Såg på ritningarna till svärföräldrarnas trähusbygge med mekanisk frånluft att de tar in luften i en luftspalt i väggen före ventilen och så får de på så vis tillbaks lite av värmen som annars skulle strålat bort på husets utsida. Kan man tillämpa samma teknik på ett stenhus med FTX-ventilation och även ha samma konstruktion på taket?

(Tänker mig tegelfasad, betongstomme och stenull eller liknande isolering däremellan, och filter på ytterventilerna för att inte få in organiskt material som kan fastna i luftspalten. Se bifogad skiss nedan.)

Någon som gjort något liknande?

• ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller att dra luft till en (1) friksluftsventil via en splat är det ett rätt litet flöde.
Skall du dra hela friskluftflödet till FTX'en via ytterväggen lär det bli rätt bra fart ... och kanske risk att fukt dras in i väggkonstruktionen m.m.
Skall det fungera måste du få ut luften över en stor yta (lägra hastighet).

Sedan är jag alltid lite skeptisk till att dra in friskluft över isolering med allt det kan finnas i den.

Vid en del nya "lågenergilösningar" tar man in friskluften via typ inglasade växthus och dylikt, så tanken är inte fel men frågan är hur bra det är att dra in så mycket luft genom en väggspalt.

Är det verkligen någon skillnad i luftflöde med mekanisk frånluft resp FTX, ska inte båda varianterna omsätta husets volym varannan timme? Om så är fallet blir det ju samma flöde givet samma hustyp, men då är det väl kanske hustypen som gör skillnad om det är möjligt eller inte.

Räkade lite på det, med en luftspalt på 5cm blir det ett flöde på 8cm/s om jag har luftintag runtom hela huset och låter all luft gå genom där, och det är ett ganska högt luftflöde och blir ännu högre om man räknar med fönster och dörrar. En variant är att bara låta lite av luften passera genom spalten så man får tillräckligt med flöde för att återvinna energin men att största delen av luften kommer direkt utifrån.

Risk för fukt är det som jag är mest orolig över, men isoleringen kommer väl att få samma fuktighet som luften på grund av diffusion både om man tar i luft den vägen eller om man har en vanlig ventilerad vägg förutom i det fallet då man har en snabb temperaturväxling från kallt till varmt för då kan ju varm fuktig luft skapa kondens.

En schunt styrd av ett reglersystem som väljer att ta olika mycket av spalt-luften resp uteluft direkt löser både flödesproblemet och förhindrar kondens vid temperaturväxlingar och kan kanske hålla nere fukt på det viset?

Tja vet inte hur mycket du sparar på det bara ... vägen kommer att bli lite kallare då du drar luft genom den.
Sett lite sådana här lösningar men ingen som jag tycker varit bra.
Det jag är mest rädd för är lukt och fukt precis som du själv säger, frågan är hur man skall styra spjäll för att slippa dra in fukten.

Inte helt enkelt att räkna ut i förväg om det lönar sig eller inte, utöver att väggen blir kallare så får FTX-aggregatet lägre verkningsgrad med minskad temperaturskillnad och det är ju inte säkert att uppvärmningen av den inkommande luften är större än den förlusten.

Har man väl byggt ventilationssystemet på detta sätt och placerat ut fukt- och temp- sensorer så man kan mäta fukt i väggen och temperatur på utsidan och insidan av väggen samt temperatur före och efter FTX så går det ju att experimentellt få fram matematiska samband för hur väggen reagerar på olika luftflöden och från det skapa sig en optimal regulator även om det inte är helt trivialt.

Kom på ett annat eventuellt problem, det blir väl undertryck i väggen så luft kommer in genom springor både innefrån huset och utifrån om inte väggen är helt tät och då kan organiskt material komma in den vägen och ligga där inne å förmultna och skapa problem(?)

rickardg skrev:
Kom på ett annat eventuellt problem, det blir väl undertryck i väggen så luft kommer in genom springor både innefrån huset och utifrån om inte väggen är helt tät och då kan organiskt material komma in den vägen och ligga där inne å förmultna och skapa problem(?)
Det är nog där "riskmomentet" i konstruktionen finns.
Skall du ha filter i alla intagsgaller blir där ett visst undertryck

Svårt det där med givare överallt och styrning till det ... blir inte billigt direkt.

En enklare ide är att ha två intag söder/norr med växlingsspjäll och ta luft på den sida man vill beroende på om man vill ha varmare/kallare luft.

Gör man mycket själv så behöver sensorer och styrning inte bli så dyrt (om man inte räknar egen tid som pengar), har elektronik som lite av hobby och då hamnar det även delvis på nöjeskontot ;)

Ja, är nog det som idén faller på, med filter blir det för stort undertryck så smutsig luft kommer in på fel ställe och utan filter kommer det in smutsig luft på rätt ställe istället. Kunde vara värt å provat om värstafallet var att det inte fungerade men det är inte riktigt värt risken att få mögel i väggarna så jag får nog låta bli.

Ja, man kanske får nöja sig med att göra något smart med olika luftintag istället...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.