Har en villa där det första gäster ser är två långa luftningsrör i gräsmattan vid infarten. De är väldigt vanprydande.
Har funderat på växter men...nu tänkte jag om det går att skarva/ha en muff på något vis så att rören är säg 10 cm på sommaren och till vintern och snön skarvar man på 50 cm rör.
Är jag galen eller är detta på något vis görbart?

Claes Sörmland
S starmanin skrev:
Har en villa där det första gäster ser är två långa luftningsrör i gräsmattan vid infarten. De är väldigt vanprydande.
Har funderat på växter men...nu tänkte jag om det går att skarva/ha en muff på något vis så att rören är säg 10 cm på sommaren och till vintern och snön skarvar man på 50 cm rör.
Tekniskt går det utmärkt om det rör sig om t ex en infiltration.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tekniskt går det utmärkt om det rör sig om t ex en infiltration.
Ok. Och hur skulle man kunna lösa det rent tekniskt? En muff?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman
Vad är det för typ av rör?

Har du ens infiltration på din fastighet?
Vad kan det annars vara?

S starmanin skrev:
Antar att du har en infiltration eller markbädd. Avluftning har du via taket förhoppningsvis och du behöver bara se till att det finns öppning i bädd och längden har ingen betydelse... Även om det ligger snö på i Stockholmsområdet så kommer det tillräckligt med luft för att underhålla syresättning. Dessutom går den biologiska processen ner pga kylan och kräver mindre syre.

Krilleman Krilleman skrev:
Vad är det för typ av rör?

Har du ens infiltration på din fastighet?
Vad kan det annars vara?
Ja det är luftrör till infiltrationen. 2 i backen o 1 på taket. Ingen aning om vad det är för slags rör. Plast med en hatt på.

Bästa svaret

Claes Sörmland
S starmanin skrev:
Ja det är luftrör till infiltrationen. 2 i backen o 1 på taket. Ingen aning om vad det är för slags rör. Plast med en hatt på.
Mät ytterdiametern på dem så ska det nog gå att hitta en muff eller Fernco-adapter (eller Biltemakopia).

Det är väl antagligen helt vanliga 110 markrör? Köp två dubbelmuffar och återanvänd rörstumparna som sticker upp. Om du ens behöver göra något, jag tror det räcker med att kapa av röret i en vettigare höjd.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mät ytterdiametern på dem så ska det nog gå att hitta en muff eller Fernco-adapter (eller Biltemakopia).
Tusen tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.