T
Viktor.J Viktor.J skrev:
DF har ju ingen slagfunktion. Det är väl skillnaden, och mer delar brukar betyda fler problem och/eller kortare livslängd. Står ingenting om slagstyrkan hos HP-modellen bara Vridmomentet. När man jämför borrhammare så är slagstyrkan vital. Bara detta vittnar lite om att man kanske inte ska ha så höga förväntningar på "slag funktionen".

Men vad ska du ha den till är väl den stora frågan ? :)
Eftersom jag inte har någon slagborrmaskin i nuläget så tänkte jag att får man den funktionen ”gratis” så kan jag lika gärna slå till på den istället för DF:n. Då kanske man kan borra lite mindre hål i betong i alla fall.
 
Har du redan en 484 tror jag att det är rimligare att lägga de pengarna på en riktig borrhammare isf...
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Eftersom jag inte har någon slagborrmaskin i nuläget så tänkte jag att får man den funktionen ”gratis” så kan jag lika gärna slå till på den istället för DF:n. Då kanske man kan borra lite mindre hål i betong i alla fall.
Som dan skriver.
Har du en 484 och känner för att bränna pengar hade jag köpt en riktigt borrhammare typ sds -plus, 3-4 joule istället. Glöm inte att det är roligare att jobba med riktiga verktyg :) Att stå och harva i en tegelvägg flera minuter för det priset känns omotiverat, att däremot "trycka" ett hål med riktiga grejer är gott !
 
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du redan en 484 tror jag att det är rimligare att lägga de pengarna på en riktig borrhammare isf...
Ja kanske en borrhammare med utbytbar chuck så man även kan köra vanlig borr i den

Borrhammare med satt borr och extra utbytbar chuck för vanlig borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Ejmelie skrev:
Ja kanske en borrhammare med utbytbar chuck så man även kan köra vanlig borr i den

[bild]
Det är inte så roligt att borra med vanliga borr i en borrhammare + adapter. Det blir väldigt glappt både axialt och radiellt, både pga hammarmekanismen och extra glapp av adaptern.. Att vispa fäst och fog går bra.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
P
Jag har börjat köpa XGT maskiner (Inte lagt upp i tråden: Senaste köpta verktyget då jag håller på att minska min närvaro här, och för att jag inte tror någon bryr sig vad just jag köper)

Och visst dom är betydligt starkare än dito 18v men dem är desto mer klumpigare och tyngre.
En 18v maskin är rena drömmen mot för XGT..
Nu tänker jag på Slagskruvdragare 18v DTD171 och 40v TD001.
Jag har båda men föredrar 18V maskinen tillsammans med ett 2ah batteri!

Vill du ha en bra maskin att borra i betong med så köp denna som jag länkar!
Har en själv och den gör sitt jobb galant!

https://www.amazon.se/Makita-DHR171...&qid=1641312954&sprefix=makita,aps,115&sr=8-8
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Lite nyfiken på vad du vill borra som inte kräver slag, men som kräver rejäla doningar ?

jag brukar välja maskin efter ändamål
 
Rickard.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Lite nyfiken på vad du vill borra som inte kräver slag, men som kräver rejäla doningar ?

jag brukar välja maskin efter ändamål
Dom enda proffsen jag ser som använder större skruvdragare än 484 eller motsvarande är dom som jobbar MYCKET i limträ eller KL-trä. Jag ser mycket oftare 2ah batterier tillsammans med kompakta rackare än dom stora. Vad ville jag ha sagt med det då? :thinking: Kanske att jag också inte förstår och är nyfiken varför någon skulle vilja ha en sån klump till verktyg, den typen av skruvdragare köper man av nödvändighet och inte nöje.
 
Hej,
Gls nämner det i sitt inlägg.
Att chucken "fjädrar/glappar"
Han gillar det inte, mig stör det inte
Jag använder borrskruvdragare med slag till vardags.
Använder dock Dewalt maskiner.
Har aldrig använt maskinen för annat än trä och stål samt kakelborrar dock. Men till lättbetong och puts så funkar det säkert kanon!

Smaken är som baken, ta den du känner för
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Det finns ingen bra kombimaskin då där du både kan borra i tex sten/berg och använda som slagborr i väggar?
 
T Ejmelie skrev:
Det finns ingen bra kombimaskin då där du både kan borra i tex sten/berg och använda som slagborr i väggar?
beror på hålens storlek. Ska du ha för väggar och mindre hål i sten/berg så är det väl en borrhammare med sds+ du vill ha. Där finns det massa bra. Egensinne faktorn är nog borra i Sten men 10-12mm går nog. Känns som att det är här du ska leta. Men svårt att säga när du inte säger vad du ska borra

vill du kunna göra större hål så behöver du SDS max fäste. Då kanske du fixar 12-30/35mm hål i Sten/berg. större hål än så behöver du proffsgrejer till.
 
T Ejmelie skrev:
Det finns ingen bra kombimaskin då där du både kan borra i tex sten/berg och använda som slagborr i väggar?
Man kör borrhammaren för allt som är hårt. Är det lättbetong behöver man inget slag alls.
 
T Ejmelie skrev:
Det finns ingen bra kombimaskin då där du både kan borra i tex sten/berg och använda som slagborr i väggar?
Isåfall är det väll en sån maskin du la upp där du har utbytbar chuck. Jag har en, men aldrig använt chucken då jag tycker det blir för klumpigt, det är kanske där som skruvdrgaren med slag kommer in i bilden, nått mellanting
 
T
Viktor.J Viktor.J skrev:
beror på hålens storlek. Ska du ha för väggar och mindre hål i sten/berg så är det väl en borrhammare med sds+ du vill ha. Där finns det massa bra. Egensinne faktorn är nog borra i Sten men 10-12mm går nog. Känns som att det är här du ska leta. Men svårt att säga när du inte säger vad du ska borra

vill du kunna göra större hål så behöver du SDS max fäste. Då kanske du fixar 12-30/35mm hål i Sten/berg. större hål än så behöver du proffsgrejer till.
Just nu har jag inget speciellt som jag ska borra. Men jag kommer borra i endel sten som jag ska spräcka. Tänkte slå in kilar så lite större hål ska den klara av.
Sen tänker jag att det vore bra om den klarar av vanliga hål i betongvägg m.m så jag inte behöver köpa en till maskin till det.
 
T Ejmelie skrev:
Det finns ingen bra kombimaskin då där du både kan borra i tex sten/berg och använda som slagborr i väggar?
Vilka väggar vill du använda slagborr i?
Med en borrhammare borrar du i både sten och betongväggar. En slagborr låter mest illa.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.