åt cellerna?
Är det här ett s.k. underhållsfritt?

• Bilbatteri på ett bord med varningsskyltar synliga, nära en rörtång och en hylsnyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

F fedder skrev:
Bilbatteriet strular i kylan. Tänkte kolla elektrolytnivån och ev fylla på batterivatten, men jag ser inte hur jag kommer åt cellerna?
Är det här ett s.k. underhållsfritt?
Ja det är slutet. Innehåller en elektrolyt av gel i stället. Om dåligt så prova laddning eller kassera.

Det var värst, då måste tidigare ägare ha bytt. Tack för svar!
Funkar att ladda, men om bilen står oanvänd ett par Skånesvala nätter laddar den ur igen.

Det ärnog 20 år gamnalt, är det inte Varta?
Har ett sådant och är väl klassat som "fritidsbatteru".
Du jan tests med en rekondladdning om du har en sådan laddare.

• Gilla
fedder
  • Laddar…
Inget varumärke på batteriet, men en liten etikett med kod RA531835. Stansad i plasten också vad som ser ut som ett serienummer, C5C och 16 siffror till. Om det är så gammalt är det äldre än bilen, sitter i en Toyota från 2004.
Googlar rekondladdning.

Ja det ser likadant ut, minus klistermärkena. Båt, husvagn och fritidshus står det.. vad fattas för att använda det i bil?
Vårt har suttit sen vi köpte bilen för 3-4 år sen, och har tills nu fungerat bra, även under kalla vintrar.

Gjorde rent polerna och laddade på nytt. Imorrn ska jag göra rent kabelklämmorna också innan jag sätter tillbaks det. Får se om denna lilla semester med pedikyr gör nån skillnad.

Har ett liknande som råkade hamna på sidan, och vatten rann ut genom ventilationen.
Konstaterade att locken mitt på batteriet är smälta fast, går inte ens att bryta upp.
Jag fick borra hål i det vid varje cell, visade sig att det bara saknades i första cellen vid ventilationen, så jag fyllde på och la igen hålen med en klick silikon.

Är inte ett startbatteri lite av en förbrukningsvara idag... :thinking:

• Gilla
Michael Meier och 1 till
  • Laddar…
Åk till en kvalitetskrot som skrotar åt försäkringsbolagen ! Ett nästan nytt batteri c:a 200kr.

Batterier har också lite olika egenskaper, men ett gammalt batteri som börjar tappa laddning är dags att byta.

L Leif i Skåne skrev:
Åk till en kvalitetskrot som skrotar åt försäkringsbolagen ! Ett nästan nytt batteri c:a 200kr.
Har du tips på en sån i norra Skåne?
Jag tänkte ringa närmsta imorrn för att se vad det kan kosta om jag behöver byta, men inte vet jag om det är en kvalitetsskrot eller vem dom skrotar åt :D

F fedder skrev:
Har du tips på en sån i norra Skåne?
Jag tänkte ringa närmsta imorrn för att se vad det kan kosta om jag behöver byta, men inte vet jag om det är en kvalitetsskrot eller vem dom skrotar åt :D
Jag köper allt hos Norberg i Mala , söder om Bjärnum längs väg 117.
Här köper jag också däck t.ex. 4st Michelin på hösten för 2000kr på bilen. Vinterdäck nya köper jag i April när det behövs.

• Gilla
fedder
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.