T Ejmelie skrev:
Just nu har jag inget speciellt som jag ska borra. Men jag kommer borra i endel sten som jag ska spräcka. Tänkte slå in kilar så lite större hål ska den klara av.
Sen tänker jag att det vore bra om den klarar av vanliga hål i betongvägg m.m så jag inte behöver köpa en till maskin till det.
Ska du spräcka Sten behöver du som minst en rejäl borrhammare. Jag har en Bosch GBH 5-40 och den funkar bra. Men mindre än så skulle jag inte rekommendera. Du kommer tröttna på den tid det tar att borra hål.

nackdelen här är att de minsta borr jag hittat är 10mm för SDS max fästet. Så det är möjligt att man behöver en mindre slagborr ändå ”för hemmet”.

Mskin du länkade initialt har inte en chans mot Sten eller hård riktig betong.

T
Rickard.
Varför inte köpa en vanlig mindre och billigare borrhammare så du kan borra i betong med när du behöver det och hyr en rejäl hilti när du väl har ett större projekt i sten/berg?

Pengarna du sparar på den lösningen kan du ju om inte annat lägga på roligare verktyg om det är det som är grejen.

T Ejmelie skrev:
Problemet är väl att hitta något som funkar till bägge. Men sten/berg är mer prioriterat.
Kollade lite på denna:

[bild]

Borde kunna funka att spräcka sten med om man inte gör det dagligen :)
[länk]
Den där är lite klen för att borra stora hål med och onödigt tung för små. För sådär 5-8 mm hål grunda hål för plugg räcker det med en 1,5 J men för grövre hål i granit vill du ha så kraftigt som möjligt. Du verkar inte räddas att ha flera maskiner så detta är väl ett gyllene tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.