A
S sonabr4000 skrev:
Jo självklart, men de har ju inte samma gamla häck (till maskin) som jag har...:)
Du kan byta hydraulpaketet..
till ett med elektronisk styrning..
samt att öppna en till ventil eller samköra med elknapp för tredjefunktion.. :thinking:

S
Maskintok skrev:
Du kan byta hydraulpaketet..
till ett med elektronisk styrning..
samt att öppna en till ventil eller samköra med elknapp för tredjefunktion.. :thinking:
Det är nog litet "overkill" i mitt fall eftresom jag bara skottar våra egna infarter, men tack för tipset i alla fall.
Ska ha det i åtanke..;)

• Gilla
1
  • Laddar…
Om du skulle skuffa bort snön från bussfickan innan dom plogar vägen fast Trafikverket inte vill anlita dig. Skulle det vara mindre jobb än att ta bort vallen efter plogbilen ? Gissar att du skulle få en plogvall ändå. Kanske mindre än nu.

Förr hade vi en riktigt bra snöröjare här som tog hänsyn till folks utfarter. Men han gick i pension och dessutom så tar huvudentreprenören nya anbud av underentreprenörer varje år så det byts ofta snöröjare och nuförtiden bryr dom sig inte om folks infarter. Men dom flesta som röjer infarter och småvägar brukar inte bara lämna snön på landsvägen heller utan man lämnar den röjd och fin.

A
S sonabr4000 skrev:
Det är nog litet "overkill" i mitt fall eftresom jag bara skottar våra egna infarter, men tack för tipset i alla fall.
Ska ha det i åtanke..;)
Du kan ju råka ramla över dessa saker på en skrot någonstans... Så gjorde jag..
fann ett kpl ventil paket efter en ösa 250 skotare med spakar..
ligger i en bod här..
gratis(y);)

S
Maskintok skrev:
Du kan ju råka ramla över dessa saker på en skrot någonstans... Så gjorde jag..
fann ett kpl ventil paket efter en ösa 250 skotare med spakar..
ligger i en bod här..
gratis(y);)
Ja, jag ska ha det i åtanke som sagt. Just nu klarar jag mig med min gamla "harv".:)

A
S sonabr4000 skrev:
Ja, jag ska ha det i åtanke som sagt. Just nu klarar jag mig med min gamla "harv".:)
Vad är det för maskin?

S
Maskintok skrev:
Vad är det för maskin?
Det vete f..n - nån gammal finsk gamtraktor med eftermonterad skopa med enkelverkande kolvar.
Har väl haft fundering på att skaffa nåt nyare, vore bra med 4-hjulsdrift, men just nu så ligger jag lågt.
Jag har inte riktigt behovet som motiverar..

Cheesen
Maskintok skrev:
som rubriken lyder så lägger trafikverkets entreprenör all snö som funnits på fickan i min nedfart till fastigheten..
Nu ikväll var vallen 75cm hög och ganska kompakt..
Jag har traktor med lastare och även schaktblad så jag reder upp detta ganska fort..
Men är det egentligen korrekt sätt att göra?
eller ska de ploga bussfickan utan att störa andra fastigheters nyttjande..?
Sätt upp en redig brevlåda med fundament så kan plogen inte ploga in snö.

S sonabr4000 skrev:
Det vete f..n - nån gammal finsk gamtraktor med eftermonterad skopa med enkelverkande kolvar.
Har väl haft fundering på att skaffa nåt nyare, vore bra med 4-hjulsdrift, men just nu så ligger jag lågt.
Jag har inte riktigt behovet som motiverar..
Man plogar bra mycket med fyrhjuling annars

hsd
Här har vi ett problem med vallar varje år, lyckas ibland få tag på snöröjarn och sen funkar det hela säsongen, där jag bodde förut så vinklade traktorchaffisen bladet vid varje infart så det knappt behövdes ett enda spadtag, däremot när det kom mycket snö så dundrade snösvängen förbi med plogförsedd lastbil och lämnade plogvall

A
Cheesen Cheesen skrev:
Sätt upp en redig brevlåda med fundament så kan plogen inte ploga in snö.
i vad då?
infarten?
Där skall timmerbil och slambil kunna åka...
Så njä.. det gör jag inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.