AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nja, du kan också bli misstänkt om de tycker du tar ut för lite lön. Det är helt godtyckligt då Skatteverket agerar utanför lagen .
Om du tänker på egenföretagare som tar ut för lite lön i skatteverkets ögon. Så kan det bero på att en del företagare låter företaget stå för "privata" kostnader ... minns att skatteverket gjorde "razzia" här där jag bor mot en viss bransch. Och det blev ett stort liv på företagarna... men det var allmänt känt vad som pågick... jag är bekant med en av de drabbade i razzian.... Det var en hel del "privata" grejer som firman köpt in men som bara nyttjades privat... nu var det inte tal om småsaker utan riktigt stora belopp och fina "grejer"... de hade börjat smått men med tiden spårade det ur och de blev fartblinda "kungar"...

Min bekanta hade det tufft några år efteråt. Han driver fortfarande sin firma men är noga med vad som företaget betalar och vad han betalar privat... Och han tar ut vanlig lön samt utdelning. Han "badar" dock inte i samma materiella lyx som tidigare...

Oavsett bransch eller vilka skv väljer att granska så kommer de att hitta smitare... stora som små...
Men det är säkert så att de riktigt stora smitarna mäktar de inte med. Utan de tar säkert tusen små istället och får då in samma mängd pengar till mindre motstånd...

Och med all säkerhet så finns det oskyldigt drabbade också. Tyvärr
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Det är tack vare "fusk" som vi har körjournaler i företagsbilar....
 
Mikael_L
Typ.
Men utan kravet att jag ska kunna redovisa min körning ifall SKV begär det, så skulle jag troligen skattefuska en del, dvs låta företagets oskattade pengar bidra med mina privata grejer.
Och ärligt talat ser jag inget fel med detta. Jag ser inte att jag borde ha någon annan rätt eller gräddfil jämfört med de som sliter som löneslavar.
Jag har ändå redan tillräckligt med fördelar med mitt val.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Ja så kan man också se på det...

Jag tänkte skulle det inte fuskas så skulle SKV inte behöva granska och vi skulle slippa körjournaler...

Men du har helt rätt vi dödliga har bevisbördan... Att bevisa att vi är oskyldiga till skattebrott....
 
Mikael_L
Skulle beviskravet ligga på SKV så skulle inte speciellt mycket skatt komma in, så det är nog rätt tänkt.
Jag tycker dock aldrig (nästan aldrig) att inget går att förbättra, så visst skulle några tankar som jag fick när jag skummade Anders länk kunna vara något att hoppas på.
Nu är det sent, så jag återkommer med vad ...
cliffhanger ...?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Läs min länk ovan om Skatteverket och rättssäkerhet. Jag gör inget fuffens heller, kör bara icke avdragsgilla representationer osv. Men man är ju ändå orolig skatteverket kommer stå vid dörren för det spelar ingen roll att man är oskyldig.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Ja angående de där snabbtågen så vet jag inte hur de tänkt riktigt.
Hur finansieras byggandet av spår för snabbtågen? Rimligen borde det finansieras av operatörerna som ska bedriva trafik på spåren, dvs "marknaden" bör stå för investeringen. Om tillräckligt många tror att det bli lönsamt så kommer spåren att byggas, annars inte.

Det är väl så det är tänkt?
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Jag tycker det är betydligt roligare att meka med hojen nuförtiden. Den fyller 24 år i Sommar. Fått mycket kärlek så fin för åldern och av en modell som det finns tokmycket och billiga delar till trots att det är ett italiensk vidunder ;)
Är det en sån där jävligt röd hoj? :cool:
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tyvärr omöjligt att hinna läsa allt nytt som skrivs på forumet för närvarande, så hoppas att detta inte är publicerat sedan tidigare:

[länk]

– Det är i dagsläget oklart om statsstödsgodkännandet kommer att kunna förlängas bortom 2022. Mot bakgrund av detta remitteras ett förslag om att Sverige till den 1 januari 2023 ska upphäva skattebefrielsen för flytande rena och höginblandade biodrivmedel och i stället främja dessa drivmedel genom att införliva dem i reduktionsplikten, skriver regeringen i sin PM.

30 kr / liter HVO100

Införandet av skatten innebär rejäla höjningar på E85 och HVO100. En liter E85 höjs med 8,50 kronor inklusive moms och HVO100 höjs med drygt 6 kronor inklusive moms. Det är samma skatt som för vanlig bensin och diesel. Om dagens priser står sig skulle en liter E85 kosta 25,70 kronor och en liter HVO100 kommer att kosta 30,12 kronor.

Regeringen vill nu ändra lagen om reduktionsplikt och göra så att E85 och HVO100 kan räknas in i reduktionen. Det kan göra så att mindre biobränsle behöver blandas in i den vanliga bensinen och dieseln.

[länk]
Nåt så jävla korkat.
Man ska kunna tillgodoräkna försäljning av högandels biobränslen som E85 och HVO och därför kunna minska andelen låginblamdat biobränsle?
Detta förutsätter väl då att man verkligen säljer lite E85 och ren HVO?
Och det kan jag berätta redan nu, som hängiven E85-åkare, att det blir inte en jävla liter köpt med ett pris på över 20 kr för E85.
Och om inte jag köper, då blir det nog ingen annan heller.
 
A
K karlmb skrev:
Nåt så jävla korkat.
Man ska kunna tillgodoräkna försäljning av högandels biobränslen som E85 och HVO och därför kunna minska andelen låginblamdat biobränsle?
Detta förutsätter väl då att man verkligen säljer lite E85 och ren HVO?
Och det kan jag berätta redan nu, som hängiven E85-åkare, att det blir inte en jävla liter köpt med ett pris på över 20 kr för E85.
Och om inte jag köper, då blir det nog ingen annan heller.
20 kr per liter :thinking:
Då åker nog panna fram igen..
etanol vill jag ha även i framtiden..
både i traktorn och bilarna.. samt i alla sågar..
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
20 kr per liter :thinking:
Då åker nog panna fram igen..
etanol vill jag ha även i framtiden..
både i traktorn och bilarna.. samt i alla sågar..
Jo, min Smart som jag planat toppen på till 13.5:1 i komp och tillika turbo, går inte att köra på bensin längre. Så jag kommer förbi dig och tankar.
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
A
hörde tidigare att de kommit på att göra miljöbränsle av gödsel..
någon mer som hört detta?
direkt från ko rumpan..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag har också en äldre bil idag och fixar alla småsaker själv, man ska dock inte förringa dessa småsakers betydelse för en som inte kan, vill, eller har möjlighet att fixa själv.
Om det handlar om en tillräckligt ny gammal bil så är det inte ens säkert att det går att fixa en del saker själv.
För att byta strålkastare på min tio år gamla bil måste man montera ner hela framdelen på bilden. Jodå, det går nog att göra själv, men inte utan en verkstadshandbok och rejäl uppsättning verktyg, varav en del ganska speciella.

För drygt 20 år sen gjorde jag det mesta själv (förutom att byta däck; det är för besvärligt utan att ha en däckvrängarmaskin) men då var bilarna betydligt mekvänligare.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Det hade varit liknande så hade det varit ett företag som inte har egna parkeringar utan personal få parkera på allmän plats, där är det ju rätt klart att man får betala förmån om chefen fixar platserna som kostar.
För förmånsbeskattningen spelar det ingen roll hur mycket parkeringsplatserna kostar för arbetsgivaren. Det är förmånen för den anställde att få parkera gratis (eller under marknadspris) som beskattas.

Däremot kan det förstås hända att en arbetsgivare vill ha täckning för sina kostnader för parkeringsplatserna, och då tar den lämpligen betalt av de anställda som parkerar där, men det har ingenting med skatter att göra.
 
A
P pmd skrev:
Om det handlar om en tillräckligt ny gammal bil så är det inte ens säkert att det går att fixa en del saker själv.
För att byta strålkastare på min tio år gamla bil måste man montera ner hela framdelen på bilden. Jodå, det går nog att göra själv, men inte utan en verkstadshandbok och rejäl uppsättning verktyg, varav en del ganska speciella.

För drygt 20 år sen gjorde jag det mesta själv (förutom att byta däck; det är för besvärligt utan att ha en däckvrängarmaskin) men då var bilarna betydligt mekvänligare.
klart det går..
enklast är att väga in bilen med vattenpass eller krysslaser. sedan hänga upp en papp på en vägg.. rita av vart strålkastaren lyser.
Och väga emot den andra..
lyckas man inte 100 så brukar de ställa strålkastarna på bilprovningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.