J JSten skrev:
Två Stanley Bailey no.6, vunna på auktion:
[bild]
Den högra ska nog gå att snygga till med lite kärlek. En del skit, ytrost och ca två-tre centimeter kvar på hyveljärnet, så det går att slipa många gånger till :)
Dessvärre är den vänstra sprucken i gjutningen (och dessutom är hyveljärnet helt slut), tråkigt. Får skylla mig själv när man budar på saker utan att ha kollat på det i verkligheten utan bara auktionssidans suddiga och lågupplösta bilder :rolleyes: Någon i Lund-Malmö regionen som har grejer för att löda ihop den (braze)? Eller är det kanske en ursäkt för att buda hem en gassvets?
Hyvelbett är förbrukningsvara. Det byter man ut ett par gånger under en hyvels livstid. www.hyvlar.se brukar ha reservbett. Annars går det att beställa nya bett från England.

Den vänstra spruckna hyveln är sannolikt den bättre av de två rent kvalitetsmässigt men den där sprickan behöver repareras. Antingen med hårdlödning eller nickelsvetsning. Sedan måste man fila och slipa hyveln rak och plan igen.
Skulle du bo litet närmare skulle jag sannolikt kunna reparera den åt dig.

Som läget är nu tycker jag att du skall börja med att renovera den ospruckna hyveln.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Råkade fastna lite för Bosch 12V-serie...
Ping! @FredrikR ;)

Bosch 12V verktygsserie inkl. slipmaskin, borrskruvdragare och multiverktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Wirre740 och 11 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Råkade fastna lite för Bosch 12V-serie...
Ping! @FredrikR ;)

[bild]
Trevligt, sneglade länge på slipen men när det väl drog ihop sig blev det en 18V för mig. ;)
Du får hålla oss uppdaterade om hur 12V versionen levererar. (y)
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Trevligt, sneglade länge på slipen men när det väl drog ihop sig blev det en 18V för mig. ;)
Du får hålla oss uppdaterade om hur 12V versionen levererar. (y)
Jag har bara känt lite som hastigast på dom, och vad gäller slipen så är den helt klart bara ett komplement till dom andra. Kör annars med Makita 18V och Bosch GEX 40-150.
Den ligger dock mycket bra i handen och väsnas inte så mycket, så den kommer säkert hitta sin givna plats i arbetet (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Makitas excenter? Hur är den?

C Chentin skrev:
Jag har bara känt lite som hastigast på dom, och vad gäller slipen så är den helt klart bara ett komplement till dom andra. Kör annars med Makita 18V och Bosch GEX 40-150.
Den ligger dock mycket bra i handen och väsnas inte så mycket, så den kommer säkert hitta sin givna plats i arbetet (y)
 
O ohlinj skrev:
Makitas excenter? Hur är den?
Den är ganska klumpig tycker jag.
Avverkar rätt bra men är jobbig att hålla i under en längre tid.
Enda egentliga fördelen är ju att den är trådlös.
 
  • Gilla
ohlinj
  • Laddar…
45 grader fotvinkel anlände idag från Banggood. Kostade 300kr ink frakt.
En 45 graders fotvinkel i förpackningen märkt med DIN875/2, storlek 150x100 mm, ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ska vara noggrann enligt DIN875/2

Men upptäckte nu att OTD har ospecad för samma pris. Så ”specad” från Kina eller ospecad från OTD. Känns som jag borde valt OTD istället:

https://shop.otdtools.se/product/fotvinkel-150-x-100-mm-format
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Q
L Lilllen skrev:
45 grader fotvinkel anlände idag från Banggood. Kostade 300kr ink frakt.
[bild]

Den ska vara noggrann enligt DIN875/2

Men upptäckte nu att OTD har ospecad för samma pris. Så ”specad” från Kina eller ospecad från OTD. Känns som jag borde valt OTD istället:

[länk]
364:- ink moms
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
45 grader fotvinkel anlände idag från Banggood. Kostade 300kr ink frakt.
[bild]

Den ska vara noggrann enligt DIN875/2

Men upptäckte nu att OTD har ospecad för samma pris. Så ”specad” från Kina eller ospecad från OTD. Känns som jag borde valt OTD istället:

[länk]
Fin, gillar min, liten och smidig. Inte blivit använd så värst mycket dock. Verkligen varierande priser på Banggood, jag betalade 150kr för min.

Ser inte heller logiken, tänker ibland att de säljer ut lagret för nya saker men ändå har de ofta kvar produkterna till högre pris även efter utförsäljningen, eller så börjar utförsäljningen om med än lägre pris.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Behövde en cirkelsåg och skena till kommande trapprenovering.
Hittade en Metabo KS 66 FS till bra pris på hemmaplan och såg att Metabo kommit med en kapskena typ Festools som heter FSN 70. Så den ville jag ju ha. Men 2800:- på Duabhuset var magstarkt. En googling senare hittade jag den på baumarkt.de för €131.
Rätt som det var så fanns den att hämta på Schenkers utlämningsställe.

Metabo KS 66 FS cirkelsåg och FSN 70 kapskena stödda mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Q Adde byggahus skrev:
364:- ink moms
Ja, det har du rätt i att det blir på OTD.
 
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Behövde en cirkelsåg och skena till kommande trapprenovering.
Hittade en Metabo KS 66 FS till bra pris på hemmaplan och såg att Metabo kommit med en kapskena typ Festools som heter FSN 70. Så den ville jag ju ha. Men 2800:- på Duabhuset var magstarkt. En googling senare hittade jag den på baumarkt.de för €131.
Rätt som det var så fanns den att hämta på Schenkers utlämningsställe.

[bild]
KFS 70 heter den nog. Verkar som en prisvärd kombo med den sågen. Vore hur som helst kul att höra hur den fungerar när du testat lite :)
 
J JFrisk skrev:
jag betalade 150kr för min.

Ser inte heller logiken, tänker ibland att de säljer ut lagret för nya saker men ändå har de ofta kvar produkterna till högre pris även efter utförsäljningen, eller så börjar utförsäljningen om med än lägre pris.
150kr var bra! Skulle väl väntat tills den blev så billig igen egentligen då jag inte behöver den direkt. Det är ju som du säger inget verktyg som behövs jätteofta direkt.
Skillnaden i pris fick mig att söka på ett verktyg typ prisjakt för Banggood. Hittade chinapricer.com
Man klistrar in länken till varan i sökfältet. Hittat liknande för AliExpress.
Problemet är bara att Banggood har rätt många länkar till liknande vinkar (och än värre på AliExpress). Just den vinkel jag köpte har inte varit så billig som 150 med moms. Som minst 20.59$ och 23,36 nu. Dessa priser plus frakt också. Så, hur håller man koll på Banggood och AliExpress?
 
L Lilllen skrev:
45 grader fotvinkel anlände idag från Banggood. Kostade 300kr ink frakt.
[bild]

Den ska vara noggrann enligt DIN875/2

Men upptäckte nu att OTD har ospecad för samma pris. Så ”specad” från Kina eller ospecad från OTD. Känns som jag borde valt OTD istället:

[länk]
OTD-vinklar köpte jag för många år sen. Bland annat en 45 graders och en 90 graders för att mäta in och justera tex sågar mm. Jag tror att mina OTD-vinklar är DIN-specade faktiskt.
 
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
KFS 70 heter den nog. Verkar som en prisvärd kombo med den sågen. Vore hur som helst kul att höra hur den fungerar när du testat lite :)
Det gör den såklart. Jag har tydligen svårt att läsa innantill på mina egna bilder.:oops:

Ja, det känns som att jag gjort ett kap (pun intended). Festools motsvarande kit hade man ju fått sälja en njure för typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.