På vårt fritidshus på N Värmdö – ett timrat soldattorp med ytterpanel– har insekter och fukt farit hårt fram. Särskilt med en vägg. Det har pågått länge minst i 60-70 år. Insekterna – husbock? – har gjort hål i panelen och i flera fall fortsatt in i timret som bitvis är helt mjukt. Jag hade tänkt åtgärda fönstret men inser att det inte går utan att också göra något åt väggen. Vad råder ni mig att göra? Torpet är inte k-märkt. Det är invändigt i beboligt skick under sommartid. Det har historiskt intresse. Den siste båtsmannen bodde här. Så första alternativ vore att återställa timmerväggen. Men ..

Går det att renovera timret? Är det en rimlig åtgärd eller vore det bättre att byta hela väggen mot halvtimrade frästa brädor som i en friggebod? Kan en sådan byggas ihop med knuten till de andra väggarna?

Vilka firmor/personer åtar sig sådana arbeten?

Tacksam för råd!

Karl Erik Westergren

• Delvis rötnat och skadat timmer vid ett fönster på ett gammalt hus, tecken på insektsangrepp och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg på timrat fritidshus med skador från insekter och fukt, samt en stege lutad mot huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
timmermannen2 och 2 till
  • Laddar…
Hej Karl-Erik! Ser inte att du fått nått svar. Det går alldeles säkert att byta ut det som är rejält dåligt eller halvsula timmerstockar. Det fick jag göra på mitt hus också. Det är väldigt vanligt med rötskador under fönster och vatten är väl den vanliga orsaken till det. Om du inte redan gjort det så googla på företag eller byggnadsvårdsföreningen i ditt område. Ser inte det nu när jag skriver detta på mobilen men har för mig att du hade torpet i Värmdö, i storstaden borde det finnas flertalet företag som kan hjälpa dig. Hoppas det går bra. hälsning anneli

Hur gick det med renoveringen?
Ska försöka byta syll på vårat torp, men det får vänta till varmare tider ute. Nu ska drevning/drivning av timmer göras.
Men byta delar av stock eller hel stock är tidskrävande, och gissar att det kan vara svårt för oss lekmän

B Brotorpet skrev:
Hej Karl-Erik! Ser inte att du fått nått svar. Det går alldeles säkert att byta ut det som är rejält dåligt eller halvsula timmerstockar. Det fick jag göra på mitt hus också. Det är väldigt vanligt med rötskador under fönster och vatten är väl den vanliga orsaken till det. Om du inte redan gjort det så googla på företag eller byggnadsvårdsföreningen i ditt område. Ser inte det nu när jag skriver detta på mobilen men har för mig att du hade torpet i Värmdö, i storstaden borde det finnas flertalet företag som kan hjälpa dig. Hoppas det går bra. hälsning anneli
Tack för svar. Har preliminär koñtakt med ett företag men han blev sjuk. Avvaktar till senare.

Norrtull Norrtull skrev:
Hur gick det med renoveringen?
Ska försöka byta syll på vårat torp, men det får vänta till varmare tider ute. Nu ska drevning/drivning av timmer göras.
Men byta delar av stock eller hel stock är tidskrävande, och gissar att det kan vara svårt för oss lekmän
Tänkte så också när jag tog bort panelen. Har ännu bara preliminär kontakt med timmermansföretag.

Karl Erik Westergren Karl Erik Westergren skrev:
Tack för svar. Har preliminär koñtakt med ett företag men han blev sjuk. Avvaktar till senare.
Godkväll, får du tag i en timmerman så är den här typen av arbete rutin. De bytte som sagt både vid en knut hos mig, halvsulningar men även utbyte av syll och timmer under fönster. Lycka till, du kan ju kolla med byggnadsvårdsföreningen I ditt område, kanske kan de ge tips på företag att kontakta.

C
Utifrån det som syns på bilderna så ser det helt okej ut. Jag kan visa lite bilder på hur det ser ut när rötan gått hårt fram ;) I princip skulle du kunna lämna det utan åtgärd, men när du ändå byter panel(?) så är det naturligtvis rätt tillfälle att reparera gamla rötskador.

Jag har gjort en del sånt där år kunder och det blir bäst och går snabbast om man får sätta in riktigt timmer som är sågat på två motstående sidor. Planktumpslappningar brukar bli tidsödande om det inte är bara en liten lokal halvsulning.

M
Timmer är lurigt att bedöma utifrån bilder, vet själv att någon stock hos oss såg frisk och fin men lite grå ut.

körde man kniven i den så åkte hela armen igenom (nåja) :)

om det där virket motstår knivhugg så skulle jag drevat (om målet är att kunna bo där vintertid, satt vindpapp och upp med panel igen.

H heimlaga skrev:
Jag har gjort en del sånt där år kunder och det blir bäst och går snabbast om man får sätta in riktigt timmer som är sågat på två motstående sidor. Planktumpslappningar brukar bli tidsödande om det inte är bara en liten lokal halvsulning.
Tack för synpunkten - tror att det skulle bli bäst. Delar av nuvarande stockar är helt porösa.

M Marcussjogren skrev:
Timmer är lurigt att bedöma utifrån bilder, vet själv att någon stock hos oss såg frisk och fin men lite grå ut.

körde man kniven i den så åkte hela armen igenom (nåja) :)

om det där virket motstår knivhugg så skulle jag drevat (om målet är att kunna bo där vintertid, satt vindpapp och upp med panel igen.
Det är i såfall nödvändigt att byta stockar för oss.

C cpalm skrev:
Utifrån det som syns på bilderna så ser det helt okej ut. Jag kan visa lite bilder på hur det ser ut när rötan gått hårt fram ;) I princip skulle du kunna lämna det utan åtgärd, men när du ändå byter panel(?) så är det naturligtvis rätt tillfälle att reparera gamla rötskador.
För 60 år sen sa en erfaren målare att torpet som redan då var angripet skulle stå många år bara vi var noga med att hålla de bärande stockarna impregnerade. De skulle då fungera som rör. De har hållit men å andra sidan har det gått många år ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.