Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
helrob och 21 till
  • Laddar…
Både Eon och Vattenfall bör kunna sälja dig ett kärnkraftsavtal, att det skulle bli billigt i dag betvivlar jag.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 74 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Må så vara, i England verkar ny kärnkraft kosta 1,30kr/kWh och de svenska verken reaktorerna producerar nog med kostnad under 20öre/kWh.
Ni som väljer vindkraft förväntar väl er inte kraft då det inte blåser om ni inte samtidigt bygger reglerkraft eller lagring?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Turbo_Tail och 72 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Det är tillåtet att bygga kärnkraftverk på platser där de redan finns, till ett tak på tio reaktorer. Knappast fritt.
Dessutom är svensk politik så labil att ingen skulle våga spendera de tiotalet miljarder som krävs för att bygga nytt. Tänk om MP skulle bli kvar i riksdagen, då kan ju de pengarna vara i sjön redan under nästa mandatperiod.
 
  • Gilla
MultiMan och 82 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Ett fullständigt goddag, yxskaft svar.

Jag har siktat på lägsta pris när jag bytt. Ofta får man ”miljö el” ändå. Vill du ha specifikt kärnkrafts el så kostar det nog extra. Är priset det viktiga då strunta i om de ursprungsdeklarerar elen eller ej.
 
  • Gilla
perror och 20 till
  • Laddar…
Jag band 3 år hos Vattenfall med enbart kärnkraftsel i höstas, landade på lite drygt 90 öre per kWh om jag inte minns fel
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 8 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Det är tillåtet att bygga kärnkraftverk på platser där de redan finns, till ett tak på tio reaktorer. Knappast fritt.
Dessutom är svensk politik så labil att ingen skulle våga spendera de tiotalet miljarder som krävs för att bygga nytt. Tänk om MP skulle bli kvar i riksdagen, då kan ju de pengarna vara i sjön redan under nästa mandatperiod.
Det kostade väl 15mdkr att bygga O3 för 40år sen, det lär motsvara minst det tredubbla i dag och likafullt är det sannolikt den klokaste investeringen vi kan göra om vi vill fortsätta att ha ett materiellt välstånd och stabila kraftleveranser till förutsägbara priser under de kommande 40-50åren.
Eftersom antalet reaktorer är begränsat är det inte heller någon bra idé att bygga små modulära reaktorer utan O3ans 1450MW måste vara måttstock.
 
  • Gilla
MultiMan och 34 till
  • Laddar…
Problemet med stora reaktorer är att det måste finnas stora reserver av outnyttjad effekt för att nätet skall tåla en oväntad frånkoppling. Det är en helt annan sak än att koppla ifrån några vindsnurror på några MW var.

Dagens lagstiftning kom till innan SMR var påtänkt och som den är skriven så kommer ingen att bygga sådana i Sverige om inte lagen ändras.
 
  • Gilla
leffeisala och 10 till
  • Laddar…
Det är ett litet problem jämfört med att reglera de extremt stora variationerna som vindkraften har.
 
  • Gilla
TCG och 21 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag band 3 år hos Vattenfall med enbart kärnkraftsel i höstas, landade på lite drygt 90 öre per kWh om jag inte minns fel
Nu får man binda som lägst på 134 öre per kWh med 60 månaders bindningstid.. eller på 219 öre per kWh på 1 år. Pest eller kolera...
 
  • Gilla
apetterson och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Problemet med stora reaktorer är att det måste finnas stora reserver av outnyttjad effekt för att nätet skall tåla en oväntad frånkoppling. Det är en helt annan sak än att koppla ifrån några vindsnurror på några MW var.

Dagens lagstiftning kom till innan SMR var påtänkt och som den är skriven så kommer ingen att bygga sådana i Sverige om inte lagen ändras.
Det vore väldigt trevligt med en förändrad lagstiftning men det lär väl dröja..
 
  • Gilla
TCG och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett fullständigt goddag, yxskaft svar.

Jag har siktat på lägsta pris när jag bytt. Ofta får man ”miljö el” ändå. Vill du ha specifikt kärnkrafts el så kostar det nog extra. Är priset det viktiga då strunta i om de ursprungsdeklarerar elen eller ej.
Ja, priset är viktigast så det blir nog tibber ändå.
 
  • Gilla
Baathen
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Problemet med stora reaktorer är att det måste finnas stora reserver av outnyttjad effekt för att nätet skall tåla en oväntad frånkoppling. Det är en helt annan sak än att koppla ifrån några vindsnurror på några MW var.

Dagens lagstiftning kom till innan SMR var påtänkt och som den är skriven så kommer ingen att bygga sådana i Sverige om inte lagen ändras.
Men i dina trakter(Halland) bör väl två nya reaktorer av O3 storlek med fördel kunna placeras om du vill ha stabil elförsörjning även i framtiden?
Vindsnurrorna brukar väl inte frånkopplas, då hade det negativa priset i Sverige i början på feb 2020 inte uppstått.
 
  • Gilla
didrix och 2 till
  • Laddar…
Någon som har tibber som vill värva mig så får vi 500kr i tibber bonus?
 
  • Gilla
Malmen1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.