712 396 läst · 11 006 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
E10 löser upp en massa i tanken...nino skrev:
Kan vara is eller annat som etanolen har fångat upp...
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
När jag skaffade en programmeringskabel till bilen (BMW E91) så var bältespåminnaren en av de funktioner som försvann först. Enormt irriterande att få det där enerverande ljudet halvvägs till brevlådan...Isakare skrev:Ja, och tyvärr inte bara bilar, mycket blir mer o mer korkat i dagens samhälle.
Åkte själv hem här om kvällen när bältesvarnaren pep, var på hållaren till mitt bälte flera gånger, tills jag kom på att det var kassen från affären i baksätet som varnade (min bil visar inte vilket bälte som är aktiverat)
Låter bra, få oxå skaffa en sån kabel. Läst att man kan fixa om en hel del, men inte läst om bältesvarningen.vcx skrev:
Skulle behöva en kabel till sambons Toyota oxå, piper konstant när nyckeln är i tändningslåset. Man märker väl för tusan om man inte har nyckeln när man ska låsa.
som i vitaran..Isakare skrev:
Då pipper det när dörren är öppen..
När nyckeln sätts i..
Eller när man har slagit om strömställaren för strålkastarna...
har du dörren då öppen så piper alla tre samtidigt och med olika toner.... Så det är ett jäkla kvitter...
Det där har jag ocMaskintok skrev:
Jag råkade ut för liknande bekymmer med kadetten en gång. Det var kulventilen på luftslangen till tanken som hade fastnat.nino skrev:Kan ju passa på å fråga här
Har lånat en kia sportage med v6 bensin, automat, tidig 2000 tror jag, med 12-14' mil
Igår när vi hade åkt kanske 10mil så helt plötsligt så lägger den av, hade ev saktat ner från 80 till 50 strax innan.
Kom in på en mindre väg och öppnade huven (varför man gör det kan man ju undra 999/1000 kan man inte göra nåt)
Tanten körde på starten och den gick igång och vi åkte 50-100m så lägger den av igen, startar på nytt och kan åka dom 2-300m dit vi skulle.
Stannade efter 3.5mil efter ytterligare 2mil (5.5mil) sen stopp på ca 10mil
Motorn gick runt lite längre än vanligt, annars inget konstigt.
Har varit -25 och där ikring nån dag sen var det runt -11 igår.
Har inte provat idag
Då man släppte på gasen minskade suget från den mekaniska bensinpumpen och motorn stannade men det gjorde det inte varje gång. Litet svårare att starta än vanligt.
Då jag upptäckte vad fel det var hade tanken sugits platt av undertrycket.
Körde Renault Traffic i jobbet förr,då tröttna vi på bältesvarnaren...skruvade isär bälteslåset och tryckte isär plåtblecken,då trodde bilen att man hade bältet på sig.
Det var ingen som använde bältet då vi flyttade oss mellan olika ingångar på sjukhusen
Det var ingen som använde bältet då vi flyttade oss mellan olika ingångar på sjukhusen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 441 inlägg
På min bil MB GLC 2018 hjälper det inte att sätta i bältena, den klagar i alla fall, utan passagerare. Det enda som hjälper är att fälla sätena. Så snart river jag detta och letar upp vilka kontakter jag ska kortsluta. Bilen kan inte vara "ny" för evigt... Men vad säger egentligen kraven på detta, dvs är den texten så korkat formulerad eller är det MB? Nån som vet vilken föreskrift det står i?
Det är inte krav på bältesvarnare i Sverige.Bo.Siltberg skrev:På min bil MB GLC 2018 hjälper det inte att sätta i bältena, den klagar i alla fall, utan passagerare. Det enda som hjälper är att fälla sätena. Så snart river jag detta och letar upp vilka kontakter jag ska kortsluta. Bilen kan inte vara "ny" för evigt... Men vad säger egentligen kraven på detta, dvs är den texten så korkat formulerad eller är det MB? Nån som vet vilken föreskrift det står i?
Men kan vara i andra länder..
Det är som med så mycket annat... För mycket nippon pippon grejer att man blir galen när de börjat krångla...