Hej alla duktiga hemmafixare och proffs!
Vi har köpt ett nytt IKEA kök med bänkskiva i stenkomposit. Vi har en lösning där inbyggd diskmaskin (lådfront) avslutar skåpsraden. Nu är vi oroliga att det inte blir tillräckligt stabilt för skivan då den verkar "sväva i luften". Inte för att vi kommer dansa bugg på den delen men vill känna att vi tex kan sätta upp ett barn därpå eller luta sig med tyngd utan att hela skivan vickar och får spänningar. Till höger om diskmaskinen har vi diskbänk samt hörnskåp, denna del utgör 1675 mm. Total längd bänkskiva är 2275, dvs bänkskivan ovanför diskmaskinen blir 600. Till vänster om diskmaskinen ska vi ha en monterad sittbänk där ordinarie täckskiva kommer täcka diskmaskinens sida. Eller är vi nojiga i onödan pga att större delen av bänkskivan vilar på stomme? :) Tack för input!

• Ritning av IKEA köksinredning med mått för bänkskiva och inbyggd diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ikea kök under installation med vita skåpstommar och inbyggd diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jo-El skrev:
Hej alla duktiga hemmafixare och proffs!
Vi har köpt ett nytt IKEA kök med bänkskiva i stenkomposit. Vi har en lösning där inbyggd diskmaskin (lådfront) avslutar skåpsraden. Nu är vi oroliga att det inte blir tillräckligt stabilt för skivan då den verkar "sväva i luften". Inte för att vi kommer dansa bugg på den delen men vill känna att vi tex kan sätta upp ett barn därpå eller luta sig med tyngd utan att hela skivan vickar och får spänningar. Till höger om diskmaskinen har vi diskbänk samt hörnskåp, denna del utgör 1675 mm. Total längd bänkskiva är 2275, dvs bänkskivan ovanför diskmaskinen blir 600. Till vänster om diskmaskinen ska vi ha en monterad sittbänk där ordinarie täckskiva kommer täcka diskmaskinens sida. Eller är vi nojiga i onödan pga att större delen av bänkskivan vilar på stomme? :) Tack för input!
Ni sätter väl stöd på väggen bakom diskmaskinen för bänkskivan?

B
Jag hade satt stöd i form av täcksida på sidan om maskinen, så slipper man se plåten och dämpar dessutom ljudet.

Ser nästan ut som skivan är för kort på ritningen, den rår ju inte över diskmaskinen?

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Mats-S
B BSOD skrev:
Jag hade satt stöd i form av täcksida på sidan om maskinen, så slipper man se plåten och dämpar dessutom ljudet.

Ser nästan ut som skivan är för kort på ritningen, den rår ju inte över diskmaskinen?
Instämmer till 100%
Stöd mot väggen samt stöd på kortsidan är ett MÅSTE om det ska hålla i längden. Stenskivan måste alltså räcka över täcksidan, så att täcksidan ger 100% stöd för stenbänken.

Är det IKEA som ritat stenskivan för kort, i så fall får dom göra om, göra rätt, samt leverera en ny skiva till er ...

Om ni inte kan byta stenskivan, skjut den åt vänster så att den får stöd efter diskmaskinen samt överlappar täcksidan med ca 5mm (mycket mycket snyggare än att sätta kant i kant). Hålrummet på ca 20mm som uppstår mot väggen får fixas så att det försvinner, tex kan ni sala på den väggbiten så att den når fram till stenskivans högra gavel. Alternativt göra någon snygg avslutning med en passande list som matchar stenskivan.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Detta är som en kopia på problem i mitt nyss monterade kök!! Jag fick hjälp att rita mitt kök av ett stort svenskt företag som vad jag förstår ritar och levererar många kök. Jag har Ballingslöv. Då jag jobbar inom bygg men inte just snickeri och köksmontering tog jag proffshjälp. Jag frågade om just det som du tagit upp och han som ritade mitt kök sa att det löser snickaren på plats. OK tyckte jag….
När snickarn kom ringde han direkt till den som ritade köket och sa att han behövde en till täcksida och att bänkskivan var typ 15 mm för kort! Han beställde nytt på en gång, gulp, vet inte ännu om någon extrakostnad kommer!?!
Jag vill påpeka att jag är jättenöjd med mitt nya kök och Ballingslöv har inte gjort något fel!!! Även jättenöjd med snickarna!!

Tack för alla svar!
Bänkskivan är tillräckligt lång, det är ritningen som är undermålig (har dubbelkollat längden nu). Vi har 30 mm till godo på vänster sida efter diskmaskinen. Vi har en täckskiva som ska sitta på sidan av diskmaskinen.
Vi var inne på att sätta en liggande regel i väggen bakom diskmaskinen som stöd för skivans bakkant och sen låta den även vila mot täckskivan men blev osäkra på allt och om det ens behövdes. Men då är det väl så som Oaken skrev ovan att "det löses på plats". Funderade även på extra stöd/avlastande reglar att montera tvärs över diskmaskinen mellan diskbänksskåpets utsida och täckskivan, eller åtminstone en i framkant. Är det onödigt extrajobb och bak/sidan är tillräckligt?

Något annat att tänka på innan vi lägger på skivan? Det kom ju inte några instruktioner för den biten direkt... :D

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Habo har en speciell konsol för detta ändamål. Sök på bänkskivekonsol så hittar du den. Finns flera andra likadana

• Gilla
Jo-El
  • Laddar…
D
Jag skulle sätta ett stöd i bakkant, alltså bakom diskmaskinen. Det avlastar den tunna täcksida lite. Täcksida skruvar du i den lägre skåpsstommen.

• Gilla
Jo-El
  • Laddar…
Tack snälla igen! Hittade såklart Fixa stödbeslag bland alla omonterade kökspryttlar nere i källaren....men nu visste vi ju vad vi skulle leta efter ;)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Min skiva är också stenkomposit. Jag har inget stöd i bakkant. Å andra sidan har jag diskmaskin som är 45cm bred.

• Gilla
Jo-El
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.