L Lakritsianen skrev:
De skriver endast ett genomsnitt pris kWh för hela månaden på fakturan så det är bluff! Det är spotpris / rörligtpris
Det är ett vägt medel, priset för varje timme syns tydligt i appen så varje timme som är billigare än dygnssnittpriset som jag kan utnyttja sänker mitt unika vägda snittpris.
ett exempel, den dyraste timmen använde jag nästan minst med el.

Tibber redovisar alltså ditt hushålls unika viktade medel på fakturan och visar specen per timme i appen, fakturan är helt korrekt enligt mina kontrollberäkningar.
(y)

Skärmdump från en app visar elkonsumtion och kostnader över dygn med linjediagram för förbrukning och stapeldiagram för timpriser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sir_fredde
  • Laddar…
Lite mer detaljerat nu då.
I Skåne
120kvm villa lerstensstomme + källare 30kvm
Byggår 1927
Bergvärmepump
Golvvärme i boendet
Fläktkonvektor och sorptionsavfuktare i källare.
20 grader innetemp

Förbrukning november 1154 kWh
Elräkning 757kr
Nätavgift 1158kr

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Kärnkraft, reaktorer har stängts av för att de var gamla och håller inte säkerhetsmåtten längre.
De två reaktorer som stängdes av i Ringhals stängdes ca fem år före deras planerade livslängd och de var inte slutkörda vid tillfället.

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
H Helic skrev:
att det inte är politiska beslut att KKraftverk stängt är snicksnack! Det har styrts med hjälp av ”straffskatter resp. lättnader”

Det absolut vidrigaste är att staten nu säljer ut platser och ger statligt stöd av skattebetalarnas pengar till utländska bolag som bygger och äger i Sverige.
Du får tolka mitt inlägg hur du vill, men du verkar inte ha läst hela inlägget. För övrigt hade åtminstone ett av blocken i Oskarshamn så stora sprickor att det inte var lönsamt att totalrenovera. Man ska betänka att de har nåt sin tekniska livslängd och tekniken har utvecklats sedan 70-talet.

Men visst har den svenska obeslutsamheten varit förödande för energisystemet, inte snack om saken. Det samma gäller alla överklaganden om nya förstärkningar i stamnätet.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
E Elsamimmi skrev:
Korkat att ha timpris när det är fantasipriser just nu
Det är smart eftersom jag kan undvika de dyraste timmarna.
Om jag väljer ett fast avtal kommer jag förlora på det i längden, annars skulle elleverantören medvetet gå back på mig som kund vilket jag skulle tro går emot deras affärsplan.
När elleverantörerna sätter de fasta priserna räknar de med att tjäna på och tibber säljer el till samma pris som de köper den för på börsen, alltså samma pris som alla elleverantörer.

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Hur redovosat tibber detta på sin räkning?
Ser man antal kw / h som man har förbrukat under hela dygnet?
Greenely gör ett ett genomsnittpris för hela månaden så då spelar det ingen roll när på dygnet man typ laddar elbilen.

jajjebox!
Energianvändningsdiagram för 2 januari med tidsspecifik kW-förbrukning och kostnad per timme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brainspace Brainspace skrev:
Jag använder Tibber, elleverantör som inte tjänar pengar på el. Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för!
c89174b6:love:
Klart de tjänar pengar på el, tror du att de får pengar ur luften?
De tjänar grova pengar på att inte dela med sig av din flexibilitet, en elbil pratar vi ca 1500kr/år som är uppkopplad, sen sina prylar i shopen. Det smarta är ju att allt de säljer stödjer deras affär så de tjänar ännu mer pengar på din flexibilitet.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
tråkigt låste mitt el den 1/12 på 0,89 öre i tre månader

J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Verkar som att du borde rösta rätt, inte rött, i september

Vår villa på två vån, 190kvm med vattenvärme fick en not på 3800kr. Bor på Sveriges sydspets men vi har tydligen ett bra isolerat hus

• Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
Helt sjukt att man i i Sverige ens tillåter hushållen få betala dessa löjliga summor för att klara överlevnad.

När fan ska detta landet göra rätt?

Bränslepriset åt helvete, elpriserna åt helvete, ig åt helvete allt är åt helvete.

Ibland vill man bara öppna dörren till balkongen och skrika rakt ut som ett kioskmongo men då skulle någon ringa in och säga att det finns en psykiskt sjuk person i trappen.

spelar ingen roll vad man tjänar osv. Dessa summor är helt åt helvete och politiker tar inte sitt ansvar. Moms på moms på moms.

”om du inte trivs så flytta utomlands”
Jo jag trivs och älskar Sverige, men komigen… nu får det väl ändå fan ta mig räcka?

• Gilla
OkFar och 8 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
vart tar alla pengarna vägen nånstans? Menar inte skatterna nu. Det började väl inte helt plötsligt bli flera hundra procent dyrare att driva kraftverk i sverige?
Enligt Miljöpartiet har det blivit minusgrader i Norrland så vattenkraften fungerar inte.

• Gilla
TheGambler79
  • Laddar…
A
Agge87 Agge87 skrev:
Helt sjukt att man i i Sverige ens tillåter hushållen få betala dessa löjliga summor för att klara överlevnad.

När fan ska detta landet göra rätt?

Bränslepriset åt helvete, elpriserna åt helvete, ig åt helvete allt är åt helvete.

Ibland vill man bara öppna dörren till balkongen och skrika rakt ut som ett kioskmongo men då skulle någon ringa in och säga att det finns en psykiskt sjuk person i trappen.

spelar ingen roll vad man tjänar osv. Dessa summor är helt åt helvete och politiker tar inte sitt ansvar.
landet?
När skapade nationen denna situation?

rikta ilskan till politikerna.. de är dessa som härjat på folks bekostnad och att folk valt dem så de kunde utföra detta...

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
A
C cbrolin skrev:
Enligt Miljöpartiet har det blivit minusgrader i Norrland så vattenkraften fungerar inte.
nädå man valde bara att utföra en massa åtgärder vid samma tidpunkt vilket man inte brukar göra..

Och när jag skrev om detta så fick jag på fingrarna..
Men så är det iallafall..
Att vattenkraftverken brukar sätta in sina åtgärder i god tid och när annan energi produktion finns.

Men så blev det inte i fjol.

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Boyta 200 kvm, biyta 60 kvm.

2 LLV+1FLV

Dec; 2200 kWh=3400kr.
Det var billigt. 2 Luft luft vatten ? och 1 FLV ? Vad är Flv ?

pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Härlig kommentar.
Misstänker att din förmyndare inte var tillgänglig!

• Haha
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.