AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I de flesta fall får de skylla sig själv. Dålig utbildning,
Vi ska vara "glada" för det. Ju fler som utbildar sig ju mindre kommer vi kunna få i lön.
Det sista vi med shitload av högskolepoäng vill är ju att alla ska börja utbilda sig.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vi ska vara "glada" för det. Ju fler som utbildar sig ju mindre kommer vi kunna få i lön.
Det sista vi med shitload av högskolepoäng vill är ju att alla ska börja utbilda sig.
Fast ett samhälle med massor som inte kan klara sitt uppehälle vill vi inte ha? Men detta kommer bli ett större och större problem när fler och fler jobb blir automatiserade
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I de flesta fall får de skylla sig själv. Dålig utbildning, lathet osv.
Tur inte alla strävar efter hög utbildning då...
Vem ska ta hand om dig på äldreboendet då?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast ett samhälle med massor som inte kan klara sitt uppehälle vill vi inte ha? Men detta kommer bli ett större och större problem när fler och fler jobb blir automatiserade
Nej självklart inte. De som inte vill jobba är ju självklart vidriga parasiter. Men de som är villiga att städa en annans skit för dåligt betalat ser jag fan som en hjälte. Även fast man behöver hjälp med sitt uppehälle på ålderns höst.

Behöver ingen bättre utbildning för att hålla igång ett automatiserat system. Då har ju programmeraren gjort ett förjävla taskigt jobbi så fall.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej självklart inte. De som inte vill jobba är ju självklart vidriga parasiter. Men de som är villiga att städa en annans skit för dåligt betalat ser jag fan som en hjälte.

Behöver ingen bättre utbildning för att hålla igång ett automatiserat system. Då har ju programmeraren gjort ett förjävla taskigt jobbi så fall.
Så länge personen kan leva på städjobbet utan bostadsbidrag osv så har jag inget att anmärka på :)
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så länge personen kan leva på städjobbet utan bostadsbidrag osv så har jag inget att anmärka på :)
Du ska nog inte anmärka på personen då och kalla han parasit. Tror du ska rikta dig mot de som tar +30% av hans pengar på ett bräde samt adderar +25% på allt som han köper, så han blir beroende av deras "hjärliga" händer för att klara sig.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I de flesta fall får de skylla sig själv. Dålig utbildning, lathet osv.
Fast... om du nu antar det jag frågade, att du eller nån av dina nära drabbas av en olycka, tex slår i huvudet... och inte kan jobba alls, eller inte kan utbilda sig utan får torka golv på kommunen... Är de fortfarande parasiter?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl ytterst få som ärver de pengarna utan på ett eller annat sätt gagna samhället. Men även om de inte gör det så har de ändå inte levt som en parasit på samhällskroppen utan med privata medel.
Jo, på ett sätt kan man tycka så. Eftersom det dessutom är så få det handlar om så spelar det ingen roll i praktiken. En lat jävel som inte bidrar är det oavsett om det är pappa eller staten som betalar för denne.

Men egentligen tycker jag att alla ska bidra med det som de kan. Troligtvis så är rikemanssonen en nolltaxerare som betalar mindre skatt än en fattig städare. Därav tycker jag illa om de som har pengar men minimerar sin skatt. Samma med expats som glatt skickar hem barnen på "gratis universitet" och nyttjar svenska samhället när de är hemma i sommarstugan eller på ålderns höst. Många som tjänar bra eller är rika betalar mindre i skatt än en normalinkomsttagare.

Samma med egna företagare, varför ska jag betala så hög skatt som löntagare när egenföretagare kan ta ut pengarna i utdelning, plus snika sig till att köpa massor av saker de använder privat på sitt företag. Fuskare finns det gott om. Samhället är inte rättvist.

Men den som gör sitt bästa och jobbar och inte försöker smita undan eller överutnyttja systemet unnar jag att ha tak över huvudet och mat på bordet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast... om du nu antar det jag frågade, att du eller nån av dina nära drabbas av en olycka, tex slår i huvudet... och inte kan jobba alls, eller inte kan utbilda sig utan får torka golv på kommunen... Är de fortfarande parasiter?



Jo, på ett sätt kan man tycka så. Eftersom det dessutom är så få det handlar om så spelar det ingen roll i praktiken. En lat jävel som inte bidrar är det oavsett om det är pappa eller staten som betalar för denne.

Men egentligen tycker jag att alla ska bidra med det som de kan. Troligtvis så är rikemanssonen en nolltaxerare som betalar mindre skatt än en fattig städare. Därav tycker jag illa om de som har pengar men minimerar sin skatt. Samma med expats som glatt skickar hem barnen på "gratis universitet" och nyttjar svenska samhället när de är hemma i sommarstugan eller på ålderns höst. Många som tjänar bra eller är rika betalar mindre i skatt än en normalinkomsttagare.

Samma med egna företagare, varför ska jag betala så hög skatt som löntagare när egenföretagare kan ta ut pengarna i utdelning, plus snika sig till att köpa massor av saker de använder privat på sitt företag. Fuskare finns det gott om. Samhället är inte rättvist.

Men den som gör sitt bästa och jobbar och inte försöker smita undan eller överutnyttja systemet unnar jag att ha tak över huvudet och mat på bordet.
Jag tycker istället all heder till nolltaxerarna, rebeller i förtrycket.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker istället all heder till nolltaxerarna, rebeller i förtrycket.
tills den dagen de går i pension...
Och blir dina "parasiter"?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker istället all heder till nolltaxerarna, rebeller i förtrycket.
Så du tycker det är OK att vara parasit om man är rik men inte om man är fattig?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Så du tycker det är OK att vara parasit om man är rik men inte om man är fattig?
Jag tycker inte skattefusk är okej egentligen. Men jag förstår dem. Det är helt sjukt hur mycket man ska betala för ingenting..
 
Maskintok skrev:
tills den dagen de går i pension...
Och blir dina "parasiter"?
Har ingen koll på hur många rika nolltaxerare som tar ut bidrag på ålderns höst. Måste vara försvinnande få.

Min pappa blev misstänkt för nolltaxering nått år för att han tog ut för lite lön. Han hade massor med utdelningsutrymme sparat. Tycker det är vidrigt staten ska bestämma vad som är skäligt man måste ta ut för att klara sig. Förmynderi
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker inte skattefusk är okej egentligen. Men jag förstår dem. Det är helt sjukt hur mycket man ska betala för ingenting..
Men, det är ju inte "ingenting" utan ganska mycket man får. Oavsett vad du tycker så är skola, universitet, gator, polis, ålderdomsvård, sjukvård osv "mycket". Om man tjänar väldigt mycket så blir det förstås så att man betalar mycket för en service som inte är i toppklass. Samtidigt, det är rätt få som tjänar så mycket, skattetrycket är nog framförallt på medel och "normala" höginkomsttagare, de som har löner över 150.000 per månad är procentuellt sätt få. Lika så de som är väldigt förmögna. De väldigt förmögna betalar sannolikt inte så hög skatt och de med höga inkomster lyckas nog oftast sätta av pengar på konton som inte omfattas av skatter. Så egentligen är det nog de med inkomster strax över medel som är löntagare och som inte har möjlighet att "optimera" som är de som drabbas värst. Jag tror jag hör till den gruppen. Men jag tycker ändå inte att skatten är helt orimlig. Däremot finns vissa skatter som jag tycker är det, som tex när det fanns fastighetsskatt eller arvsskatt (det sista eftersom alla som hade nåt värde att ge bort kunde runda den medan alla som bara fick litegranna fick betala mycket).
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men, det är ju inte "ingenting" utan ganska mycket man får.
Man får ju rätt taskig kvalite på mycket med tanken på vilken stor pengarsäck det har.
Helt sjukt med slöseri också.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det är bra med skattesystemet vi har...

Jag gjorde en uträkning för en tid sedan på mina medeciner... lever jag tills jag blir 80 så har jag från september ifjol ätit medecin för c:a 2 miljoner,så c:a 4-5 miljoner totalt.

4000 gånger har då högkostnadsskyddet slagit in
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.