888 922 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Det är ett vägt medel, priset för varje timme syns tydligt i appen så varje timme som är billigare än dygnssnittpriset som jag kan utnyttja sänker mitt unika vägda snittpris.L Lakritsianen skrev:
ett exempel, den dyraste timmen använde jag nästan minst med el.
Tibber redovisar alltså ditt hushålls unika viktade medel på fakturan och visar specen per timme i appen, fakturan är helt korrekt enligt mina kontrollberäkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Billinge
· 75 inlägg
Lite mer detaljerat nu då.
I Skåne
120kvm villa lerstensstomme + källare 30kvm
Byggår 1927
Bergvärmepump
Golvvärme i boendet
Fläktkonvektor och sorptionsavfuktare i källare.
20 grader innetemp
Förbrukning november 1154 kWh
Elräkning 757kr
Nätavgift 1158kr
I Skåne
120kvm villa lerstensstomme + källare 30kvm
Byggår 1927
Bergvärmepump
Golvvärme i boendet
Fläktkonvektor och sorptionsavfuktare i källare.
20 grader innetemp
Förbrukning november 1154 kWh
Elräkning 757kr
Nätavgift 1158kr
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 969 kr inkl moms
Läs mer
Du får tolka mitt inlägg hur du vill, men du verkar inte ha läst hela inlägget. För övrigt hade åtminstone ett av blocken i Oskarshamn så stora sprickor att det inte var lönsamt att totalrenovera. Man ska betänka att de har nåt sin tekniska livslängd och tekniken har utvecklats sedan 70-talet.H Helic skrev:
Men visst har den svenska obeslutsamheten varit förödande för energisystemet, inte snack om saken. Det samma gäller alla överklaganden om nya förstärkningar i stamnätet.
Det är smart eftersom jag kan undvika de dyraste timmarna.E Elsamimmi skrev:
Om jag väljer ett fast avtal kommer jag förlora på det i längden, annars skulle elleverantören medvetet gå back på mig som kund vilket jag skulle tro går emot deras affärsplan.
När elleverantörerna sätter de fasta priserna räknar de med att tjäna på och tibber säljer el till samma pris som de köper den för på börsen, alltså samma pris som alla elleverantörer.
Klart de tjänar pengar på el, tror du att de får pengar ur luften?Brainspace skrev:
De tjänar grova pengar på att inte dela med sig av din flexibilitet, en elbil pratar vi ca 1500kr/år som är uppkopplad, sen sina prylar i shopen. Det smarta är ju att allt de säljer stödjer deras affär så de tjänar ännu mer pengar på din flexibilitet.
tråkigt låste mitt el den 1/12 på 0,89 öre i tre månaderJ jlinxx skrev:Hej,
Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!
Förbrukning 4826 kwh
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr
Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.
Hur ser era elräkningar ut?
Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr
Mvh // J
Verkar som att du borde rösta rätt, inte rött, i septemberJ jlinxx skrev:Hej,
Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!
Förbrukning 4826 kwh
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr
Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.
Hur ser era elräkningar ut?
Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr
Mvh // J
Vår villa på två vån, 190kvm med vattenvärme fick en not på 3800kr. Bor på Sveriges sydspets men vi har tydligen ett bra isolerat hus
Helt sjukt att man i i Sverige ens tillåter hushållen få betala dessa löjliga summor för att klara överlevnad.
När fan ska detta landet göra rätt?
Bränslepriset åt helvete, elpriserna åt helvete, ig åt helvete allt är åt helvete.
Ibland vill man bara öppna dörren till balkongen och skrika rakt ut som ett kioskmongo men då skulle någon ringa in och säga att det finns en psykiskt sjuk person i trappen.
spelar ingen roll vad man tjänar osv. Dessa summor är helt åt helvete och politiker tar inte sitt ansvar. Moms på moms på moms.
”om du inte trivs så flytta utomlands”
Jo jag trivs och älskar Sverige, men komigen… nu får det väl ändå fan ta mig räcka?
Bränslepriset åt helvete, elpriserna åt helvete, ig åt helvete allt är åt helvete.
Ibland vill man bara öppna dörren till balkongen och skrika rakt ut som ett kioskmongo men då skulle någon ringa in och säga att det finns en psykiskt sjuk person i trappen.
spelar ingen roll vad man tjänar osv. Dessa summor är helt åt helvete och politiker tar inte sitt ansvar. Moms på moms på moms.
”om du inte trivs så flytta utomlands”
Jo jag trivs och älskar Sverige, men komigen… nu får det väl ändå fan ta mig räcka?
landet?Agge87 skrev:Helt sjukt att man i i Sverige ens tillåter hushållen få betala dessa löjliga summor för att klara överlevnad.
spelar ingen roll vad man tjänar osv. Dessa summor är helt åt helvete och politiker tar inte sitt ansvar.
När skapade nationen denna situation?
rikta ilskan till politikerna.. de är dessa som härjat på folks bekostnad och att folk valt dem så de kunde utföra detta...
nädå man valde bara att utföra en massa åtgärder vid samma tidpunkt vilket man inte brukar göra..C cbrolin skrev:
Och när jag skrev om detta så fick jag på fingrarna..
Men så är det iallafall..
Att vattenkraftverken brukar sätta in sina åtgärder i god tid och när annan energi produktion finns.
Men så blev det inte i fjol.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Härlig kommentar.pellefant skrev:
Misstänker att din förmyndare inte var tillgänglig!