@ @ndreas skrev:
Självriskelimineringen ersätter väl bara 3 000 kr? Självrisken på vagnskadegarantin vår bil tror jag är 10 000 kr :sweat:
min försäkring ersätter upp till 10 tkr per år.
 
@
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
min försäkring ersätter upp till 10 tkr per år.
Vilken då? Vad kostar den då?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Magiska gränsen är väl 400km räckvidd. Då har man råd att missa några laddplatser på vägen ;)
För mig som har 401 km till dit jag vill åka och gärna sträckkör så är den magiska gränsen 402km.
 
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator


---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Kör själv en Nissan Leaf med 40kWh batteri, dvs räckvidd på ca 22 mil sommartid och runt 15 vintertid. Kan än så länge enbart ladda på jobbet, men det funkar hur fint som helst. Vid längre turer så är det bara uppsöka lämpligaste snabbladdare (laddar med 50kW), eller destinationsladdare (laddar normalt 3,3 till 6kW) om man gör längre stopp.

/Pierre
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta med fast inkomst får leasing beviljad.
Sist jag tittade runt så krävs det fast anställning och månadslön. Går inte att få leasing om man t.ex. jobbar timmar (som väldigt många gör idag). Dessutom innebär leasing att man binder upp sig. Om ens situation förändras (t.ex. att man blir uppsagd eller långtidssjukskriven) så måste man ändå betala.
 
nikasp
N Nerre skrev:
Sist jag tittade runt så krävs det fast anställning och månadslön. Går inte att få leasing om man t.ex. jobbar timmar (som väldigt många gör idag). Dessutom innebär leasing att man binder upp sig. Om ens situation förändras (t.ex. att man blir uppsagd eller långtidssjukskriven) så måste man ändå betala.
Jag har ännu aldrig leasat men klurar starkt på en liten elbil som andrabil. Tänkte dock ta en 1-2 års leasing för att testa. Tre år känns som för lång tid för mig.
 
N Nerre skrev:
Sist jag tittade runt så krävs det fast anställning och månadslön. Går inte att få leasing om man t.ex. jobbar timmar (som väldigt många gör idag). Dessutom innebär leasing att man binder upp sig. Om ens situation förändras (t.ex. att man blir uppsagd eller långtidssjukskriven) så måste man ändå betala.
Det räcker att du har en ren kreditupplysning , ingen kollar om du jobbar heltid eller ens har jobb f.t då kreditupplysningen visar året innan…
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag har ännu aldrig leasat men klurar starkt på en liten elbil som andrabil. Tänkte dock ta en 1-2 års leasing för att testa. Tre år känns som för lång tid för mig.
Kortare tider än 3 år ger ofta en högre premie men kolla runt det kanske har ändrats de sista åren.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det räcker att du har en ren kreditupplysning , ingen kollar om du jobbar heltid eller ens har jobb f.t då kreditupplysningen visar året innan…
Hur vet du det? Jobbar du med leasing? För de villkor som jag läste sa just att man måste kunna visa att man har fast lön.

Enligt den här sidan: https://biloffert.se/fragor-och-svar-om-privatleasing/
För att kunna få en bil på privatleasing krävs normalt en tillsvidareanställning. Visstidsanställning, timanställning eller inkomst från studiemedel accepteras oftast inte.
Även här https://leaseonline.se/privat/faq kan man läsa:
  • Du som leasingkund måste vara minst 18 år
  • Inneha ett svenskt personnummer
  • Vara fast anställd (tillsvidareanställd).
  • Vissa märken kräver att leasetagaren har körkort
  • Du får normalt inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos kronofogden.
Nu vet jag iofs inte om de sidorna är representativa.
 
hsd
Stämmer inte, det är inga krav på fast anställning
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Hur vet du det? Jobbar du med leasing? För de villkor som jag läste sa just att man måste kunna visa att man har fast lön.

Enligt den här sidan: [länk]


Även här [länk] kan man läsa:


Nu vet jag iofs inte om de sidorna är representativa.
Jag citerar och fetmarkerar två intressanta ord:
För att kunna få en bil på privatleasing krävs normalt en tillsvidareanställning. Visstidsanställning, timanställning eller inkomst från studiemedel accepteras oftast inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag citerar och fetmarkerar två intressanta ord:
För att kunna få en bil på privatleasing krävs normalt en tillsvidareanställning. Visstidsanställning, timanställning eller inkomst från studiemedel accepteras oftast inte.
Dock behövs inte anställningen intygas. Men sedvanlig kreditupplysning tas förstås.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
Leasing blev vanligt eftersom avbetalningsköp kräver fast anställning men leasing krävde endast sedvanlig kreditupplysning
I dagens samhälle blir det ovanligare med fast anställning, väldigt många har projektanställning eller egenföretag
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hur vet du det? Jobbar du med leasing? För de villkor som jag läste sa just att man måste kunna visa att man har fast lön.

Enligt den här sidan: [länk]


Även här [länk] kan man läsa:


Nu vet jag iofs inte om de sidorna är representativa.
Jag är inne på min 3:e privatleasimg och har inte fått en enda fråga om något någon gång.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.