- Kan du gå ut i södra och leta efter den där stövelknekten?
- Mmm
- Vad lång tid det tog - hittade du den?
- Nä
- Var letade du?
- I garaget
- Men där fanns den väl inte!
- Nä

#roligare att bygga än att leta

Handgjord stövelknekten i mörkt och ljust trä på en svart arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 40 till
  • Laddar…
Skottat hockeyrink:
Skottad hockeyrink på en frusen sjö med snövallar och träd i bakgrunden under vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Hyvlar förvarade i en väggmonterad hylla gjord av plywood och valnöt med utrymme för fler verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyvelförvaring, med plats för fler. Plywood och valnöt.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Påbörjat skåpbygge med hyllplan, en cirkelsåg och annat verktyg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller på och bygger ett litet skåp, av hyllplan från Byggmax. Får återkomma om mina idéer går i lås. ;)
 
  • Gilla
FreQa och 9 till
  • Laddar…
B
I ett försök att få lite ordning i garaget så skulle jag korta av en gammal hatthylla/klädhängare. 10cm kortare skulle räcka och hålen som håller gallret hade cc på11 cm, perfekt.
Efter att vinelslip och avbitare gjort sitt så var det dags att montera tillbaka gaveln. Men... hur kunde det bli såhär, ingen talmeter var ju inblandad :crysmile:
Modifierad hatthylla med avklippta rör och buntband på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tydligen var inte hålen för att fästa möten på samma ställe i rören för över- och underhålla. Dock löste en avklippt bit och några buntband problemet.
 
  • Haha
  • Gilla
ådal och 3 till
  • Laddar…
Hmm.
Lite att tänka på. 'nya axeln' till vänster. Gamla skeva axeln till höga.
Allt lika utom höjden på rotorn.. Två axlar för maskindelar bredvid varandra, en ny till vänster och en sliten gammal till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hmm.
Lite att tänka på. 'nya axeln' till vänster. Gamla skeva axeln till höga.
Allt lika utom höjden på rotorn..[bild]
Har lagret "på mitten" gått varmt eller?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har lagret "på mitten" gått varmt eller?
På den gamla ja. (Dvs den till höger)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
På den gamla ja. (Dvs den till höger)
Är det övre lagerläget samma? Det ser ut som den gamla axeln är längre, men det kanske är en optisk synvilla bara?

Annars är det nog bara att testa..
 
Limmat...
Två träskivor med ram klimade i verkstadsmiljö med klämmor för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lim tvingar och arbetsbelysning. Igår Fick sticksågen jobba lite med att grovjustera skivan lite, rakt och fint blev det inte... Börjar med lilla dörren, blir knepigt att få något tryck alls på tvärreglarna på stora.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Börjat filma till youtubefilm(er) om nyuppdaterade boxjointjiggen. Det gör ont att sätta knäet i strömbrytarlådan till fräsbordet kan jag meddela...:rolleyes:. Maxa ljudet!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lilllen och 11 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Börjar med lilla dörren, blir knepigt att få något tryck alls på tvärreglarna på stora.
Googla lite curved clamping cauls så ska du nog få idéer hur du får tryck på dom.

Edit. Du behöver inte tillverka kurvade cauls, du kan köra med raka o stoppa nåt lämpligt mellan caul o resten där du inte får tryck med tvingarna, typ travar spelkort eller nåt som är enkelt att justera i tjocklek.
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Börjat filma till youtubefilm(er) om nyuppdaterade boxjointjiggen. Det gör ont att sätta knäet i strömbrytarlådan till fräsbordet kan jag meddela...:rolleyes:. Maxa ljudet!
[video]
Du bjuder verkligen på dig själv aj aj aj aj aj.
Alla känner igen sig i detta när man slår sig på något.:love::crysmile:
 
Ola C Ola C skrev:
Googla lite curved clamping cauls så ska du nog få idéer hur du får tryck på dom.

Edit. Du behöver inte tillverka kurvade cauls, du kan köra med raka o stoppa nåt lämpligt mellan caul o resten där du inte får tryck med tvingarna, typ travar spelkort eller nåt som är enkelt att justera i tjocklek.
Tack för tipset, medveten om metoden och funderade på det redan vid denna dörr men kom fram till att det inte är någon belastning mitt på så behövde inte vara prefekt fog där, bara det inte skramlar. Men till breda behövs nog något i alla fall. Syns nog inte på bilden men tog en bred och lång MDF (22mm om jag minns rätt) som stöd på ena sidan så blev också lite meckigt att få in ytterligare stöd på mitten utan att palla upp allt väldigt mycket på tvingarna, var mer orolig då att något skulle slå sig. Blir spännande att se idag om allt blivit rakt/plant.

Men spänner jag ytterramen först bör det ju vara ganska stabilt för övningar mitt på sen, eller bara lägga något under som gör att dörren hänger på mitten, det behövs nog som sagt inte så mycket hållfastighet där.
 
Gissa...:oops:
En batteridriven spikpistol och en tätningsspruta på ett klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Salat på ett lager till runt dörren på lilla toan för att på nå vis få dit vettiga dörrfoder.
Vit dörr med foder och listverk på en vägg med vit pärlspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjrex och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.