F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ha sällsynt tur med en gammal bil.
Och man kan ha otur med en ny bil.

Den gamla bilen får du då repa själv, medan den nya har garanti så det kommer en bergare och man får hyrbil under tiden.
Nja, det där med garanti är ju bra, men den är inte alltid utan undantag.
Och den är framför allt inte gratis, (dvs ingen välgörenhet) utan det får man betala för vare sig man utnyttjar den eller inte. Kostnaden för garantin är inbakad på det ena eller andra sättet.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ha sällsynt tur med en gammal bil.
Och man kan ha otur med en ny bil.

Den gamla bilen får du då repa själv, medan den nya har garanti så det kommer en bergare och man får hyrbil under tiden.
Så du säljer en bil efter 3 år? Eller du köper kia eller liknande med samma garantier? Min bil fyller 10 år i år. Den bara rullar. Jag har satt ny standard att när de fyller 10 år så köper jag en lite nyare bil.
Dock blir de svårare ju nyare det blir, alla är skittråkiga och de finns knappt några riktiga kombis längre.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Det här är kanske nått som väntar oss bilister ??
Tog kortet själv idag och la ut det på Facebook. Mina vänner trodde att det var en fd elsparkcyklist som fått körkort.
Bil står felriktad vid rödljus i mötande körfält, snöig gata, andra bilar väntar korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För er som inte ser, så står den svarta Peugoten och väntar på grönt ljus i mötande fil.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
En äldre bil behöver inte alls alltid innebära stillestånd och ständigt mekande. Mycket beror på hur föregående ägare skött den.
Men visst, man kan ha otur och råka på ett "måndagsex" men det kan man som nybilsägare också.
Absolut hänger mycket på tidigare ägare. Problemet är att det ofta inte lönar sig att ta hand om bilen mer än basservice. Förstå mig rätt, för ägaren personligen så lönar det sig om han/hon tänker behålla bilen länge, men det gör för lite på andrahandsvärdet så många bryr sig inte.

Och det är just de bilar där folk inte bryr sig som säljs, de andra behålls ju.

Sedan så spelar det ibland ingen roll hur bra man tar hand om bilar. Saker som gummi/plast, elektronik mm åldras.

På det finns det saker som är mycket svåra att kontrollera. Jag fick byta topplockspackning och plana toppen på en Saab 9000 jag köpt en gång ( eller jag planade inte toppen utan det gjordes av en släkting som jobbade som verktygsmakare). Anledning till att det behövdes var troligtvis att någon föregående ägare använt fel sorts kylarvätska fick jag veta av en Saab-mek.

Men visst har även jag haft tur och hittar några välvårdade pärlor som funkat hyfsat.

Men när skiten inte startar på morgonen när barna ska till skola/förskola och du har det där kundmötet som du inte får missa. Ja då blir skiten väldigt billig…
 
Redigerat:
F frasen_36 skrev:
Nja, det där med garanti är ju bra, men den är inte alltid utan undantag.
Och den är framför allt inte gratis, (dvs ingen välgörenhet) utan det får man betala för vare sig man utnyttjar den eller inte. Kostnaden för garantin är inbakad på det ena eller andra sättet.
Ptja. Jag ratade en Volvo V70 2015 utan garanti och köpte en Mazda 6 2015 med 5 år garanti kvar då det skiljde nästan 80k till Mazdans fördel. Motsvarande mil men Mazdan hade betydligt mer lull-lull.

Så på andrahandsmarknaden så kan man ibland göra lite ”garantiklipp”.

Helt ok vilkor på garantin med. Servad fackmannamässigt enligt bok, behöver ej ske hos auktoriserad Mazdaverkstad.

Det är också konstigt att det ibland är de lite billigare märkena som KIA, Hyundai eller Mazda som har längre garantier ön t.ex. Volvo, BMW och Mercedes…
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Absolut hänger mycket på tidigare ägare. Problemet är att det ofta inte lönar sig att ta hand om bilen mer än basservice. Förstå mig rätt, för ägaren personligen så lönar det sig om han/hon tänker behålla bilen länge, men det gör för lite på andrahandsvärdet så många bryr sig inte.

Och det är just de bilar där folk inte bryr sig som säljs, de andra behålls ju.

Sedan så spelar det ibland ingen roll hur bra man tar hand om bilar. Saker som gummi/plast, elektronik mm åldras.

På det finns det saker som är mycket svåra att kontrollera. Jag fick byta topplockspackning och plana toppen på en Saab 9000 jag köpt en gång ( eller jag planade inte toppen utan det gjordes av en släkting som jobbade som verktygsmakare). Anledning till att det behövdes var troligtvis att någon föregående ägare använt fel sorts kylarvätska fick jag veta av en Saab-mek.

Men visst har även jag haft tur och hittar någonting några välvårdade pärlor som funkat hyfsat.

Men när skiten inte startar på morgonen när barna ska till skola/förskola och du har det där kundmötet som du inte får missa. Ja då blir skiten väldigt billig…
Jag har kanske haft tur... för det är som du skrev hur föregående ägare skötte den.
Köpte en 940 som gått 12000 för ca 60000:-
Rostfritt avgassystem som är lika idag.
Välskött rostskydd som jag vidareskött.
Har nu nått 50000 mil utan en enda motorrep. Endast kamremsbyten och bromsbelägg. Inte speciellt snygg lack, men ingen rost enligt bilprovn.
 
Isakare Isakare skrev:
Det här är kanske nått som väntar oss bilister ??
Tog kortet själv idag och la ut det på Facebook. Mina vänner trodde att det var en fd elsparkcyklist som fått körkort.
[bild]
För er som inte ser, så står den svarta Peugoten och väntar på grönt ljus i mötande fil.
Och så gnäller ungdomarna idag om att det är svårare att ta körkort idag. (lite ironi då vi inte vet åldern på förare)
Men absolut måste körkorten bli svårare att ta. Det är för enkelt.

Kommer ihåg att jag hade lite svårt för bil. Mc var enkelt och taxikort så läste jag inte ens boken. Jag fick intensivkurs betald så satt på 3-4 lektioner och fick sen full pott på provet :p
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Så du säljer en bil efter 3 år? Eller du köper kia eller liknande med samma garantier? Min bil fyller 10 år i år. Den bara rullar. Jag har satt ny standard att när de fyller 10 år så köper jag en lite nyare bil.
Dock blir de svårare ju nyare det blir, alla är skittråkiga och de finns knappt några riktiga kombis längre.
Har inte haft överdrivet många bilar.
En Porsche 924. Spenderade 2dagar att byta hjullager i ett lånat garage ca 1,5h från bostaden. Jag fick inte blodad tand att mecka.
Rolig bil men den blev för dyr för en student så vi var tvungen att skiljas :cry:

En Mazda 323. Kanske 15år gammal.
Högljud och obekväm men den tog mej till jobbet.
Den var mycket som gick sönder.
Generatorn, någon del av framhjulsupphängningen, vindrutetorkarna mitt under ett monsunregn när man ligger i 110 på motorvägen. Typ näradödenupplevelse. Började läcka olja på svärfarsans uppfart, mindre bra första intryck.
När avgasröret började ge upp och ljudnivån gick från 90dB till 130 så var måttet väl rågat och fick den skickas iväg.

V50 3år-7. Ungefär 9000% mer komfortabel än Mazdan. Gick billigt och verkstaden fick ta hand om all service förutom något bromsbyte. Inga större missöden förutom att bränslevärmaren gick sönder.

V70 3-7år. Fantastisk bil och min nuvarande. Verkstaden sköter allt utom hjulskifte. Det är dyrt men bekvämt.

Tyvärr börjar milen dra iväg, så det är dags att fundera på vad nästa bil ska bli. Skulle vilja ha en elbil, men priset drar iväg med en stor bil som har längre räckvidd.

En gammal bil måste man fixa själv, att lämna in den är för dyrt. Det tar både tid och sker vid fel tillfälle.

En nyare bil känns det mer rimligt att orginalserva, och då ingår bergning och lånebil vid ev strul. Det blir tryggt och smidigt. Jag kan åka vidare till jobbet inom max någon timme och nån annan fixar bilen.

Jag slipper ligga i snömodden och undra varför framvagnen släpar i asfalten och ta en semesterdag mitt i svinnovember....

Jag får ibland nån vision om att någon dag skaffa en bil att mecka lite med, men det kommer inte bli min jobbpendlarbil. Den ska bara funka.
F frasen_36 skrev:
Nja, det där med garanti är ju bra, men den är inte alltid utan undantag.
Och den är framför allt inte gratis, (dvs ingen välgörenhet) utan det får man betala för vare sig man utnyttjar den eller inte. Kostnaden för garantin är inbakad på det ena eller andra sättet.
Det är dyrare, men bekvämt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jag har kanske haft tur... för det är som du skrev hur föregående ägare skötte den.
Köpte en 940 som gått 12000 för ca 60000:-
Rostfritt avgassystem som är lika idag.
Välskött rostskydd som jag vidareskött.
Har nu nått 50000 mil utan en enda motorrep. Endast kamremsbyten och bromsbelägg. Inte speciellt snygg lack, men ingen rost enligt bilprovn.
Ja då får nog jag säga att du haft lite tur. Nu är ju just motorreparationer inte så vanliga, det brukar hålla upplever jag.

Bästa bilen jag ägt var min förra Mazda 6 2008 som jag körde ungefär 20 000 mil med under 7år. På den fick jag byta; stötdämpare bak, ett hjullager, avgassystem bakre delen ( rostfritt men hade spruckit ändå), en parkeringssensor, samt en lampa till airbagen. Kostade på den 3st rostskyddsbehandlingar så var väldigt fin under. Polerad årligen och vaxad 3-4gånger varje år så lacken var tokfin.

Strax innan jag sålde den så slutade elbackspegeln på förarsidan fungera också, det hanns inte med att fixas så det lämnades till nästa ägare.

Det skulle jag vilja säga är något mindre strul/reparationer för åldern och milen än vad som är normalt. Den hade gått ca. 27k mil när jag sålde den.
 
Någon som har koll på hur bra maskinskadeförsäkringen är? Om man köper en säg 7 år gammal bil som gått 10.000 mil. Och nåt dyrt rasar men man har maskinskada upp till 15.000 mil och 10 år med 10.000 i självrisk. Kommer då FB att betala den reparationen?
 
J JohanLun skrev:
Någon som har koll på hur bra maskinskadeförsäkringen är? Om man köper en säg 7 år gammal bil som gått 10.000 mil. Och nåt dyrt rasar men man har maskinskada upp till 15.000 mil och 10 år med 10.000 i självrisk. Kommer då FB att betala den reparationen?
Varför skulle de inte? Självrisken åker man ju på. Sedan brukar de ha egna tekniker som bedömer om skadan täcks av försäkringen. Jag fick stopp på en bil som omfattades av maskinskada. Kostnad för bärgare till verkstad minus en mindre självrisk tog de direkt och sedan fick jag en blankett för övrig maskinskada att fylla i. Lyckligtvis gick det felet på garanti/goodwill så behövde inte nyttja maskinskadan.
 
S Styrman_jansson skrev:
Varför skulle de inte? Självrisken åker man ju på. Sedan brukar de ha egna tekniker som bedömer om skadan täcks av försäkringen. Jag fick stopp på en bil som omfattades av maskinskada. Kostnad för bärgare till verkstad minus en mindre självrisk tog de direkt och sedan fick jag en blankett för övrig maskinskada att fylla i. Lyckligtvis gick det felet på garanti/goodwill så behövde inte nyttja maskinskadan.
Tänker om det är en massa undantag och liknande. Behöver köpa en privat bil när min bil via jobbet ska tillbaka, närmar sig snabbt. Vill förstå om jag ska satsa på en som har 2-3 års "maskinskadetäckning" kvar. Då hamnar nämligen kostnaden ungefär samma som en leasingbil utslaget på 3-4 år, då med en större risk för reparationer (men som med maskinskada inte kan dra iväg värre än 10.000 per skada). När de åren gått är bilen "betald" och om den går att använda ett par år till en "bonus". Om maskinskadan är kass med massa undantag så kan jag likaväl gå på en bil som gått lite mer och kostar lite mindre.
 
Se upp ni som ska köpa ny eller bättre beg. bilar som inte är eldrivna. Om några år kommer priserna (min gissning) sjunka snabbt på dessa när det kommer fler och fler mer prisvärda modeller som går enbart på el...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se upp ni som ska köpa ny eller bättre beg. bilar som inte är eldrivna. Om några år kommer priserna (min gissning) sjunka snabbt på dessa när det kommer fler och fler mer prisvärda modeller som går enbart på el...
Och då förutspår du att de fossila?
 
Maskintok skrev:
Och då förutspår du att de fossila?
Ja, dyra, nyare fossila as riskerar att snabbt tappa värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.