A Arnodt skrev:
Magnus EK, skulle du vilja ange ett sådant elhandelsbolag?
Ska en elkonsument kunna köpa till tim-medelspottpris, då måste elkonsumenten också ha en elmätare som kan mäta förbrukning per timma, och även kunna rapportera det till elnätsbolaget. Alla elmätare klarar inte av det. Elnätsbolaget kanskeinte är villigt att byta elmätaren och förnya sitt elregistreringssystem.
Det är lagstadgat om att alla ska ha det så inget problem som kommer finnas i framtiden.

Den 1 november 2018 införde regeringen nya funktionskrav för elmätare för lågspänningskunder, vilka kompletterades med en föreskrift som trädde i kraft den 1 oktober i år. De nya funktionskraven innebär att din elmätare kommer att bytas ut av ditt elnätsföretag. Bytet ska vara genomfört senast den 1 januari 2025 och många elnätsföretag har redan påbörjat arbetet med att byta ut mätarna.
Elmätaren ska kunna registrera mängden överförd energi per timme och kunna ställas om till att registrera per 15 minuter. Syftet är att öka dina möjligheter att vara aktiv på marknaden.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
A Arnodt skrev:
Magnus EK, skulle du vilja ange ett sådant elhandelsbolag?
Ska en elkonsument kunna köpa till tim-medelspottpris, då måste elkonsumenten också ha en elmätare som kan mäta förbrukning per timma, och även kunna rapportera det till elnätsbolaget. Alla elmätare klarar inte av det. Elnätsbolaget kanskeinte är villigt att byta elmätaren och förnya sitt elregistreringssystem.
Jag har Tranås energi (som även är nätägare här); har ingen produktion men har köpt med timpris sen 2017. Säkert inte allra billigast, men jag gillar inte att hålla på och byta och krångla. (Om jag blir sur på dem kommer jag byta.)

Enligt vad som sägs här (https://www.energimarknadsbyran.se/...nader/natavgifter/elmatare-och-elforbrukning/) har man rätt till timmätning utan extra kostnad, så är mätaren för gammal måste elnätsbolaget byta den gratis. (Många mätare kommer behöva bytas igen när kvartmätning blir obligatorisk, men de som sätts in nya nu lär redan klara detta.)

På Transås Energis hemsida verkar inte finnas något avtal där man kan köpa el till "äkta" timspottpris. Det verkar bara finnas avtal "rörligt elpris" och "fast elpris". Men det kan vara att det är inget de vill skylta med.
https://tranasenergi.se/privat/elavtal/om-vara-elavtal/

Det kanske bara erbjuds äkta timspottpris om man går bakom "kulisserna".

Redigerat:
Magnus E K
A Arnodt skrev:
På Transås Energis hemsida verkar inte finnas något avtal där man kan köpa el till "äkta" timspottpris. Det verkar bara finnas avtal "rörligt elpris" och "fast elpris". Men det kan vara att det är inget de vill skylta med.
[länk]

Det kanske bara erbjuds äkta timspottpris om man går bakom "kulisserna".
Nej, man måste ringa och be om att få det, så gjorde jag hösten 2017. Jag har efter det själv kontrollräknat siffrorna så jag vet att det att det stämmer med faktisk timförbrukning.

Edit: De flesta som har timprisavtal verkar använda ett elhandelsbolag som är speciellt inriktat på det; Tibber verkar populärt. Det kan säkert vara praktiskt om man vill ha en speciell app t ex. Har dock för mig att de har högre månadsavgift och att det därför kanske skulle bli dyrare för mig då jag har väldigt låg förbrukning vissa månader.

Tack för Info. Så verkar det vara hos elbolagen att de vill inte skylta med att kunder kan få äkta timmedelspottpris-avtal. Kunden måste vara påläst för att veta att det ens finns.
Man undrar varför de hemlighåller det och inte anger det på sina hemsidor att de har äkta timmedelspottpris-avtal?

F
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, man måste ringa och be om att få det, så gjorde jag hösten 2017. Jag har efter det själv kontrollräknat siffrorna så jag vet att det att det stämmer med faktisk timförbrukning.

Edit: De flesta som har timprisavtal verkar använda ett elhandelsbolag som är speciellt inriktat på det; Tibber verkar populärt. Det kan säkert vara praktiskt om man vill ha en speciell app t ex. Har dock för mig att de har högre månadsavgift och att det därför kanske skulle bli dyrare för mig då jag har väldigt låg förbrukning vissa månader.
Tror inte alls att de som kör timspot väljer specialbolag för det. Alla som säljer el gör det på timspot och då köper man också på timspot. Varenda bolag erbjuder det men ingen eller väldigt få verkar ha det på sin hemsida.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M Mseli skrev:
Hej! Jag har avtalet Dela Vattnet och det är precis som det står i citatet - antalet sålda/inlämnade kWh avräknas vintertid mot det spotpris som gäller då, snitt månad. Så i det fallet priset blir högre på vintern går man plus jmf med om man sålt direkt vid produktion, men det skulle ju kunna bli tvärtom också, om priserna av någon anledning faller under en månad på vintern. Enligt JK är idén att man hjälper till att behålla vattnet i magasinen under sommaren. El vi köper utöver avräkningen mot sommar-produktion betalas per timme, man lär således ladda bilen på natten på vintern…
Det är ett upplägg som låter bra. Men det fungerar inte så i praktiken. De sparar lika mycket vatten till vintern oavsett, det lönar sig liksom. Det du har är snarare ett normalt fastprisavtal på en viss mängd el där debiteringen har spridits på årets alla fakturor. I år har ju fastprisavtal lönat sig. Så du har säkerligen gjort vinst på det. Men det är en något bedräglig beskrivning av produkten.

D Daniel 109 skrev:
Det är ett upplägg som låter bra. Men det fungerar inte så i praktiken. De sparar lika mycket vatten till vintern oavsett, det lönar sig liksom. Det du har är snarare ett normalt fastprisavtal på en viss mängd el där debiteringen har spridits på årets alla fakturor. I år har ju fastprisavtal lönat sig. Så du har säkerligen gjort vinst på det. Men det är en något bedräglig beskrivning av produkten.
Jag har svårt att tänka mig att en elleverantör prioriterar att t.ex. de som har solceller kan få ”bästa möjliga avtal” om det avtalet inte samtidigt gynnar elleverantören.

Jag kan tänka mig att den ökade elprisvariationen (volatila elpriser) som uppstått förändrar lönsamheten på olika typer av avtal.

Den som har ett avtal med sin elleverantör ser i efterhand hur avtalet utfaller. Det är möjligt att de typer av avtal som finns idag är förändrade om något år, bl.a. med anledning av utvecklingen på elmarknaden med volatila elpriser.

Ju fler som installerar solceller på sina hustak, desto mer elenergi produceras (lokalt) under soliga dagar och under sommarhalvåret. Sammanfaller ett ökat utbud av elenergi (från t.ex. solceller) inte samtidigt med ett ökat elbehov då pressas elpriserna nedåt. På samma sätt, om ett ökar elbehov (för t.ex. uppvärmning) inte sammanfaller med motsvarande ökning av elproduktion (från t.ex. solceller) då pressas elpriset uppåt. Tålsammas tenderar det till att öka elprisvariationen.

Kraftbolagen kan styra sin elproduktion (från t.ex. vattenkraft) till perioder med ökat elbehov och ökar sina intäkter (får mer betalt per kWh) under dessa perioder. En ökad elproduktion under perioder med ökat elbehov pressar elpriset nedåt.

Att ”dela vattnet” låter som man vill erbjuda något, men var är vinsten för den som har tillgång till vattnet (vattenkraften)? Ökar man antalet avtal med just den kraftleverantören, och man ser vinsten där?

Hur många kan i framtiden erbjudas att ”dela vattnet”, om fler efterfrågar tjänsten?

De tar betalt för vinterelen via en månadsavgift som är kopplad till hur mycket el du ”lagrar”.

F
D Daniel 109 skrev:
De tar betalt för vinterelen via en månadsavgift som är kopplad till hur mycket el du ”lagrar”.
Eftersom jag fortfarande inte fattar exakt hur det fungerar.... kan du inte redogöra för det uppspaltat och överskådligt? Till att börja med, vad betalar man för elen på vintern, kWh mot sparad kWh eller betalar man i kronor med sparade kronor?

D Daniel 109 skrev:
Ja, jag och maken kikade på det där eftersom någon kallade mig idiot som inte redan har ett sådant avtal, och så vitt vi kan se hade det förmodligen lönat sig just nu, men att risken är står att grundkostnaden blir mycket högre nästa år. Men det är klart, det är inte så dumt att få lite jämnare men något högre elräkning om det känns otryggt att riskera att få en faktura på 5 - 10 000

T TheGame skrev:
Har länge funderat, hur fungerar solpaneler på vintern om taken täcka med ca 1/2 - 1 Meter snö?
Inte alls gissar jag?
Finns det nån vinning i dessa förutsättningar?
På sommarn går det även mindre el varför vet jag inte men man är väl ute mer och använder datorerna mindre och anv motor ochokupevärmare till bilen på vintern.
vi uppvärmning av fjärrvärme.
Vid ca 35gr lutning {vanligt) rutchar snön av när solen kommer fram igen. Panelerna är så mörka att det blir plusgrader på ytan av det ljus som läcker genom snön. En förutsättning är förstås att det inte finns snörasskydd. Samtidigt försvinner mycket av smuts o. fågelskit!

"Dela vattnet" tycker jag går ihop sig även för jämtkraft, eller tänker jag fel?
Om man ponerar att du och din granne båda använder jämtkraft och en sommardag behövs 10kWh och vintern 20kWh var. Pris 0,5kr på sommaren och 1kr på vintern. Vi säger att jämtkraft har ett vattenmagasin motsvarande 100kWh för enkelhetens skull.

Fall 1, ingen av er har solceller. Sommardagen behöver ni 2*10kWh för 0,5kr/kWh = 10kr och de har tömt ut 20kWh vatten. Kvar 80kWh vatten. Vintern kommer och de säljer 2*20kWh för 40kr och har 40kWh vatten kvar. De har fakturerat er totalt 50kr.

Fall 2 när en av er har solceller som vi säger drar in 20kWh på sommardagen. Det täcker upp ditt elbehov + grannens. Jämtkraft behöver inte tömma ut nåt, har en skuld på 10kWh till dig och grannen för betala 5kr. Sen kommer vinterdagen när ni behöver 20kWh var. Du pröjsar 10 kr och får tillbaks dina 10kWh som du sparat. Grannen får pröjsa 20kr som vanligt. Jämtkraft tömmer ut 40kWh. De har då fakturerat 5+10+20=35kr men har nu 60kWh i magasinet. Överskottet på 20kWh kan de sälja för 1kr/kWh och landar då på 55kr totalt.

När tror ni första inlägget på forumet kommer i stil med "Fick elräkningen nu och de vill ha betalt för elen jag producerat!"?

dof dof skrev:
När tror ni första inlägget på forumet kommer i stil med "Fick elräkningen nu och de vill ha betalt för elen jag producerat!"?
Än är vi inte där;) Skärmdump av betalningshistorik hos SVEA SOLAR med status på flera fakturor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.