A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I pappsens fall löste det sig. Men det är inte alla som har samma tur. Bevisbördan är helt på dlg
visst kan de göra stickprov men att aktivt enbart ge dig en avi med ett straffbelopp är inte legitimt för en myndighet..
Och jo den myndigheten har inte befogenhet att döma dig.
Däremot kan de lämna över sin revision till skattebrottsenheten där en åklagare tar över ärendet.. Och även frågan om att väcka åtal eller ej...
 
P
Maskintok skrev:
njä mest provocerande uttal.
samt att Karln är inte så dum som många verkar tro... Det sitter ett större god dag yxskaft där idag... Som är farlig både för sig själv och världen...
Trump är/var en betydligt större fara för USAs demokrati än vad Biden är. Trump vädjar till folk lägsta känslor och gör politik av det. Hans väljarbas är de minst utbildade människorna och är sådana som känner sig förfördelade av en elit som de tycker inte har en aning om hur "vanligt folk" har det. Det "lustiga" i sammanhanget är att Trump är en lysande exempel på någon ur den eliten.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, jag går i säng efter detta svar då ... :D
Så du menar att det bara kommer en typ tom avi, med endast ett belopp?
Hur ofta har det drabbat dig?
Eller någon som du känner?

Ja det här blir bara roligare och roligare, men jag måste sluta nu ändå, jag får fortsätta skratta imorgon.
God natt.
undrar jag om skatteverket kommer med egen färg på sina kuvert..
som Beatrice Ask ville ha för sexköpare..
Då var det lila som gällde men detta kanske kan få rött med en liten djävul på?
 
Maskintok skrev:
visst kan de göra stickprov men att aktivt enbart ge dig en avi med ett straffbelopp är inte legitimt för en myndighet..
Och jo den myndigheten har inte befogenhet att döma dig.
Däremot kan de lämna över sin revision till skattebrottsenheten där en åklagare tar över ärendet.. Och även frågan om att väcka åtal eller ej...
Det var faktist så han blev uppmärksammad på det hela. Han fick själv kontakta dem för att få veta vad han var anklagad för. Han lyckades iallafall bevisa att ingen fuffens försegick. Han slapp också näringsförbud under tiden det utredes.

De näringsidkare som blir förlagda med näringsförbud är ju mer eller mindre dödsdömda även om de kan bevisa sin oskuld
 
A
P pmd skrev:
Trump är/var en betydligt större fara för USAs demokrati än vad Biden är. Trump vädjar till folk lägsta känslor och gör politik av det. Hans väljarbas är de minst utbildade människorna och är sådana som känner sig förfördelade av en elit som de tycker inte har en aning om hur "vanligt folk" har det. Det "lustiga" i sammanhanget är att Trump är en lysande exempel på någon ur den eliten.
Jo och det stämmer rätt bra med deras bild..
Denna elit har inte en susning hur vanligt folk upplever deras ledarskap eller elitism..

Donald var duktig på att ena den stora och viktiga skaran..
Den skaran av människor man vill ha med sig när det ska bli förändring i ett land..
Det är något som ännu inte vissa här lärt sig...
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var faktist så han blev uppmärksammad på det hela. Han fick själv kontakta dem för att få veta vad han var anklagad för. Han lyckades iallafall bevisa att ingen fuffens försegick. Han slapp också näringsförbud under tiden det utredes.

De näringsidkare som blir förlagda med näringsförbud är ju mer eller mindre dödsdömda även om de kan bevisa sin oskuld
Nja det finns ju alltid chanser till överklagan
samt att faktiska bevis måste kunna presenteras emot dig..
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
No way, han är stupido på riktigt!
Nej. Trump är narcissist och tror därför att han vet allt om allting. Då märks det rätt tydligt när han uttalar sig om sånt som han inte har en susning om (klorin mot covid-19, t.ex.). Han är också populist av högsta graden och anpassar sin retorik efter vad han tror att hans väljabas vill höra.

Ett exempel på att Trump inte är korkad är att han offentligt ständigt förminskade farligheten hos SARS-CoV-2 under våren 2020, men i en intervju med Bob Woodward under samma tid uttryckte farhågor om hur USA skulle klara av pandemin.

(OK, lite korkat var det kanske att säga så till Woodward. ;))

Trump har en ekonomexamen från Wharton School (en del av University of Pennsylvania som är ett toppuniversitet).
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja det finns ju alltid chanser till överklagan
samt att faktiska bevis måste kunna presenteras emot dig..
Skatteverket är speciella de behöver inte ha speciellt starka bevis för att anlägga näringsförbud. Man är helt rättslös mot dem. Allt man kan hoppas på är att slippa råka ut för dem
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skatteverket är speciella de behöver inte ha speciellt starka bevis för att anlägga näringsförbud. Man är helt rättslös mot dem. Allt man kan hoppas på är att slippa råka ut för dem
njä så jävliga är de inte..visst dryga som fan och sega... Men de har då gått att samtala med när jag haft frågor eller fått rättelse..
som när den ena sa så och den andra så inom samma myndighet... :D
Men efter att ha pratat med den tredje så var allt ordnat.. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skatteverket är speciella de behöver inte ha speciellt starka bevis för att anlägga näringsförbud. Man är helt rättslös mot dem. Allt man kan hoppas på är att slippa råka ut för dem
Hade för mig att det var domstol som dömde ut näringsförbud.. :thinking:
dvs åklagare lägger fram yttrande om detta vid åtal om brott...

vi har inga skattefiskaler i Sverige... ;)
 
Maskintok skrev:
njä så jävliga är de inte..visst dryga som fan och sega... Men de har då gått att samtala med när jag haft frågor eller fått rättelse..
som när den ena sa så och den andra så inom samma myndighet... :D
Men efter att ha pratat med den tredje så var allt ordnat.. :rofl:
Du kan inte lita på rekommendationen du får. Det kan vara fel och du får stå för straffskatten. Spelar ingen roll du har fått informationen från Skatteverket.

Tycker det funkar helt okej i den vardagliga funktionen. Gjorde ett litet fel i momsen som jag korrigerade innan den 12. Fick kryptiskt meddelande på min myndighetspost samt 5 kronor i straffränta. Märkligt då jag inte var försenad med att betala in momsen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
P
M mnils skrev:
Religiösa fundamentalister är farliga om det sedan gäller Jesuitorden, Muslimska Brödraskapet, kommunister, klimatalarmister eller coronahysteriker kvittar, resultatet blir ändå det samma.
Glöm inte populister och vetenskapsförnekare.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Glöm inte populister och vetenskapsförnekare.
Du glömde fakta . ;)
 
P
J JohanLun skrev:
Jo, delvis har du rätt, tex Fidel Castro har jag (baserat på att sett en (1) dokumentär) förstått hade goda intentioner inledningsvis, men utkomsten var terror och diktatur.
Castro fick lite problem när USA satte Kuba i blockad. USA var initialt sympatiskt inställt till Castros revolution eftersom de hoppades på att Castro skulle införa demokrati, men blev mer fientligt inställt pga sin kommunistskräck (som inte var helt obefogad). Sen gick det bara utför och Castro vände sig till Sovjetunionen.

Till "hjälp" hade Castro psykopaten Che Guevara, vilket inte direkt gjorde saken bättre.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.