N
M MrDizzy skrev:
Har just sett hela pressträffen.
Det är expressen som klantat sig
De (regerigen) är EXTREMT tydliga med att alla i villor(småhus) med elräkning över 2000kWh kommer att få 6000 för de tre månaderna

Edit se frågastunden vid 20 min in tex
Men de med en förbrukning under 2000 kWh får också ersättning fast på en lägre nivå då eller?
Enligt Expressens text skall ju bara de som har en förbrukning över 2000 kWh få del av kakan (första punkten där det förklaras hur kompensationen skall funka).

Elpriset: Nytt stöd till elkunderna – max 6 000 kronor (expressen.se)
 
Får se om de kör den "lätta" vägen med 1kr/kWh upp till 2000kWh eller om det blir nån trappa med större steg. Med större steg kan man väl hamna i det läget att man kan tjäna på att bränna lite mer för att nå nästa nivå. Även märkligt att ha det kopplat till förbrukning och inte faktiska kronor/elpris. De som har fast pris kan alltså gå plus med lite tur? Även de i SE1 och 2 där snittpriserna på rörligt är lägre än 1kr/kWh kan också gå plus?
 
Maskintok skrev:
Korrekt.
som det ser ut nu.
Finns ingen trappa.. ännu iallafall och att spekulera i en sådan är att komma med falska påståenden..iallafall utan belägg som styrker detta.

ingen vet riktigt ännu vad denna svammel stund ger.. Men att det inte är uttänkt och kalkylerat. är klart..

Mjo jag skrev ju att som det ser ut nu , samt att den exakta utformningen inte är satt

Tycker dock att så länge man är tydlig med att man gissar på hur utformningen ser ut så är det ok att gissa :D
 
Någon som vet hur detta ”hjälper” oss i flerfamiljshus? Bor i lägenhet och med el-radiatorer. Förbrukning 2022kwh i December och 7000kr plus i elräkning i December :(
Gäller bara villor/småhus eller även en barnfamilj som oss?
 
N
H Harald Blåtumme skrev:
Från ovanstående länk: ”Idag kan vi meddela att vi avsätter drygt sex miljarder kronor för att ge stöd till de hushåll som fått kraftigt höjda elräkningar, det känns oerhört glädjande, säger energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar” (min feting).

Detta stämmer ju inte alls, stödet går till de med högst *elförbrukning* vilket är en jädra skillnad!! Hur kan man snurra till det så i officiella uttalanden?
Jag tror vi får vänta och se. Just nu verkar allt väldigt förvirrat med olika uppgifter på olika ställen. Fast i reda pengar kommer ju med största säkerhet de med högst förbrukning att få mest.
 
N Nalleman64 skrev:
Men de med en förbrukning under 2000 kWh får också ersättning fast på en lägre nivå då eller?
Enligt Expressens text skall ju bara de som har en förbrukning över 2000 kWh få del av kakan (första punkten där det förklaras hur kompensationen skall funka).

Elpriset: Nytt stöd till elkunderna – max 6 000 kronor (expressen.se)
Du bör nog skaffa dig bättre källor än expressen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
N
S Smarteus skrev:
Någon som vet hur detta ”hjälper” oss i flerfamiljshus? Bor i lägenhet och med el-radiatorer. Förbrukning 2022kwh i December och 7000kr plus i elräkning i December :(
Gäller bara villor/småhus eller även en barnfamilj som oss?
Det borde ju handla om elförbrukningen oavsett boendeform. Allt annat vore både märkligt och djupt orättvist.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Från ovanstående länk: ”Idag kan vi meddela att vi avsätter drygt sex miljarder kronor för att ge stöd till de hushåll som fått kraftigt höjda elräkningar, det känns oerhört glädjande, säger energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar” (min feting).

Detta stämmer ju inte alls, stödet går till de med högst *elförbrukning* vilket är en jädra skillnad!! Hur kan man snurra till det så i officiella uttalanden?
De är politiker?? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
"När hushållen får pengar är inte klart utan det beror på dialogen med elnätbolagen, riksdagen och myndigheterna, enligt Mikael Damberg.

”Vi har ett par månader på oss innan vi har ett tydligt svar.”"

Jag skulle gärna vilja höra hur dialogen med elnätbolagen ser ut. Förstår inte vad dom har med saken att göra vad gäller bidraget.
De vet ju hur mycket varje kund har förbrukat?

Hela grejen går ju ut på att folk inte skall behöva ansöka, alltså måste någon annan ta reda på förbrukningen åt dig och betala ut bidraget. Sen är frågan vem det blir som sköter själva utbetalningen, jag tvivlar på att elnätbolagen vill ta på sig det jobbet.
 
N
D Daniel 109 skrev:
Du bör nog skaffa deg bättre källor än expressen.
Jag skall hälsa dem det från dig. Har du några förslag? Aftonbladet? Flamman?
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Ja helt galet.
Jag har rörligt så jag borde få ta smällen men det verkar som om andra tycker annat.
Fast anser du att du ska ta smällen för att Putin vill klämma åt EU med naturgasen?
Det är ju inte pga att du valt rörligt som priset var 3 ggr så högt i december eller?

Historiskt så har rörligt inneburit ett något högre pris under vinterhalvåret men inom rimliga nivåer baserat på ökad efterfrågan. Och det är detta man normalt tagit höjd för i budgeten för elen.
 
tttomten tttomten skrev:
Ja helt galet.
Jag har rörligt så jag borde få ta smällen men det verkar som om andra tycker annat.
Men att binda är ju likvärdigt med att teckna en försäkring. Om regeringen råkar bränna ner 10.000 villor och 5.000 har en försäkring som täcker återuppbyggnaden, så är det väl rimligt att regeringen betalar uppbyggnaden av återstående 5.000 villor som ej hade försäkring?

Eller skall man vara så otacksam och dryg att man blir sur på att regeringen återbygger dessa 5.000 villor som ej hade försäkring mot regeringens misstag?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Mjo jag skrev ju att som det ser ut nu , samt att den exakta utformningen inte är satt

Tycker dock att så länge man är tydlig med att man gissar på hur utformningen ser ut så är det ok att gissa :D
Nu avsåg jag inte dig..
utan du har varit tydlig med att det är som det ser ut nu..

Finns andra som hävdat tvärtom och stupsäkert.. Men inga belägg visats.
 
  • Älska
MrDizzy
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du bör nog skaffa deg bättre källor än expressen.
Det står samma på tex omni https://omni.se/
Förslaget omfattar hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kilowattimmar i månaden.

Men även det kan ju förstås vara fel.
 
P Pin skrev:
Fast ett rörligt avtal kan ha varit billigare historiskt, så de som haft rörligt har haft potentiellt billigare innan och möjlighet att spara pengar för att ha om priset går upp. Det är ju frågan om risk. Ska vi premiera individer som tar hög risk och inte klarar av att risken inträffar?
Det gör vi väl redan? Är väl anledningen till att försäkringar finns för allt möjligt idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.