Hej! Har ett stort vardagsrum med öppet upp till nock (synliga bjälkar) och över 1/3 del har vi ett loft. Vi använder inte utrymmet idag men planerar att ha säng mm där uppe till gäster mm. I vardagsrummet har vi en vedeldad kamin och en luft luft. På vintrarna står där mkt värme uppe vid loftet som hade varit skön att få ner och på somrarna blir där såklart väldigt varmt. Första tanken va en klassisk takfläkt men vi är lite hindrade av att där är ganska lågt i tak på loftet då bjälkar går ner så kan bara ha en med max vingbredd på 800mm.

Tänkte därför höra om någon har tips på en typ av takfläkt som går att bygga in?

Montera takfläkten på högsta punkt utanför loftets del.

Jo det ville jag också men sambon vägrar det pga designen haha.. lampan som hänger där nu är dock snyggare det kan jag hålla med om

Då kan ni fortsätta svettas på loftet, stilpolisen brukar vinna matchen ;=)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då kan ni fortsätta svettas på loftet, stilpolisen brukar vinna matchen ;=)
Rätt säker på att "din lösning" inte är den enda lösningen som hade funkat ;)

J Jason18 skrev:
Rätt säker på att "din lösning" inte är den enda lösningen som hade funkat ;)
Nej, men den bästa och mest effektiva. Köp 2-4 st starka bordsfläktar/golvfläktar och ställ på loftet!

Låter som att ert vardagsrum är väldigt likt mitt garage, bortsett från att ni kanske möblerat snyggare. För att slippa ett varmt lock har jag en vanlig kontorsfläkt på en stol uppe på loftet så nära taket som möjligt som är riktad snett nedåt. inte perfekt, men det gör en väldigt stor skillnad och rätt diskret.

När jag jobbade i Karibien fanns det rätt coola fläktar i stora höga rum. Riktigt stora blad och en åsna som logga. Jag blev lite sugen på om de gick att köpa hem en. De hette "Big Ass Fans". Tyvärr fick jag för mig att googla på det för att se var de gick att köpa.

• Gilla
  • Haha
joyofliving och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Låter som att ert vardagsrum är väldigt likt mitt garage, bortsett från att ni kanske möblerat snyggare. För att slippa ett varmt lock har jag en vanlig kontorsfläkt på en stol uppe på loftet så nära taket som möjligt som är riktad snett nedåt. inte perfekt, men det gör en väldigt stor skillnad och rätt diskret.

När jag jobbade i Karibien fanns det rätt coola fläktar i stora höga rum. Riktigt stora blad och en åsna som logga. Jag blev lite sugen på om de gick att köpa hem en. De hette "Big Ass Fans". Tyvärr fick jag för mig att googla på det för att se var de gick att köpa.
Hahahaha roligt inlägg! Ja , jag tror igentligen en lite större golvfläkt hade räckt men brukar föra lite mer väsen än en takfläkt tyvärr..

Jag skulle dra ett vitt ventilationsrör vertikalt genom loftgolvet och sätta i en tyst kanalfläkt.

• Gilla
Jason18
  • Laddar…
J Jason18 skrev:
Hahahaha roligt inlägg! Ja , jag tror igentligen en lite större golvfläkt hade räckt men brukar föra lite mer väsen än en takfläkt tyvärr..
Ju större desto tystare såklart, men en kontorsfläkt på halvfart några meter upp lär inte störa. Rätt billigt och enkelt att testa jämfört med alternativen.

• Gilla
Jason18
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ju större desto tystare såklart, men en kontorsfläkt på halvfart några meter upp lär inte störa. Rätt billigt och enkelt att testa jämfört med alternativen.
Ska elda i kaminen imorgon, mäta temp sen starta en simpel golvfläkt och se hur mkt det gör =)

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle dra ett vitt ventilationsrör vertikalt genom loftgolvet och sätta i en tyst kanalfläkt.
Den tanken har lite slagit mig.. under loftet har jag mitt kontor, så skulle kunna gå genom taket där upp på loftet.. Bara osäker på hur mkt värme den kanalen klarar "suga ner" igen

galento
Vi har en kanalfläkt som flyttar värme och den ska klara flytta 160 m3 i timmen på max.

Redigerat:
S
Har en kraftig takfläkt i vardagsrummet , inte snyggt men den gör sitt jobb när vi eldat för mycket i kaminen , låter mycket skulle inte kunna sova med den igång

• Gilla
Jason18
  • Laddar…
galento
Ps våran kanalfläkt lät också en del men det blev mycket bättre med ljuddämpande
slangar före och efter fläkten samt hastighetsstyrning. Tror dock att den skulle orka
trycka ned luften.

• Gilla
Jason18
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.