Unikt namn
J JohanLun skrev:
Någon som har koll på hur bra maskinskadeförsäkringen är? Om man köper en säg 7 år gammal bil som gått 10.000 mil. Och nåt dyrt rasar men man har maskinskada upp till 15.000 mil och 10 år med 10.000 i självrisk. Kommer då FB att betala den reparationen?
Jag lagade dieselvärmaren på min v50 så, ca 1000mil innan taket.

Men verkstan sa typ "det var tur att försäkringsbolaget ville stå för det här, det hade blivit dyrt annars".
Så jag vet inte om jag hade flyt och fick det på goodwill, eller om han syfta på att den rasade innan jag nått mil-taket.
Jag har givetvis inte läst igenom hela försäkringaavtalet.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, dyra, nyare fossila as riskerar att snabbt tappa värde.
Så de blir väldigt billiga... :thinking:
låter utmärkt (y):cool:
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se upp ni som ska köpa ny eller bättre beg. bilar som inte är eldrivna. Om några år kommer priserna (min gissning) sjunka snabbt på dessa när det kommer fler och fler mer prisvärda modeller som går enbart på el...
Tror snarare att elbilarna kommer rasa i värde när alla insett att det inte var så bra som utlovat och kostar mer än diesel att köra.
 
  • Gilla
  • Haha
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tänker om det är en massa undantag och liknande. Behöver köpa en privat bil när min bil via jobbet ska tillbaka, närmar sig snabbt. Vill förstå om jag ska satsa på en som har 2-3 års "maskinskadetäckning" kvar. Då hamnar nämligen kostnaden ungefär samma som en leasingbil utslaget på 3-4 år, då med en större risk för reparationer (men som med maskinskada inte kan dra iväg värre än 10.000 per skada). När de åren gått är bilen "betald" och om den går att använda ett par år till en "bonus". Om maskinskadan är kass med massa undantag så kan jag likaväl gå på en bil som gått lite mer och kostar lite mindre.
Jag skulle läsa villkoren noga när jag väljer försäkring. Eller så väljer du en bil med lång garanti, typ Mazda som har 10år.
 
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se upp ni som ska köpa ny eller bättre beg. bilar som inte är eldrivna. Om några år kommer priserna (min gissning) sjunka snabbt på dessa när det kommer fler och fler mer prisvärda modeller som går enbart på el...
Detta beror ju iofs stort på någon ev km-skatt eller annat skatteuttag riktat mot elbilarna.
Själv vågar jag inte gnugga kristallkulan här. Jag vet bara att historiskt sett har alla slags satsningar som gjort ett bilägande lite billigare (mot någon miljöfördel el likn) än att fortsätta med vanligt bränsle snart har skattats ihjäl. Så jag väntar med spänning på vad som kommer hända här.
Ärligt talat tycker jag politiker egentligen aldrig verkar bry sig i miljö eller klimat, utan det stannar alltid vid ekonomi (skatteintäkter) till sist.
Nåja, det är kanske den bistra verkligheten bara.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta beror ju iofs stort på någon ev km-skatt eller annat skatteuttag riktat mot elbilarna.
Själv vågar jag inte gnugga kristallkulan här. Jag vet bara att historiskt sett har alla slags satsningar som gjort ett bilägande lite billigare (mot någon miljöfördel el likn) än att fortsätta med vanligt bränsle snart har skattats ihjäl. Så jag väntar med spänning på vad som kommer hända här.
Ärligt talat tycker jag politiker egentligen aldrig verkar bry sig i miljö eller klimat, utan det stannar alltid vid ekonomi (skatteintäkter) till sist.
Nåja, det är kanske den bistra verkligheten bara.
En kommande km-skatt är en lågoddsare. Att skatteintäkterna från fossila bränslen bara skulle försvinna utan att ersättas av något är inte möjligt. Eftersom våra politiker fått oss att acceptera att de är så stor del av budgeten, och används till så mycket mer än trafiksystemet.

/Höghus
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så de blir väldigt billiga... :thinking:
låter utmärkt (y):cool:
Japp, bra för alla som älskar att meka och göra billiga fynd ;)
 
T TH885 skrev:
Tror snarare att elbilarna kommer rasa i värde när alla insett att det inte var så bra som utlovat och kostar mer än diesel att köra.
Haha, dieseloptimist! Sätter min lilltå på att du får så fel, köp dig en fet ny Merca på diesel och håll tummarna ;)
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, bra för alla som älskar att meka och göra billiga fynd ;)
Ja vem älskar inte detta... livet:love::cool:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, dieseloptimist! Sätter min lilltå på att du får så fel, köp dig en fet ny Merca på diesel och håll tummarna ;)
Ja det tycker jag han kan göra..
Och rädda Sverige..
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Japp, bra för alla som älskar att meka och göra billiga fynd ;)
Hmm..finns det dyra fynd?
Ursäkta dåligt märka-ord-skämt. ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se upp ni som ska köpa ny eller bättre beg. bilar som inte är eldrivna. Om några år kommer priserna (min gissning) sjunka snabbt på dessa när det kommer fler och fler mer prisvärda modeller som går enbart på el...
Jag tror inte det kommer bli något skarpt tapp för förbränningsbilarna eller någon extremt snabb övergång till eldrivet. En av anledningarna är att vi helt enkelt inte har infrastrukturen klar för att massivt gå över till elbilar. Det kommer bli köer till snabbladdare, många fastigheters elserviser behöver bytas ut för att klara mer än några få laddare m.m.

Jag jobbar som elkonstruktör och råkar redan idag på vissa problem när vi t.ex. ska bygga P-hus där elserviser landar upp emot 800-1000A för att kunna försörja en större omfattning billaddare. Nätbolaget behöver då ibland i sin tur förstärka sitt nät och vi får ganska långa ledtider. Och då arbetar vi ganska långt ner i elnätet. Jag kan tänka mig att det inte blir lättare när effekten från alla dessa utbyggnader ska hanteras längre upp i nätet... Det kommer ta tid att få ordning på det helt enkelt...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Hmm..finns det dyra fynd?
Ursäkta dåligt märka-ord-skämt. ;)
Bra tänkt faktiskt, kanske kan det finnas dyra fynd om man fyndar tex en dyr tavla lite billigare än marknadsvärdet, höcken vet.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra tänkt faktiskt, kanske kan det finnas dyra fynd om man fyndar tex en dyr tavla lite billigare än marknadsvärdet, höcken vet.
Javisst det har du rätt i.
T Tullen127 skrev:
Hmm..finns det dyra fynd?
Ursäkta dåligt märka-ord-skämt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.