4 514 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Takfläkt för att trycka ner värme?
Hej! Har ett stort vardagsrum med öppet upp till nock (synliga bjälkar) och över 1/3 del har vi ett loft. Vi använder inte utrymmet idag men planerar att ha säng mm där uppe till gäster mm. I vardagsrummet har vi en vedeldad kamin och en luft luft. På vintrarna står där mkt värme uppe vid loftet som hade varit skön att få ner och på somrarna blir där såklart väldigt varmt. Första tanken va en klassisk takfläkt men vi är lite hindrade av att där är ganska lågt i tak på loftet då bjälkar går ner så kan bara ha en med max vingbredd på 800mm.
Tänkte därför höra om någon har tips på en typ av takfläkt som går att bygga in?
Tänkte därför höra om någon har tips på en typ av takfläkt som går att bygga in?
Låter som att ert vardagsrum är väldigt likt mitt garage, bortsett från att ni kanske möblerat snyggare. För att slippa ett varmt lock har jag en vanlig kontorsfläkt på en stol uppe på loftet så nära taket som möjligt som är riktad snett nedåt. inte perfekt, men det gör en väldigt stor skillnad och rätt diskret.
När jag jobbade i Karibien fanns det rätt coola fläktar i stora höga rum. Riktigt stora blad och en åsna som logga. Jag blev lite sugen på om de gick att köpa hem en. De hette "Big Ass Fans". Tyvärr fick jag för mig att googla på det för att se var de gick att köpa.
När jag jobbade i Karibien fanns det rätt coola fläktar i stora höga rum. Riktigt stora blad och en åsna som logga. Jag blev lite sugen på om de gick att köpa hem en. De hette "Big Ass Fans". Tyvärr fick jag för mig att googla på det för att se var de gick att köpa.
Hahahaha roligt inlägg! Ja , jag tror igentligen en lite större golvfläkt hade räckt men brukar föra lite mer väsen än en takfläkt tyvärr..Hep skrev:Låter som att ert vardagsrum är väldigt likt mitt garage, bortsett från att ni kanske möblerat snyggare. För att slippa ett varmt lock har jag en vanlig kontorsfläkt på en stol uppe på loftet så nära taket som möjligt som är riktad snett nedåt. inte perfekt, men det gör en väldigt stor skillnad och rätt diskret.
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Jag skulle dra ett vitt ventilationsrör vertikalt genom loftgolvet och sätta i en tyst kanalfläkt.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Ju större desto tystare såklart, men en kontorsfläkt på halvfart några meter upp lär inte störa. Rätt billigt och enkelt att testa jämfört med alternativen.J Jason18 skrev:
Den tanken har lite slagit mig.. under loftet har jag mitt kontor, så skulle kunna gå genom taket där upp på loftet.. Bara osäker på hur mkt värme den kanalen klarar "suga ner" igenT Thomas_Blekinge skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Takfläkt för att få ned värme till undervåningen.
Värme allmänt -
Skorsten för köksfläkt, platt tak och takfläkt
Tak & Vind -
Släpvagnslift för ambisöst för att byta takfläkt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimension takfläkt för att förbättra självdragsventilation?
Ventilation -
Toalettvatten försvinner pga trasig takfläkt?
Vatten & Avlopp