Vi har precis köpt en ny router då den gamla gjort sitt, fick inte i närheten av det vårat fiber ska leverera (100 Mbit/s). Köpte Asus RT-AX82U som ska klara många ansluta enheter osv.
Det började bra, mätte hastigheten till 85 Mbit/s, men när vi kopplade upp smart-tvn, sonens Xbox, två telefoner och jag samtidigt försökte arbeta hemifrån och kopplade upp min dator så kopplar enhet efter enhet ifrån. Tvn behåller uppkopplingen, men min dator kopplar ifrån efter några minuter "internetuppkoppling saknas", lika med sonens Xbox, allra sämst fungerar det när jag försöker använda fjärrskrivbordet. Letar vi reda på nätverket så fungerar det igen, i några minuter.
Jag har avaktiverat brandväggen, ändrat inställningarna för 2,4 och 5ghz. Vad mer kan vi göra?

Börja med att aktivera brandväggen igen, den ska vara på.

Därefter gäller det att hitta en kanal på respektive frekvensband där du slipper störningar från dina grannar. Jag vet inte riktigt vad en Asus har för stöd för en sådan analys, om inget finns får du helt enkelt testa dig fram.

Om det går att titta på TV samtidigt som din dator kopplar ifrån kan du iallafall utesluta att det är din anslutning mot internet det är fel på, och fokusera på att få wifit att fungera bättre.

Du kan också testa att ansluta din dator via sladd till routern, då ska det förstås fungera helt stabilt och utan avbrott. Detta skulle jag nog börja med att göra.

Jag skulle också stänga av 2,4GHz om du inte har några äldre enheter som behöver det ELLER om du behöver det för att ha täckning överallt.

Ladda ner t.ex. appen WiFi Analyzer så kan du se hur kanalanvändandet ser ut i närmiljön. Byt sedan kanaler på din router efter det (om det behövs).

Redigerat:
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Avstånd mellan router och dina enheter spelar roll, tillsammans med vad det är för material i mellanliggande väggar och bjälklag.

Sedan spelar det även stor roll vad dina enheter har för wifi-hårdvara. Själv har jag helt otroliga skillnader i prestanda mellan tex min iPad pro som kan köra nästan fullt blås 400+ mbps på mitt kontor en våning ner från routern på övervåningen via 5 GHz, ca 200 mbps i källaren via 11 ac.

Kopplar jag upp mig mot samma med min sprillans nya ASUS gaming laptop får jag knappt någon kontakt alls via 11ac och 5GHz på kontoret utan får växla ner till 2,4 GHz och betydligt blygsammare hastigheter neråt 50 mbps.

Så jag fick sätta en trådansluten accesspunkt på samma plan som kontoret för att få rimliga hastigheter via 11ac och 5GHz på min laptop på kontoret. Ett alternativ i just detta fall skulle vara att byta ut wifi-modulen i laptopen mot en bättre, fullt görbart men pallar inte just nu.

MathiasS MathiasS skrev:

Därefter gäller det att hitta en kanal på respektive frekvensband där du slipper störningar från dina grannar. Jag vet inte riktigt vad en Asus har för stöd för en sådan analys, om inget finns får du helt enkelt testa dig fram.

Om det går att titta på TV samtidigt som din dator kopplar ifrån kan du iallafall utesluta att det är din anslutning mot internet det är fel på, och fokusera på att få wifit att fungera bättre.

Du kan också testa att ansluta din dator via sladd till routern, då ska det förstås fungera helt stabilt och utan avbrott. Detta skulle jag nog börja med att göra.

Jag skulle också stänga av 2,4GHz om du inte har några äldre enheter som behöver det ELLER om du behöver det för att ha täckning överallt.
MathiasS MathiasS skrev:

Tack, kan tyvärr inte prova att koppla upp datorn med sladd, då uttag saknas, får köpa en adapter isf. Hur vet man vilka enheter som behöver 2,4 GHZ?

K Kane skrev:
Ladda ner t.ex. appen WiFi Analyzer så kan du se hur radiomiljön ser ut hos er. Byt sedan kanaler på din router efter det (om det behövs).
Tack, ska testa det.

H Harald Blåtumme skrev:
Avstånd mellan router och dina enheter spelar roll, tillsammans med vad det är för material i mellanliggande väggar och bjälklag.

Sedan spelar det även stor roll vad dina enheter har för wifi-hårdvara. Själv har jag helt otroliga skillnader i prestanda mellan tex min iPad pro som kan köra nästan fullt blås 400+ mbps på mitt kontor en våning ner från routern på övervåningen via 5 GHz, ca 200 mbps i källaren via 11 ac.

Kopplar jag upp mig mot samma med min sprillans nya ASUS gaming laptop får jag knappt någon kontakt alls via 11ac och 5GHz på kontoret utan får växla ner till 2,4 GHz och betydligt blygsammare hastigheter neråt 50 mbps.

Så jag fick sätta en trådansluten accesspunkt på samma plan som kontoret för att få rimliga hastigheter via 11ac och 5GHz på min laptop på kontoret. Ett alternativ i just detta fall skulle vara att byta ut wifi-modulen i laptopen mot en bättre, fullt görbart men pallar inte just nu.
Tack för svar. Det konstiga i detta fall är att jag satt i samma rum som Smart-tv med min dator. Testade att sätta mig alldeles bredvid routern med oförändrat resultat.

Generellt sett behöver gamla och/eller billiga enheter 2,4 ghz, dvs 802.11n...

• Gilla
linda.sand
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte man kan se hur mycket trafik det är på olika kanalerna, men det finns ett Auto-läge för kanalval så det sköter sig själv. (Om man nu vill låta Wi-Fi-routern välja och byta kan när den själv vill…)

blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror inte man kan se hur mycket trafik det är på olika kanalerna, men det finns ett Auto-läge för kanalval så det sköter sig själv. (Om man nu vill låta Wi-Fi-routern välja och byta kan när den själv vill…)
Ok, ja då är autoläget antagligen det bästa att börja med.

Detta är ett av skälen till att jag använder Unifi-produkterna....

• Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
En Wi-Fi pryl som inte hittar tex ASUS_5G men som hittar ASUS nätverkat saknar 5GHz bandet. (Använde nätverksnamnen som ASUS brukar använda som default vid leverans).

Något är riktigt galen om du får så dålig prestanda med en så bra gaming-router.

Ta bilder på fiber/mediabox/mediafördelare där man ser vilken box du har, och var du anslutit routerns WAN.

Vilken leverantör av internet resp ”fiber”?

Har du bara SmartTV eller även IP-TV-box?

blackarrow blackarrow skrev:
En Wi-Fi pryl som inte hittar tex ASUS_5G men som hittar ASUS nätverkat saknar 5GHz bandet. (Använde nätverksnamnen som ASUS brukar använda som default vid leverans).

Något är riktigt galen om du får så dålig prestanda med en så bra gaming-router.

Ta bilder på fiber/mediabox/mediafördelare där man ser vilken box du har, och var du anslutit routerns WAN.

Vilken leverantör av internet resp ”fiber”?

Har du bara SmartTV eller även IP-TV-box?
Bilder kommer, internetleverantör är Bahnhof.
Bara SmartTv, ingen IP-TV-Box.
Nu testar vi x-boxet när allt annat är avstängt, då kopplar den inte ifrån.

Redigerat:
Kör ni med dold SSID? Om ja, prova utan.

//

• Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som att felet var att "AI-protection" var aktiverat, då verkar routern blockera mig från att koppla upp mig på fjärrskrivbordet, antagligen samma med xboxet.
Med den funktionen avstängd fungerar det hittills utan avbrott.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ja då är autoläget antagligen det bästa att börja med.

Detta är ett av skälen till att jag använder Unifi-produkterna....
Går att flasha om Asus-routern och köra WRT istället. Det ger helt andra möjligheter. Men å andra sidan inte för den vanliga användaren kanske även om det är ganska lätt och snabbt gjort för den som har lite koll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.