1 139 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Skarva luftningsrör?
Har en villa där det första gäster ser är två långa luftningsrör i gräsmattan vid infarten. De är väldigt vanprydande.
Har funderat på växter men...nu tänkte jag om det går att skarva/ha en muff på något vis så att rören är säg 10 cm på sommaren och till vintern och snön skarvar man på 50 cm rör.
Är jag galen eller är detta på något vis görbart?
Har funderat på växter men...nu tänkte jag om det går att skarva/ha en muff på något vis så att rören är säg 10 cm på sommaren och till vintern och snön skarvar man på 50 cm rör.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 454 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 454 inlägg
Tekniskt går det utmärkt om det rör sig om t ex en infiltration.S starmanin skrev:Har en villa där det första gäster ser är två långa luftningsrör i gräsmattan vid infarten. De är väldigt vanprydande.
Antar att du har en infiltration eller markbädd. Avluftning har du via taket förhoppningsvis och du behöver bara se till att det finns öppning i bädd och längden har ingen betydelse... Även om det ligger snö på i Stockholmsområdet så kommer det tillräckligt med luft för att underhålla syresättning. Dessutom går den biologiska processen ner pga kylan och kräver mindre syre.S starmanin skrev:Har en villa där det första gäster ser är två långa luftningsrör i gräsmattan vid infarten. De är väldigt vanprydande.
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 454 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 454 inlägg
Det är väl antagligen helt vanliga 110 markrör? Köp två dubbelmuffar och återanvänd rörstumparna som sticker upp. Om du ens behöver göra något, jag tror det räcker med att kapa av röret i en vettigare höjd.