3 591 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Ebeco Cable Board
Undrar om någon vet om det räcker med att lägga Cable Board på ett dåligt isolerat betonggolv???? Trodde först själv att det skulle duga men sen har jag hört att det kan bli problem med fukt om man inte har tillräckligt med isolering under. Och hur ska jag isåfall veta om det räcker med den isoleringen??????
Fuktproblemet du pratar om antar jag är den s k omvända fuktvandringen som kan uppstå när golvvärmen slås av på sommaren. Men när golvvärmen är på blir det snarare torrare. Huruvida Cable Board räcker beror på hur fuktigt det är i marken runt omkring, och hur stor yta du ska ha golvvärme på, och om den kommer slås av på sommaren. Och i vilket fall, det kommer dra en del el med så lite isolering.
Ytan är ca 20 m2 + en liten slinga in i bastun. Jag ska endast använda golvvärmen som komfortvärme då jag har befintliga radiatorer som går på fjärrvärme.
Som jag ser det verkar det största problemet vara hur man vet var fukten tar vägen.
Som jag ser det verkar det största problemet vara hur man vet var fukten tar vägen.