raveper raveper skrev:
Ja du får ju göra som du vill men många andra tycker som jag. :D
Vi har haft familjeråd . Längsgående trall vann.
 
  • Gilla
mika m och 9 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel.

Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Som några har skrivit så bör trallen ligga längs med huset. Det blir jättesnyggt att lägga avdelare. Ett tips är att använda snöre för att få trallen ligga i linje på bägge sidor om avdelaren. Det blir stor skillnad om man gör det.
 
  • Trädäck längs huset med avdelare och loungemöbler, snören används för linjering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nisse Hedström och 5 till
  • Laddar…
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
Känns som att det blir mindre tyngd på altanen om du använder stolpsko istället som du gjuter i pinten med bärlina genom stolpskon. Annars ser det bra ut. Vad är det för typ av mark under? Illustration av träaltankonstruktion med stolpskor, bärliner, och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hmt och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Det ser ju bra ut.
Hade själv lagt trallen åt andra hållet.
Jag gillar när det är stumt och lite lätt överdimensionerat så självklart kortlat.
Skruvade inte i fasaden heller.
Nej, trallbrädorna skall ligga som skissen visar. Nu slipper skarva brädorna
på detta viset. Trallbrädorna vill gärna spricka om du skarvar dem.
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Ett alternativ är att lägga fiskbensmönster. Jag gjorde det vid vår stuga. Det var ett j@#la jobb att kapa till varje bräda eftersom det var olika mått hela tiden, men resultatet blev riktigt bra.

Hittar tyvärr ingen bättre bild i mobilen.
 
  • Våt trädäck med fiskbensmönster nära en stuga under snöfall, med grå himmel och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
M marcelito skrev:
Känns som att det blir mindre tyngd på altanen om du använder stolpsko istället som du gjuter i pinten med bärlina genom stolpskon. Annars ser det bra ut. Vad är det för typ av mark under? [bild]
Men jag behöver komma upp lite från marken, därav stolparna.
 
E Evald1 skrev:
Ett alternativ är att lägga fiskbensmönster. Jag gjorde det vid vår stuga. Det var ett j@#la jobb att kapa till varje bräda eftersom det var olika mått hela tiden, men resultatet blev riktigt bra.

Hittar tyvärr ingen bättre bild i mobilen.
Alltså det vore ju drömmen, men känns lite för avancerat för utföraren (mig). Mkt snyggt.
 
Här ser ni var altanen ska ligga. På lite sikt ska vi öppna upp och sätta dörr vid det vänstra fönstret.
 
  • Plats där altan planeras framför röd stuga med två personer som gräver, sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
mkc och 8 till
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare om att jag tycker det är snyggast på längden. Byggde en stor altan förra sommaren och delade in allt med friser som tidigare kommentarer, blev kanon! Gjorde flera etager och lät frisen följa med upp på nästa nivå för att det skulle se enhetligt ut.
 
  • Nybyggd flernivåträdäck i trä med friser längs husfasad, trappsteg upp till dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd flernivå altan i trä med trappsteg, räcken och modern utemöbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd flernivåers träaltan med friser längs träplankorna och trappsteg upp till altandörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mika m och 5 till
  • Laddar…
Men alltså! Hur snyggt som helst. Byggde du själv?
 
Nybyggd träaltan utan räcken med oregelbundna former nära ett vitt enplanshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med stolpar utan diagonala stöd vid ett enfamiljshus, oregelbundet mönster på brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
höga är stolparna? Ser bra ut men jag hade, beroende på stolparnas höjd, även satt diagonala strävor mellan stolparna för att öka altanens stabilitet i sidled och framåt.
Håller säkert ändå men skadar inte.

jag byggde med löpande längder då min altan har lite oregelbundna former och tycker inte det ser konstigt ut

Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?
 
Redigerat:
  • Gilla
mika m och 4 till
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Hur höga är stolparna? Ser bra ut men jag hade, beroende på stolparnas höjd, även satt diagonala strävor mellan stolparna för att öka altanens stabilitet i sidled och framåt.
Håller säkert ändå men skadar inte.
Jag har inte räknat på det exakt i min skiss, eftersom marken är lite sluttande så blir det lite olika höjd på stolparna, men altanen kommer att ligga en 70 cm över mark.
 
Morsansgrabb Morsansgrabb skrev:
Men alltså! Hur snyggt som helst. Byggde du själv?
Tack! :)
Jag och min fru byggde allt själva. Altanen är så hög i framkant (~2m) och såpass stor att vi behövde bygglov vilket ledde till att vi gjorde noggranna ritningar i SketchUp i förväg. Det underlättade att ha försökt tänka på det mesta. Och ett gäng timmar på byggahus i förväg för att ställa frågor och fundera.
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
J JonathanFlod skrev:
Tack! :)
Jag och min fru byggde allt själva. Altanen är så hög i framkant (~2m) och såpass stor att vi behövde bygglov vilket ledde till att vi gjorde noggranna ritningar i SketchUp i förväg. Det underlättade att ha försökt tänka på det mesta. Och ett gäng timmar på byggahus i förväg för att ställa frågor och fundera.
Härligt. Jag är i den fasen nu, torrsim innan säsongen drar igång. Många detaljer att snöa in på, och många detaljer att upptäcka med hammaren i hand antar jag.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Jimmytwotimes Jimmytwotimes skrev:
Som några har skrivit så bör trallen ligga längs med huset. Det blir jättesnyggt att lägga avdelare. Ett tips är att använda snöre för att få trallen ligga i linje på bägge sidor om avdelaren. Det blir stor skillnad om man gör det.
Jag släppte ut trallen sen tog jag sänksågen och renkapade, svårt att få det exakt annars tror jag.
La även 2 brädor som avdelare då det är 2 i frisen
 
  • Gilla
Morsansgrabb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.