P
Maskintok skrev:
okej vem betalar dennes arvode?
kom igen nu...
kom igen..
bingo, myndigheten... :cool:
Men det visste du väl redan...
Annars skulle det vara regeringen som betalade..
samt att denne har en chef över sig inom samma myndighet... Eller ni tror att alla som granskat denne herre har haft fel och ni rätt.. :crysmile: i alla led....
Myndigheten är enligt lag ålagd att betala arvoden till insynsrådet. Insynsrådet deltar inte i SMHIs verksamhet utan ska "bedriva insyn i verksamheten och ge myndighetschefen råd". Rådet sammanträder tre gånger per år.

Hur är det ett exempel på att SMHI är "ett MP-fäste"?
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle SMHI betala för en person som de inte själv anställer?
Jag tror att det faktiskt är du som får visa att lönen kommer från SMHI, det är inte min uppgift.
näpp vill du så gärna veta så sök.
Dock så hamnar ersättningen på respektive myndighet..
 
A
P pmd skrev:
Myndigheten är enligt lag ålagd att betala arvoden till insynsrådet. Insynsrådet deltar inte i SMHIs verksamhet utan ska "bedriva insyn i verksamheten och ge myndighetschefen råd". Rådet sammanträder tre gånger per år.

Hur är det ett exempel på att SMHI är "ett MP-fäste"?
ytterst enkelt.. Vilket du kunde ha läst tidigare i tråden..
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle SMHI betala för en person som de inte själv anställer?
Jag tror att det faktiskt är du som får visa att lönen kommer från SMHI, det är inte min uppgift.
Nä du tycker nog mer din uppgift är att kalla folk för saker och sedan smita undan.. istället för att stå upp för det du skrivit..

Sedan hålla på med påståenden om sanningen och noggrannhet...
Jo jo... hycklerivattnet går högt hos vissa..
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Ny teknik börjar alltid så. Titta t.ex. på Mercedes S-klass. De är alltid väldigt tidiga med ny teknik, teknik som några år senare blir så pass billig att den letar sig in i de flesta andra bilar.

Elbilarna är ju också på väg dit och till viss del där. Det finns faktiskt rätt många ganska beskedligt prissatta elbilar som går att köra för en billig peng. T.ex. Renault Zoe, Hyundai Ionic ( ej 5), Fiat 500e, Mazda MX-30, MG Zs och inte minst Minin som jag kör.

Jag körde tidigare en betald bensinmazda och gav ca. 1800:- i månaden i bensin samt 1000:- i månaden för service, reparationer skatt och försäkring. Totalt 2800:-.

Nu kör jag en ny el-Mini för 2900:- i månaden inkl. allt ( service, däck, försäkring m.m). På det kommer el för 500:- i månaden.

Så för en 600:- mer varje månad kör jag en ny skitkul elbil med full garanti.

Så så blodigt behöver det inte bli.
Hur stor kapitalkostnad hade/har du för de två respektive bilarna?
 
A
P pmd skrev:
Myndigheten är enligt lag ålagd att betala arvoden till insynsrådet. Insynsrådet deltar inte i SMHIs verksamhet utan ska "bedriva insyn i verksamheten och ge myndighetschefen råd". Rådet sammanträder tre gånger per år.

Hur är det ett exempel på att SMHI är "ett MP-fäste"?
Men du tycker säkert att någon skall ge dig information... För det är ju så du brukar skriva.. annars håller du dem som oseriös..
:crysmile:
Jo spegeln har du visst missat några gånger...

klarar du av att kolla vad denne herre har sagt och hur många inom samma myndighet som sympatiserar med mp.. samt håller med honom?
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fel om skatteverket inte tror du kan leva på lönen så blir du misstänkt. Bevisbördan ligger då på dig.
Vad kommer de att yrka då? Något skattebesked måste de ju prestera.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad kommer de att yrka då? Något skattebesked måste de ju prestera.
Skatteverket behöver inte prestera någonting, det som är så sjukt, man är helt rättslös mot Skatteverket.

Men jag antar de tittar på taxeringsvärde osv och bygger upp någon siffra från det.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
måste bli svettigt varje gång för nolltaxerarna isåfall... revision på revision.... ;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skatteverket behöver inte prestera någonting. Men jag antar de tittar på taxeringsvärde osv och bygger upp någon siffra från det.
Du menar att du får ett brev med texten
"Du ljuger, du smiter från skatt!"
Och så ska du själv fatta vad du behöver betala in för att göra dem nöjda?
Tänk att dagens humorhörna inte var slut än .. :crysmile:

edit:
Nu går jag och nannar, så du har lite tid att smida på ett svar, om du har tänkt det ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du menar att du får ett brev med texten
"Du ljuger, du smiter från skatt!"
Och så ska du själv fatta vad du behöver betala in för att göra dem nöjda?
Tänk att dagens humorhörna inte var slut än .. :crysmile:
Typ, du får en AVI där straffskatten ska betalas. Ingen förklaring eller något.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skatteverket behöver inte prestera någonting, det som är så sjukt, man är helt rättslös mot Skatteverket.

Men jag antar de tittar på taxeringsvärde osv och bygger upp någon siffra från det.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skatteverket behöver inte prestera någonting, det som är så sjukt, man är helt rättslös mot Skatteverket.

Men jag antar de tittar på taxeringsvärde osv och bygger upp någon siffra från det.
Och vad säger skatteverket när förvaltningsrätten fått in ett överklagande på brister i dokumentationen från myndighetens bevis?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Typ, du får en AVI där straffskatten ska betalas. Ingen förklaring eller något.
OK, jag går i säng efter detta svar då ... :D
Så du menar att det bara kommer en typ tom avi, med endast ett belopp?
Hur ofta har det drabbat dig?
Eller någon som du känner?

Ja det här blir bara roligare och roligare, men jag måste sluta nu ändå, jag får fortsätta skratta imorgon.
God natt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och vad säger skatteverket när förvaltningsrätten fått in ett överklagande på brister i dokumentationen från myndighetens bevis?
I pappsens fall löste det sig. Men det är inte alla som har samma tur. Bevisbördan är helt på dlg
 
P
D djac skrev:
Det lustiga i detta fallet är att det råkar sammanfalla med att det också är de mest kunniga och kvalificerade som är mest oroade, de som tar det med en klackspark utmärks av att de i huvudsak är lallande idioter i sammanhanget.
Båda dessa kategorier drar saken till sin spets utan att inse att allting inte är svart eller vitt. Folk som förespråkar klimatdiktatur är så panikslagna av den globala uppvärmingen att de är helt fixerade vid att "vi" måste uppnå ett bestämt mål när det gäller max "tillåten" global uppvärmning. De vill ha status quo (nästan) och tror att allting över detta mål medför katastrof.

De som "tar det med en klackspark" har å andra sidan stora skygglappar och vägrar att förstå att den globala uppvärmningen pågår. Eller snarare förnekar det trots åtskillig stark evidens.

Vi som är lite mer pragmatiska inser att en global uppvärmning pågår, men att det knappast är möjligt hejda den till något specifikt värde och förespråkar planering för konsekvenserna av att klimatmålet på 1.5 eller 2.4, eller vad det nu är, grader inte uppnås. Vi ska inte vara så fokuserade på det målet att vi inte har beredskap för att det inte uppnås. Huvudspåret bör dock vara att minska växthusgasutsläpp så mycket som möjligt.

Vi är också av åsikten att diktatur är sämre än demokrati.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.