Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, jag tvivlar nog en hel del på att det skulle vara en sådan batterirevolution gå gång, runt hörnet bara.
Visst hoppas jag att jag har fel, men jag kommer inte hålla andan medan jag väntar ...
En batteritillverkare har nu nyligen kört en Tesla modell S 120mil på en laddning med sitt batteri. Dom tror på 2025 att nästa generations batterier ska vara ute. Så visst inte i morgon men det kommer garanterat vara bättre batterier och teknik i årets elbilar och åren framåt.
 
V vectrex skrev:
Stämmer att det är ett problem. De flesta nya elbilar har därför inbyggd ”disc cleaning” där man tillämpar ”brake blending” vid regenerering. Hur mycket blending av friktionsbroms beror på mängden fukt i luften samt hur mycket friktionsbromsarna använts.
Jag har hört talas om den funktionen förr. Problemet är ju inte isolerat till elbilar. Även bilar med en liten dieselmotor som har marginell motorbroms är ju drabbade av problemet. Jag har aldrig bytt bromsar på en elbil. Men överlag när jag bytt bromsar så har det mycket oftare berott på rost än slitage.
 
M
F Freddan_77 skrev:
Ja visst är det så. Faktum är att det inte finns så många batteritillverkare som man tror. Tekniken i bilarna spelar en stor roll i det hela, samt hur mycket biltillverkaren vågar stressa batteriet. Tex Tesla har ju kommit väldigt långt med tekniken i deras bilar.
Samtidigt så har utvecklingen långt ifrån stannat av, titta bara vad som hänt på 5år vad det gäller elbilar.
Lättare och mindre batterier ger ju längre räckvidd i slutändan då man får plats med mera batterier.
Utan att referera till exakta källan vill jag minnas att jag läst om att i slutet av 2022 kommer det ut prototyper på nya ännu effektivare batterier. Egentligen så är vi ju snart framme på personbilssidan då jag tror att 80-100mil per laddning är det som behövs. Snabbladdning är ju med långt gånget. Dom flesta måste ju ur och äta efter några timma ändå.
Denna är det snart säljstart på:
https://www.nio.com/et7
100 mil på pappret. Kanske 60-70 mil i vintertemperatur och utan ägg under foten.
En sådan bil bör räcka för de flesta om ekonomin inte är ett hinder.
Sannolikt kommer även batteribyte kunna ske på Shells stationer i Europa då avtal tecknats.
Låter lovande, men fullt utbyggt lär det dröja kanske 5 år. För att priserna ska komma ner i vettig nivå kanske 5 år ytterligare enligt min gissning.
 
M Mathias1 skrev:
Köper man en bil som rullat 5000 mil och säljer vid 15000 mil så är det sällan något större såvida det inte rör sig om fabrikationsfel.
Tilläggsarbeten som bromsar och stötdämpare räknar jag inte i årlig service. I jämförelse byts ju dessa typer av delar även på en elbil. Skillnaden är att på en lite äldre dieselbil kan man ofta fixa bromsbytet själv på en förmiddag och en kopp kaffe hemma i garaget. Jag är mer tveksam på om samma manöver kan lösas exempelvis på en Tesla utan speciallift och specialverktyg. Men är inte ekonomin av betydelse så är det ju bara att lämna in bilen, vara nöjd och köra vidare. På den punkten är vi ju alla olika. För en del är ekonomin i bilägandet viktigt, för andra miljön, lastförmågan, prestandan eller prestigen.
Nej några större katastrofer bör inte inträffa innan 15000 mil. Däremot som vi är överens om slitdelar. De flesta har inte kunskap eller intresse att göra det själva så generellt är det en större kostnad än delarna. Har du nyare bil behöver du aldrig ens köpa däck.

Har du inga problem att meka själv eller om det till och med är en hobby är ju en äldre bil att föredra.

Nu är väl inte en Tesla att jämföra med en Megane, då finns det andra elbilar som ligger närmare i storlek, prestanda och pris. Jag kör som du själv diesel, men den liknar mer en Tesla än en Megane.
 
M
P Pin skrev:
Nu är väl inte en Tesla att jämföra med en Megane, då finns det andra elbilar som ligger närmare i storlek, prestanda och pris. Jag kör som du själv diesel, men den liknar mer en Tesla än en Megane.
En Megane är så långt från prestige och prestanda man kan komma :cool:. Trots detta äger jag två st. Men om jag ska köpa en elbil som kan utföra samma uppgift så faller valet på en Tesla Model X och därför kommer den med i jämförelsen.
För min del är hastighetsprestanda och märkesprestige i bilvalet utan värde.
För min del är det räckvidd på minst 60-70 mil samt släpvikt på 1500 kg det som är intressant. Då faller de flesta elbilar bort från urval och kvar är bara Teslan, därav denna märkliga jämförelse :rofl:.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
En Megane är så långt från prestige och prestanda man kan komma :cool:. Trots detta äger jag två st. Men om jag ska köpa en elbil som kan utföra samma uppgift så faller valet på en Tesla Model X och därför kommer den med i jämförelsen.
För min del är hastighetsprestanda och märkesprestige i bilvalet utan värde.
För min del är det räckvidd på minst 60-70 mil samt släpvikt på 1500 kg det som är intressant. Då faller de flesta elbilar bort från urval och kvar är bara Teslan, därav denna märkliga jämförelse :rofl:.
Du äger två Megane men funderar på en Tesla X? :thinking: Då kanske kostnaderna går på ett ut då. ;)
 
KristinaRT
Intressant att höra vad olika personer tycker är normalt och vanligt.

I min bekantskapskrets har ingen tungt släp, några har lättare släp och de används kanske 5 gg per år då vanligen för att köra till soptippen. De lånas dock ut till grannar och bekanta vb.
Ingen av dem hade väl eg behövt släp utan kunde lika gärna hyrt när de behövde men de har fått släpen så….
Vid inköp av vitvaror beställer man hemkörning eller hyr släp.
Två har husvagn, båda dessa dras med en mindre kia.
Vanligaste användningsområdet för dragkrok är cykeltransport.

Många åker på bilsemester men ingen har några större dieselbilar. De åker i Kia, Hyundai, volvo, WV, Toyota eller Skoda. Några har hybrider, en elbil.

Men det är så min verklighet ser ut, självklart är det inte samma om man kommer till tex norra Skåne där avstånden är längre.

Däremot blir det en väldigt skev verklighet när du jämför en Tesla X för 1,2 miljoner med en begagnad Renault Megane för 150 000. Det är ju två fullkomligt olika saker, ungefär som att jämföra ett tält med en amerikansk de lux-husbil…..
Jämför en Tesla Y för ca 710 000 med en nya V90, passat, A6 eller BMW 5-serie istället.
En ny V90 diesel kostar från 363 000 till 512 000 och jag tror inte den billigaste modellen är vad folk faktiskt köper….
En ny Audi A6 diesel kostar Från 369 000 till 650 000, en ny passat från 372 000 till ca 500 000.

En ny megane diesel kostar 215 000 till strax under 300 000, en 6 år gammal kostar runt 100 000. Snygg och väldigt relevant att jämföra m en ny X för 1,2………

Fö drar en Modell Y 1600 kg, och är ungefär lika stor som en X och har ungefär samma räckvidd.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
En Megane är så långt från prestige och prestanda man kan komma :cool:. Trots detta äger jag två st. Men om jag ska köpa en elbil som kan utföra samma uppgift så faller valet på en Tesla Model X och därför kommer den med i jämförelsen.
För min del är hastighetsprestanda och märkesprestige i bilvalet utan värde.
För min del är det räckvidd på minst 60-70 mil samt släpvikt på 1500 kg det som är intressant. Då faller de flesta elbilar bort från urval och kvar är bara Teslan, därav denna märkliga jämförelse :rofl:.
Tyvärr, du får fortsätta i din megane. Tesla X går endast 50 mil.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
M
KristinaRT KristinaRT skrev:
Däremot blir det en väldigt skev verklighet när du jämför en Tesla X för 1,2 miljoner med en begagnad Renault Megane för 150 000. Det är ju två fullkomligt olika saker, ungefär som att jämföra ett tält med en amerikansk de lux-husbil…..
Det är just detta som jag tycker är skevt med verkligheten. Vad uppnår man i övrigt med en Tesla för 1.2 mille förutom prestigen och prestandan?
Är man inte intresserad av vare sig hastighetsprestandan, prestigen, en merkostnad på 1 mille så motiverar ju inte en Tesla till köp. Lasta matkassar, köra ungarna på skidsemester och dra släp klarar en enkel prestiglös megane precis lika bra och sannolikt även med färre verkstadsbesök då tekniken är mer beprövad. Det är vad jag tror. Varför skulle man inte kunna jämföra dessa trots priset? Ledsen om jag upprör någon med en sådan jämförelse. Men en dyrare bil behöver faktiskt inte per automatik vara en bättre bil. Det beror på vilka parametrar man tar med i jämförelsen skulle jag nog våga påstå.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
M
tttomten tttomten skrev:
Tyvärr, du får fortsätta i din megane. Tesla X går endast 50 mil.
Man kan ju kompromissa med ett och annat iofs, men räckvidden på Teslan är då knappt hälften. Kanske lika bra att behålla franzozen, räckvidden idag är ca 120-130 mil. 0-100 km/h på beskedliga 15 sek och räckviddsångest slipper jag när vi åker norröver :rofl:
 
KristinaRT
M Mathias1 skrev:
Det är just detta som jag tycker är skevt med verkligheten. Vad uppnår man i övrigt med en Tesla för 1.2 mille förutom prestigen och prestandan?
Är man inte intresserad av vare sig hastighetsprestandan, prestigen, en merkostnad på 1 mille så motiverar ju inte en Tesla till köp. Lasta matkassar, köra ungarna på skidsemester och dra släp klarar en enkel prestiglös megane precis lika bra och sannolikt även med färre verkstadsbesök då tekniken är mer beprövad. Det är vad jag tror. Varför skulle man inte kunna jämföra dessa trots priset? Ledsen om jag upprör någon med en sådan jämförelse. Men en dyrare bil behöver faktiskt inte per automatik vara en bättre bil. Det beror på vilka parametrar man tar med i jämförelsen skulle jag nog våga påstå.
Men det är ju DIN åsikt, vad du tycker - det är ingen universell sanning. varför är det så svårt att inse att en persons åsikt är just det - en persons åsikt. Någon som äger en Tesla X tycker sannolikt något helt annat och tycker kanske att en megane är en urkass fransk skapelse som inte förtjänar att kallas bil.

Själv har jag urkass erfarenhet av franska bilar och skulle aldrig äga någon om jag så fick betalt. Men det är MIN åsikt, och jag lägger ingen värdering på någon som köper en sådan. Så länge personen är nöjd är det (y)

Om jag skulle skulle köpa en Tesla skulle det vara för deras gedigna kunskap om att bygga elbilar, deras säkerhet, deras system av laddstationer, deras infotainment systen, deras innovationer, deras smarta användning av alla utrymmen, deras uppdateringar, att deras räckvidd räcker för mig (jag kör aldrig 70 mil utan minst en paus, det är osäkert) och inte minst för att jag vill ha just en elbil.
Ville jag ha en dieselbil skulle jag behålla min VW passat som rullar fint.
 
  • Gilla
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
M
KristinaRT KristinaRT skrev:
Men det är ju DIN åsikt, vad du tycker - det är ingen universell sanning. varför är det så svårt att inse att en persons åsikt är just det - en persons åsikt. Någon som äger en Tesla X tycker sannolikt något helt annat och tycker kanske att en megane är en urkass fransk skapelse som inte förtjänar att kallas bil.

Själv har jag urkass erfarenhet av franska bilar och skulle aldrig äga någon om jag så fick betalt. Men det är MIN åsikt, och jag lägger ingen värdering på någon som köper en sådan. Så länge personen är nöjd är det (y)

Om jag skulle skulle köpa en Tesla skulle det vara för deras gedigna kunskap om att bygga elbilar, deras säkerhet, deras system av laddstationer, deras infotainment systen, deras innovationer, deras smarta användning av alla utrymmen, deras uppdateringar, att deras räckvidd räcker för mig (jag kör aldrig 70 mil utan minst en paus, det är osäkert) och inte minst för att jag vill ha just en elbil.
Ville jag ha en dieselbil skulle jag behålla min VW passat som rullar fint.
Jag har aldrig påstått att min åsikt är en universell sanning. Hur menar du där? Jag har bara motiverat mitt eget resonemang. Trodde nämligen det var tillåtet.
Ett diskussionsforum bygger väl på olika åsikter och att man tillåter att alla får komma till tals med sin åsikt och förklaring varför man resonerar som man gör?
Ibland kan man få tillåtas komma med en annorlunda jämförelse och åsikt för att tillföra lite näring i debatten eller? Skulle alla behöva vara överens och tycka likadant i ett diskussionsforum så tror jag inte många forum skulle överleva. Så tänker jag. Men det är kanske fel?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
M Mathias1 skrev:
Jag har aldrig påstått att min åsikt är en universell sanning. Hur menar du där? Jag har bara motiverat mitt eget resonemang. Trodde nämligen det var tillåtet.
Ett diskussionsforum bygger väl på olika åsikter och att man tillåter att alla får komma till tals med sin åsikt och förklaring varför man resonerar som man gör?
Ibland kan man få tillåtas komma med en annorlunda jämförelse och åsikt för att tillföra lite näring i debatten eller? Skulle alla behöva vara överens och tycka likadant i ett diskussionsforum så tror jag inte många forum skulle överleva. Så tänker jag. Men det är kanske fel?
#6951

Som jag sade tidigare får folk tycka precis som de vill och ha den bil de önskar.
Uppenbarligen har du ju precis de bilar som passar dig, dina behov och din vardag utmärkt. självklart skall du då inte köpa en bil som inte passar.

Någon som har en Tesla kanske inte upplever att de valt bilen för prestigens skull utan för att den är precis det som passar just den familjens ”kravspec” på en bil.

Jag har kompisar utan bil, eftersom det passar dem. De har en elcykel i stället och tar tåget på resor, beställer hemkörning av vitvaror och bygger inget själva. Jag tycker det är fint att de har hittat något som passar dem. Det är inte min livsstil, men….
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Denna är det snart säljstart på:
[länk]
100 mil på pappret. Kanske 60-70 mil i vintertemperatur och utan ägg under foten.
En sådan bil bör räcka för de flesta om ekonomin inte är ett hinder.
Sannolikt kommer även batteribyte kunna ske på Shells stationer i Europa då avtal tecknats.
Låter lovande, men fullt utbyggt lär det dröja kanske 5 år. För att priserna ska komma ner i vettig nivå kanske 5 år ytterligare enligt min gissning.
Jag kan sätta rätt mycket på att det där med batteribyten skulle floppa i ett glesbefolkat land som Sverige. De har tänkt för mycket och overingenjörat en lösning av ett problem som har en betydligt enklare lösning, nämligen snabbladdning.

Ja, en Nio kan förstås snabbladda också, men själva systemet med hyrbatterier (man kan ju rimligen inte äga sitt batteri om man ska byta det med täta intervallet) lär kosta betydligt mer än det smakar samtidigt som det av logistiska skäl just inte löser något som det inte finns enklare lösningar på.

Ja, det finns en massa människor som är oroliga för elbilars räckvidd och därför väljer bort dem. Nej, Nio har inte en lösning som i praktiken kommer lösa det problemet.
 
  • Gilla
aiskylos2 och 3 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det är just detta som jag tycker är skevt med verkligheten. Vad uppnår man i övrigt med en Tesla för 1.2 mille förutom prestigen och prestandan?
Är man inte intresserad av vare sig hastighetsprestandan, prestigen, en merkostnad på 1 mille så motiverar ju inte en Tesla till köp. Lasta matkassar, köra ungarna på skidsemester och dra släp klarar en enkel prestiglös megane precis lika bra och sannolikt även med färre verkstadsbesök då tekniken är mer beprövad. Det är vad jag tror. Varför skulle man inte kunna jämföra dessa trots priset? Ledsen om jag upprör någon med en sådan jämförelse. Men en dyrare bil behöver faktiskt inte per automatik vara en bättre bil. Det beror på vilka parametrar man tar med i jämförelsen skulle jag nog våga påstå.
Du har helt rätt att det beror på kravprofilen, även om de flesta av oss låter känslorna styra. Med din kravprofil blir det overkill med en sjusitsig, hypermodern lyxbil som drivs med el. Med dina krav rekommenderar jag att räkna på en ny Dacia alternativt köra vidare med det du redan har,

Dock oklart varför du har två likadana bilar, är den ena reserv eller måste verkligen båda klara samma sak samtidigt. Annars kunde ju den ena ha tex kortare räckvidd och sakna dragkrok. Men kanske du har två släpvagnar och ni kör två parallella långkörningar samtidigt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.