3 634 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
revinst inkomst för student?
Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt i centrala Sthlm och totalrenoverat den, den har nu stigit en hel del i värde. tanken är att bo kvar något år eller 2 och sedan sälja.
Men jag vill börja plugga och tror att ev reavinst räknas som inkomst.
undrar om någon har koll på följande:
-hur mycket får man tjäna som student?
-räknas reavinsten som inkomst?
-kan man skänka (skriva över) sin del av lägenheten på en familjemedlem, t ex min mamma, så att hon får vinsten vid försäljning och sedan ger pengarna till mig först när jag slutat plugga? eller tillkommer några skatter/avgifter utöver reavinst skatt?
-vad händer om man tjänar mer än man får under ett år? kan man sommarjobba/helgjobba ändå? blir man av med hela studibidraget/lånet?
Känns tråkigt att behöva stressa med att sälja för att man sen blir "låst" och inte kan sälja när man väl börjat plugga, så om det är någon som har något bra tips så är de välkomna!
Men jag vill börja plugga och tror att ev reavinst räknas som inkomst.
undrar om någon har koll på följande:
-hur mycket får man tjäna som student?
-räknas reavinsten som inkomst?
-kan man skänka (skriva över) sin del av lägenheten på en familjemedlem, t ex min mamma, så att hon får vinsten vid försäljning och sedan ger pengarna till mig först när jag slutat plugga? eller tillkommer några skatter/avgifter utöver reavinst skatt?
-vad händer om man tjänar mer än man får under ett år? kan man sommarjobba/helgjobba ändå? blir man av med hela studibidraget/lånet?
Känns tråkigt att behöva stressa med att sälja för att man sen blir "låst" och inte kan sälja när man väl börjat plugga, så om det är någon som har något bra tips så är de välkomna!
För regler kring studielån, gå in på CSNs hemsida och kolla, du blir förmodligen återbetalningsskyldig till CSN om du tjänar mer än du får, hade en klasskompis som åkte på det och fick en faktura hem på 15000 en dag, mindre kul givetvis, jag har för mig att reavinst räknas som inkomst (inte säker alls) och måste således deklareras för. Kolla regler även där med din bank och skatteverket.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Enl. ett annat inlägg här så räknas reavinst som inkomts hos CSN (men kolla själv för säkerhets skull).
I princip så kan du skänka din del till någon annan utan att det löser ut någon skatt. Föreningen kan ev. stoppa gåvan. Syftet med en bostadsrättsförening är att tillhandahålla bostäder åt sina medlemmar. Det innebär att om någon får eller på annat sätt förvärvar en bostadsrätt utan avsikt att bosätta sig där så bryter man mot föreningens stadga, föreningen kan då neka medlemskap, och överlåtelsen går då tillbaka, juridiskt har den i så fall aldrig skett.
I praktiken är det oerhört svårt för föreninen att bevisa (eller ens få anledning att mistänka) att överlåtelsen är "felaktig" så det är synnerligen ovanligt att föreningen stoppar den här sortens affärer.
Det är också så att även CSN skulle ev. kunna ha synpunkter på arrangemanget (om de inser vad som händer).
I princip så kan du skänka din del till någon annan utan att det löser ut någon skatt. Föreningen kan ev. stoppa gåvan. Syftet med en bostadsrättsförening är att tillhandahålla bostäder åt sina medlemmar. Det innebär att om någon får eller på annat sätt förvärvar en bostadsrätt utan avsikt att bosätta sig där så bryter man mot föreningens stadga, föreningen kan då neka medlemskap, och överlåtelsen går då tillbaka, juridiskt har den i så fall aldrig skett.
I praktiken är det oerhört svårt för föreninen att bevisa (eller ens få anledning att mistänka) att överlåtelsen är "felaktig" så det är synnerligen ovanligt att föreningen stoppar den här sortens affärer.
Det är också så att även CSN skulle ev. kunna ha synpunkter på arrangemanget (om de inser vad som händer).
Bägge mina döttrar köpte billiga lägenheter som studenter och dessa lägenheters marknadsvärde blev betydande under studietiden. De fick vackert vänta med försäljningen till året efter de avslutat sina studier för att inte riskera återbetalning till CSN. Lite besvärligt eftersom den ena studerade utomlands och tvingades hyra ut lägenheten. Reavinst, arv och gåvor påverkar studiebidraget.
Det gäller alltså att planera väl. Dessutom kan du råka ut med problem gentemot bostadsrättsföreningen, precis som hempularen skriver.
Både studiebidraget och studielånet påverkas. Aktuella siffror finns på internetsidan. En balansgång alltså under studietiden - inte för mycket jobb, inte för mycket inkomst. Antingen säljer ni lägenheten innan du påbörjar studierna eller avvaktar till studierna är slutförda. Ett ytterligare alternativ är att sälja lägenheten, leva upp reavinsten eller leva på sambon och begära studielån/studiebidrag först efter försäljningen. Det är också viktigt att checka när en ev reavinst upphör att påverka CSN - jag är osäker på om det är 1/2, 1 eller 1 1/2 år.
Det gäller alltså att planera väl. Dessutom kan du råka ut med problem gentemot bostadsrättsföreningen, precis som hempularen skriver.
Både studiebidraget och studielånet påverkas. Aktuella siffror finns på internetsidan. En balansgång alltså under studietiden - inte för mycket jobb, inte för mycket inkomst. Antingen säljer ni lägenheten innan du påbörjar studierna eller avvaktar till studierna är slutförda. Ett ytterligare alternativ är att sälja lägenheten, leva upp reavinsten eller leva på sambon och begära studielån/studiebidrag först efter försäljningen. Det är också viktigt att checka när en ev reavinst upphör att påverka CSN - jag är osäker på om det är 1/2, 1 eller 1 1/2 år.
CSN är ena riktiga rackare.. studerar du heltid får du tjäna runt 50k på våren och 50k på hösten, alltså totalt 100k... och det är beloppet FÖRE skatt dom tittar på.
Även fast jag inte vet säkert så tror jag att reavinsten räknas in här, hade jag varit dig hade jag tagit kontakt med en skattejurist eller liknande och kollat upp exakt hur det fungerar / om detta går att lösa på något sätt (efter att försökt få fram svar själv på så mycket som möjligt via t.ex. CSNs och skatteverkets hemsida / kundtjänst)... det kan nog vara värt 500 spänn att slippa bli återbetalningsskyldig 30 tusen eller så
Även fast jag inte vet säkert så tror jag att reavinsten räknas in här, hade jag varit dig hade jag tagit kontakt med en skattejurist eller liknande och kollat upp exakt hur det fungerar / om detta går att lösa på något sätt (efter att försökt få fram svar själv på så mycket som möjligt via t.ex. CSNs och skatteverkets hemsida / kundtjänst)... det kan nog vara värt 500 spänn att slippa bli återbetalningsskyldig 30 tusen eller så
tänkte precis säga det.. byt upp er (för jag antar att ni ska göra något såndant) innan du påbörjar studierna så är ni på den säkra sidan.. plus att ni kan skaffa er ett nytt renoveringsobjekt - kommer vara perfekt att ha när tentaångesten smyger sig på!!nnok skrev:
/Adde (som borde plugga till sin tenta...)
Liknande trådar
-
Tips & råd - Förvalta sidoinkomst - Bäst via AB, enskilt eller använda sig av Frilans Finans?
Övrigt Off Topic -
Inkomst av tjänst och kapital i förhandling med bank
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hushållen lånar mer i förhållande till inkomst
Artikelkommentarer -
Räknas utdelning som inkomst för byggkreditiv?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Inkomst för att få byggkreditiv?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.