Det kan bli för hög spänning in till din växelriktare om de inte delat upp i 2 slingor.
 
  • Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
K kjork skrev:
hur menar du nu? Är växelriktaren underdimensionerad?
Ja, om man har endast 1 sträng så är den kraftigt överlastad med spänning. Men har de delat upp panelerna 18+18 via någon kombinerare så landar man på 738V vilket vore normalt. Överspänning brukar de inte tåla i denna storlek.

Men din växlare har två ingångar ser jag används inte båda?
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Ja, om man har endast 1 sträng så är den kraftigt överlastad med spänning. Men har de delat upp panelerna 18+18 via någon kombinerare så landar man på 738V vilket vore normalt. Överspänning brukar de inte tåla i denna storlek.



Men din växlare har två ingångar ser jag används inte båda?
dc mpp1 och mpp2
 
  • Graf över solenergiproduktion i realtid visar spänning över tid för datumet 05.01.2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste kika på fronius där kablar går in, helst utan täckkåpa så man ser kontakterna på ingångarna varje ingång har en pol för (+) och en pol för (-) och på din skall ha två ingångar dvs 4 poler anslutna eller är det bara 2 anslutna?
 
Kan man på något sätt se hur det är uppdelat? Det enda jag det är två kablar in i växelriktaren. En in och en ut antar jag. Sedan är det en kabel jag misstänker är för utåtgående el
 
H håbbe1961 skrev:
Måste kika på fronius där kablar går in, helst utan täckkåpa så man ser kontakterna på ingångarna varje ingång har en pol för (+) och en pol för (-) och på din skall ha två ingångar dvs 4 poler anslutna eller är det bara 2 anslutna?
jag får skruva loss kåpan vid tillfälle. Antar att det bara är att slå ifrån alla brytare och lossa kåpan.
 
K kjork skrev:
jag får skruva loss kåpan vid tillfälle. Antar att det bara är att slå ifrån alla brytare och lossa kåpan.
Yes
 
  • Gilla
MarcoM
  • Laddar…
K kjork skrev:
Tack för alla svar. Jag har också ställt frågan om jag inte borde se lite rörelse i historiken på tex solarweb.
Då säger de att jag inte ska se någon skillnad nu i så mörkt väder. Anläggningen måste överstiga säg 400volt innan något ens ska hända i den. Alltså att det är för mörkt för produktion och den ska överstiga någon tröskel och innan dess visas inget alls. Jag är ju helt grön på detta då man tänker ju att det stämmer.

finns det någon historik som borde visa något trots ingen tillverkning om den fungerar som den ska?

ang brytaren så kallade de den för brandmansbrytare och det var tvunget att finnas i händelse av brand.
Idag är det mulet och inget som kan tolkas som sol, men jag får alltid något så att du inte fått något låter orimligt. Men säger dom som monterat att det är rimligt att du inte fått något på 2 månader för det inte gått över 400 volt? Något måste vara fel. Har lika stor anläggning som du, men 2 strängar
Mätverktygsgränssnitt som visar aktuell effekt på 217W och energibalans med spikar upp till 0,22kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju snö på mina idag och mulet samt bara 9,6kw solceller. Får lite just nu.
Har lite över 400v i båda slingorna.
 
  • Gilla
Putte124
  • Laddar…
Har ni också västliga anläggningar?
 
H Husgubbe skrev:
Idag är det mulet och inget som kan tolkas som sol, men jag får alltid något så att du inte fått något låter orimligt. Men säger dom som monterat att det är rimligt att du inte fått något på 2 månader för det inte gått över 400 volt? Något måste vara fel. Har lika stor anläggning som du, men 2 strängar
[bild]

Graf över spänning med plötslig ökning till över 200 volt runt kl 10:00 den 5 januari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Husgubbe skrev:
Idag är det mulet och inget som kan tolkas som sol, men jag får alltid något så att du inte fått något låter orimligt. Men säger dom som monterat att det är rimligt att du inte fått något på 2 månader för det inte gått över 400 volt? Något måste vara fel. Har lika stor anläggning som du, men 2 strängar
[bild]
Blev nyfiken, och om jag tittar rätt på min så verkar det vara vid/från ca 400 volt det visar produktion. Tiderna stämmer så då har dom rätt i 400 V måste överstigas, har din inte överstigit 400 på 2 månader i historiken? t .

Graf som visar spänning över tid, ökar och stabiliseras vid över 400 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min spänning ( alla kanaler ) visar 0 hela tiden
 
K kjork skrev:
Min spänning ( alla kanaler ) visar 0 hela tiden
 
  • Mobilskärm med Fronius solarweb app som visar tom energiproduktionsgraf för solpaneler den 4 januari 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kablar in
 
  • Elektriska kablar i skyddsslang anslutna till en apparat under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pratat med installatören nu.

väderstrecket och inga optimerare är orsaken till att det inte produceras.

växelriktaren ska tåla anläggningen trots seriekopplad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.