888 978 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
”Detta är elefanten i rummet. Hade Tyskland och Sverige inte lagt ner kärnkraften hade problemet aldrig inträffat. Dels för att vindkraften inte hade behövts, dels för att då hade inte vattenkraften behövts köras så hårt som nu, dels hade Europa varit mindre beroende av importerad gas och dels hade överföringsproblemet inte varit ett problem, alla fall inte i Sverige.”M masseman33 skrev:
Elen (den stora delen alltså) kostar inte mer att producera nu än vad den gjorde förra året. Däremot så tvingas marginalkostnaden för konsumenten upp då man har ett stort underskott i bland annat Tyskland.K Kane skrev:
Så sitter man på ett vattenkraftverk, eller kärnkraftverk, så tjänar man ju fina pengar på de höga marginalpriserna.
Dessa serverhallar är ju i praktiken kontraproduktiva för Sverige, vad var tanken med att dra dem hit egentligen? De skapar ju nästan inga arbetstillfällen, de tankar billig ström och kan kalla sig gröna och så skattar de sina vinster i skatteparadis. Så är det mer än prestigen som politikerna vill åt som är anledning till att vi både subventionerat byggandet (etableringsstöd) och rear ut vår el till dem?Hannuse skrev:Ok, men det där innebär egentligen att dom betalar samma skatt som alla andra industrier.
När dom först etablerade sig i Sverige så klassade man dom inte som en industri, eftersom dom inte producerade någon fysisk produkt.
I och med detta betalade dom samma skatt som vi privatkunder.
Sedan blev dom industriklassade, och betalar således samma skatt som alla andra industrier, en avsevärt lägre skattesats.
Detta gjorde man för att jämställa med grannländerna.
Rätt eller fel, men vet inte om jag vill kalla det subvention.
Nej, jag förstår inte varför man gör på det här sättet.
Nu visar det sig ju hur smart det var att hänga med på Europeiska elmarknaden. För att vi skall kunna sätta egna priser på vår egen el så måste vi producera så mycket att vi kan exportera 70% av det vi producerar och klara det inhemska behovet på resterande 30%. Då borde vi kunna sätta vettiga priser internt. Om det nu inte finns någon annan paragraf som våra politiker har slickat i sig från EU som säger att det inte går ändå. Skulle inte förvåna mig alls.
Tragiskt hur man kört ett land i botten (på i princip alla områden) på en 40-årsperiod. Tvi!
Jodå det gör det.N noone70 skrev:
Men skövlar gör varken jag eller någon annan i Sverige.. vad har det med tråden att göra dock?... Jag blir fundersam...
har de bråkat i annan tråd kanske..
vi borde byta namn på tråden till hur mycke moms var det på din senaste elräkning?
jag undrar om detta inte är ett strategi av MP att ge svenska folket en nätbränna,
så de börjar snåla med elen och skaffar solceller?
så de börjar snåla med elen och skaffar solceller?
Jag har ingen koppling till produkten men vill ändå tipsa om den, jag använder den för att hitta strömtjuvar.
den har appstöd och wifi och kostar ca 150kr
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/smart-home/strömbrytare/SH-P01E
jag trodde min 65" tv drog iaf 200w men blev positivt överraskad, 106w
den har appstöd och wifi och kostar ca 150kr
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/smart-home/strömbrytare/SH-P01E
jag trodde min 65" tv drog iaf 200w men blev positivt överraskad, 106w
Jag behöver dock inte köpa en dosa för 150kr för att få reda på att det är Tyskland som är energitjuven.M masseman33 skrev: