A Avemo skrev:
Jag hävdar att man visst kan köra bil för under både 25 och 20 kr per mil.

Senast jag köpte en bil privat var 2016. Jag var ganska noga med att föra bok på alla kostnader på den bilen. Jag köpte den för 42500 och sålde den efter knappt 2 år för 28000. Reparationer, service, försäkring och skatt betalade jag 44500 kr för under den tiden. Det enda jag gjorde själv var att byta bromsskivor bak en gång. I övrigt var det verkstad för all service och alla reparationer. Jag körde den 5000 mil och köpte diesel för 39000 kr. På slutet blev det 19,60 kr/mil. Det är fullt möjligt att köpa en billigare bil. Man kan ha mer tur än jag hade på den bilen med reparationer. Jag tyckte att det var ganska mycket. Och man kan göra en del service och reparationer själv.
A Avemo skrev:
Jag hävdar att man visst kan köra bil för under både 25 och 20 kr per mil.

Senast jag köpte en bil privat var 2016. Jag var ganska noga med att föra bok på alla kostnader på den bilen. Jag köpte den för 42500 och sålde den efter knappt 2 år för 28000. Reparationer, service, försäkring och skatt betalade jag 44500 kr för under den tiden. Det enda jag gjorde själv var att byta bromsskivor bak en gång. I övrigt var det verkstad för all service och alla reparationer. Jag körde den 5000 mil och köpte diesel för 39000 kr. På slutet blev det 19,60 kr/mil. Det är fullt möjligt att köpa en billigare bil. Man kan ha mer tur än jag hade på den bilen med reparationer. Jag tyckte att det var ganska mycket. Och man kan göra en del service och reparationer själv.
Om jag räknar rätt blir din totala månadskostnad ca 2500kr plus diesel. För mellan 2500-3000kr får du en hygglig privatleasing, kanske inte stor bil men det framgår inte vilken storlek du har. De flesta med fast inkomst får leasing beviljad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om jag räknar rätt blir din totala månadskostnad ca 2500kr plus diesel. För mellan 2500-3000kr får du en hygglig privatleasing, kanske inte stor bil men det framgår inte vilken storlek du har. De flesta med fast inkomst får leasing beviljad.
Det är givetvis en intressant jämförelse. Den kostade 3000 per månad plus diesel och det var en Ford Focus. Jag har fått intrycket att leasingpriserna som det skyltas med förutsätter en körsträcka på 1000 eller 1500 mil per år. Dessutom finns det ofta en kontantinsats.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För 2600kr kan du leasa en Peugeot e-208 i två år och 1000mil/år.

Kör man ca 80mil/mån och den drar ca 1,5kWh/mil borde man kunna klara ca 3000kr/m om man laddar det mesta hemma.

Den har ingen första förhöjd är hyra.
 
R Robert-san01 skrev:
För 2600kr kan du leasa en Peugeot e-208 i två år och 1000mil/år.

Kör man ca 80mil/mån och den drar ca 1,5kWh/mil borde man kunna klara ca 3000kr/m om man laddar det mesta hemma.

Den har ingen första förhöjd är hyra.
Om man kör precis 1000 mil per år och betalar 1,50kr/kWh blir det alltså 33,45 kr/mil. Alltså 70% mer än i mitt exempel. Det är på många sätt en mindre relevant jämförelse med så olika körsträckor och inte sammanfallande i tid. Men jag tror fortfarande att det oftast är billigare i längden att köra en gammal bil än en ny.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
AXS
A Avemo skrev:
Om man kör precis 1000 mil per år och betalar 1,50kr/kWh blir det alltså 33,45 kr/mil. Alltså 70% mer än i mitt exempel. Det är på många sätt en mindre relevant jämförelse med så olika körsträckor och inte sammanfallande i tid. Men jag tror fortfarande att det oftast är billigare i längden att köra en gammal bil än en ny.
1000 mil extra kostar 6000:-/år.

Vet inte om det går att få mer än 2000 mil per år totalt.
 
A Avemo skrev:
Det är givetvis en intressant jämförelse. Den kostade 3000 per månad plus diesel och det var en Ford Focus. Jag har fått intrycket att leasingpriserna som det skyltas med förutsätter en körsträcka på 1000 eller 1500 mil per år. Dessutom finns det ofta en kontantinsats.
Nej, du kan höja milen till minst 2000/år och det är sällan en kontantinsats, om så väldigt låg.
 
A Avemo skrev:
Om man kör precis 1000 mil per år och betalar 1,50kr/kWh blir det alltså 33,45 kr/mil. Alltså 70% mer än i mitt exempel. Det är på många sätt en mindre relevant jämförelse med så olika körsträckor och inte sammanfallande i tid. Men jag tror fortfarande att det oftast är billigare i längden att köra en gammal bil än en ny.
Med fri service, garantier mm tror jag det blir rätt jämt.

Elbilen kostar 360 i skatt och halvförsäkring borde vara billigare än helförsäkring. Du har inte heller någon däckslitage på sommardäcken att räkna med.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Framförallt så är det ju en NY bil. Även om det blir lite dyrare är det väl många som värdesätter det rätt högt. Med en gammal bil så finns alltid den där "undrar vad som ska börja krångla idag/undrar om bilen startar idag". Finns säkert folk som inte bryr sig om det, men minst lika många vill ha ett problemfritt ägande. Ja, och så finns förstås de som inte har de extra pengarna som behövs oavsett utan chansar och hoppas på ett bra köp. Själva tröttnade vi efter en gammal renault megane där precis allt strulade med elfel o massa annat. Efter det har vi kört nytt och byter efter ca 5-8 år. Alla har vi olika prioriteringar. Nästa bil blir definitivt elbil.
 
R Robert-san01 skrev:
Med fri service, garantier mm tror jag det blir rätt jämt.

Elbilen kostar 360 i skatt och halvförsäkring borde vara billigare än helförsäkring. Du har inte heller någon däckslitage på sommardäcken att räkna med.
Hur menar du nu? Det är ju givetvis en tämligen haltande jämförelse. Men kostnaden jag presenterade var det faktiska utfallet på en bil jag hade för några år sedan. Försäkring, skatt, reparationer. Allt inräknat. På andra sidan av jämförelsen var leasing av Peugeot e-208 och en gissad elkostnad. Kommer det skatt och försäkring utanpå leasingen? Helförsäkring har jag aldrig haft på någon bil jag ägt.
 
Skatt tillkommer alltid på leasingbil, försäkring ingår.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skatt tillkommer alltid på leasingbil, försäkring ingår.
Det är nog olika i olika avtal, leasingbil kan ju vara privatleasing eller företagsleasing och sen förmån för den anställde.
Jag har spanat lite på privatleasing istf bil via jobbet som jag har nu. Där verkar det som försäkring ibland ingår, ibland inte.
Vi jobbet har allt ingått, skatt, försäkring mm - men i mitt fall inte förvaring och skifte av vinterdäck, tvätt mm - det dras om man vill nyttja det på bruttolön. Likaså om man "nöter ut däcken" eller får en skada i vindrutan så är det inte "gratis", även slitage utöver "normalt slitage" kan man riskera bli debiterad för.

Men för många med förmånsbil ingår allt, även hur mkt tvätt och rekond som helst samt nya däck och skador kostar inget extra... Men det är nog mycket individuellt, så läs på avtalen noga!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Men jag tror fortfarande att det oftast är billigare i längden att köra en gammal bil än en ny.
nu vet jag inte vad gammal bil är för dig men jag har idag beställt en ny elbil då jag insett att jag hellre åker nytt ca 1-2000 kr/mån billigare än min förvisso fina men dyra elhybrid som är 5 år.
Inräknat är allt jag kan komma på utom reparationer som det borde vara större risk att få på den äldre. Undantaget är också vinst på kapitalet som jag ev kunnat gjort på börsen.

Mao med i kalkylen är värdeminskning, skatt, försäkring, bränsle, kapitalkostnader, service och elbilspremie.


tilägg: fick dessutom ett bra privatleasingavtal så där kunde jag frigöra pengar till börsen. Summa summarum ännu billigare än att köpa.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
nu vet jag inte vad gammal bil är för dig men jag har idag beställt en ny elbil då jag insett att jag hellre åker nytt ca 1-2000 kr/mån billigare än min förvisso fina men dyra elhybrid som är 5 år.
Det är bara att gratulera. Elbilspremien ändrar ju kalkylen en del. Har du räknat på vad det blir för milkostnad ungefär? Det är ett halvår sedan jag bytte laddhybrid mot elbil. Och jag är mycket nöjd med eldriften. Men jag tror fortfarande att bilen jag tog som exempel på äldre bil tidigare var billigare per mil. Jag ser idag inte själv fakturorna eftersom det är en förmånsbil så det är lite krångligare att räkna på.
 
A Avemo skrev:
Det är bara att gratulera. Elbilspremien ändrar ju kalkylen en del. Har du räknat på vad det blir för milkostnad ungefär? Det är ett halvår sedan jag bytte laddhybrid mot elbil. Och jag är mycket nöjd med eldriften. Men jag tror fortfarande att bilen jag tog som exempel på äldre bil tidigare var billigare per mil. Jag ser idag inte själv fakturorna eftersom det är en förmånsbil så det är lite krångligare att räkna på.
Ca 25-30 kr/mil för Marvel R-Ioniq 5
3 års ägande, 2000 mil/år, 30-35 % värdeminskning.
spolarvätska, tvätt etc ej med för det är samma oberoende av vilken bil jag kör.

osäkerheten i restvärde och bra leasingdeal på Marvel gjorde att jag tecknade leasing istället och då blir än billigare om jag får avkastning på kapitalet istället. Låt säga 5-6% —> 20 kr/mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.