Degerlunden Degerlunden skrev:
Nya klingor med fler tänder för finare snitt. Dewalt till kap- och gersågen och Bosch till cirkelsågen.
När man köper nya klingor, är det viktigt att titta efter klingor med massa tjocklek på snittet?
Är maskinernas tex laserlinje eller snittmarkering etc anpassad för den dimension på klinga som sitter på vid köp?
 
Njingan Njingan skrev:
När man köper nya klingor, är det viktigt att titta efter klingor med massa tjocklek på snittet?
Är maskinernas tex laserlinje eller snittmarkering etc anpassad för den dimension på klinga som sitter på vid köp?
Byter du tjocklek får justera lasern.
 
K Kane skrev:
Byter du tjocklek får justera lasern.
Vissa ha lasern på sidan mot motorn. Då ändras inte justeringen om du sätter en tjockare eller tunnare. Den kommer att sätta snittet på samma sida strålen oavsett.

DeWalt XPS och någon till har skugglinje. Den justeras automatiskt när du byter klinga.
 
R Robert-san01 skrev:
Vissa ha lasern på sidan mot motorn. Då ändras inte justeringen om du sätter en tjockare eller tunnare. Den kommer att sätta snittet på samma sida strålen oavsett.

DeWalt XPS och någon till har skugglinje. Den justeras automatiskt när du byter klinga.
Är klingorna alltid lika tjocka som sågsnittet då?
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är klingorna alltid lika tjocka som sågsnittet då?
Man får kanske ha lite fart på klingan så tänderna skuggar.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Vissa ha lasern på sidan mot motorn. Då ändras inte justeringen om du sätter en tjockare eller tunnare. Den kommer att sätta snittet på samma sida strålen oavsett.

DeWalt XPS och någon till har skugglinje. Den justeras automatiskt när du byter klinga.
Inte helt sant, hårdmetalltänderna kan skilja i tjocklek även om plåten i klingan är lika tjock och då flyttar man sågsnittet lite. Men i praktiken, vem bryr sig? Använder man ens lasern?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men i praktiken, vem bryr sig? Använder man ens lasern?
Inte jag iaf, sätter bara ner klingan och justerar då får man exakta snitt.
 
K Kane skrev:
Är klingorna alltid lika tjocka som sågsnittet då?
Tänderna ger också skugga.
 
F fsn skrev:
Men i praktiken, vem bryr sig? Använder man ens lasern?
Jag har heller aldrig riktigt använt den tills för några dagar sedan då jag hade med mig sågen till föräldrarna och hjälpte dom att lägga golv. Då var den smidig när man hade sågen ute och det började bli mörkt och man inte hade någon vidare belysning. Men jag har inte använt den när jag har velat ha lite mer precision men för snabba kapningar i halvmörker var den utmärkt.
 
F
J Jensa86 skrev:
Jag har heller aldrig riktigt använt den tills för några dagar sedan då jag hade med mig sågen till föräldrarna och hjälpte dom att lägga golv. Då var den smidig när man hade sågen ute och det började bli mörkt och man inte hade någon vidare belysning. Men jag har inte använt den när jag har velat ha lite mer precision men för snabba kapningar i halvmörker var den utmärkt.
intressant för jag gjorde samma sak, alltså sågade ute när det var lite mörkt. Skillnaden var att jag sågade eklister. Jag försökte också med lasern men den bländade så mycket att jag inte såg blyertsstrecket jag skulle såga efter. Allt blev bättre med 100W+100W LED bygglampa.
 
2 paket dök upp idag. Ett från Amazon och ett från HBM. Bland annat en mindre polermaskin och lite annat gott.
Tips till alla är att kolla HBMs webbutik, finns mycket gott och rea ofta. Liknar en mix av Jula och Biltema fast lite mer intressanta grejer och det känns som att kvaliten är snäppet över dem men jag har faktiskt aldrig provat några HBM prylar så vi får se.
Nyinköpta verktyg och tillbehör utspridda på golv, inklusive en Bosch polermaskin och Tactix lådorganiserare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Tips till alla är att kolla HBMs webbutik, finns mycket gott och rea ofta.
HBM??? Denna https://www.hbm.com/hbmshop ?
 
Jonas Persson
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
HBM??? Denna [länk] ?
Den där kan det knappast vara.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kan det vara denna holländska sida?
[länk]
Denna är det, sorry om jag var otydlig. Har sett att det finns några svenska återförsäljare av märket men priserna är såklart högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.