76 289 läst · 1 203 svar
76k läst
1,2k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 638 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 638 inlägg
3 bilar på drygt 400 alltså. Vi kanske kör på olika ställer för jag uppfattar det som betydligt vanligare än så. Igår körde jag från Haninge till Huddinge och jag mötte 15-20 bilar med dimljus i kombination med halvljus. Det är på en sträcka på cirka 2 mil, ibland extremt hårt trafikerad, men igår klart under medel.K Kirre2 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 638 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 638 inlägg
Poängen med AdBlue är kanske inte att påverka någon praktisk funktion eller drift utan att rena avgaserna och det kan vi väl ändå vara överens om att det gör när det fungerar?K Kasken skrev:
Det är ett skit med alla som modifierar fordonen så alla de system som utformats för att minimera utsläpp sätts ur spel. Att sen vissa tillverkare också fuskat gör inte saken bättre.Fairlane skrev:
Förbränningsmotorn har nog nått vägs ände och övergång till el är det som gäller.
Ja precis så. Det fanns en teknisk förklaring till att motorn inte klarade att köras med lambda 1 vid högre last. Den klarar inte värmen helt enkelt. Den bil jag själv senast kollade var en 2005 års ford 2.0L.M Markarbetaren skrev:Nu vet jag inte hur gamla bensinmotorer du avser men i sverige har katalysator varit lagkrav sedan typ 1989. Det du tänker på är nog Lambdaregleringen som kom samtidigt. På låglast så gick motorn i reglerat läge med Lambdastyrning men vid fullast så kopplades sonden bort och motorn gick enbart på ECU'ns mapp.
Då, på 90-talet och framåt, hade alla bilar smalbandssensor, jag tror inte den klarade fullast då motorn behöver gå fetare och avviker från Lamda1, vilket stökiometriskt är det optimala ur förbränningssynpunkt. Sonderna klarade inte av att "svänga" så mycket. Själv använde jag mig i min ungdom av en bredbandslambda när jag mappade bilar. Jag tror utan att veta, att det är standard med bredbandslambda idag. Även partikelfilter finns ju på bensinmotorer idag.
Edit: Så här ser min bredbandslamda ut. (har en del grejor liggande från tiden man mappade själv)
[bild]
Vet inte om kyld egr mm har bättrat på förutsättningarna på senare tid men hoppas det. Jag tycker genom åren att det varit väldigt tyst om dessa tillkortakommanden som de olika tekniker har. Själv tycker jag de är bra att känna till.
Jag valde en diesel för miljöns skull vid senaste bilbyte då jag drar stora vagnar.
Ibland är det bästa att stänga av det.J JohanLun skrev:
Om du måste stå på verkstad för att adblue krånglar så får du inte in pengar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tror inte att bensinare har egr-kylare. Bensinmotorn har lägre avgastemperatur vid fullast än dieseln så där finns inte så stor vinst med att kyla avgaserna som går tillbaka in i motorn. På en dieselmotor med laddtryck som oftast är det dubbla mot en bensinmotor samt att även kompressionen är nästan dubbelt upp så är nästan egr-kylare ett krav för att sänka temperaturen i förbränningsutrymmet.B Bjober skrev:Ja precis så. Det fanns en teknisk förklaring till att motorn inte klarade att köras med lambda 1 vid högre last. Den klarar inte värmen helt enkelt. Den bil jag själv senast kollade var en 2005 års ford 2.0L.
Vet inte om kyld egr mm har bättrat på förutsättningarna på senare tid men hoppas det. Jag tycker genom åren att det varit väldigt tyst om dessa tillkortakommanden som de olika tekniker har. Själv tycker jag de är bra att känna till.
Jag valde en diesel för miljöns skull vid senaste bilbyte då jag drar stora vagnar.
Volvo har ju haft en hel del problem med varmgång i topparna på dieselmotorerna genom åren. På senare tid verkar även egr-kylaren bli så varm att den smälter/börjar brinna, detta gäller för övrigt flera bilfabrikat.
Urea finns naturligt i urinen hos alla däggdjur. När kroppen bryter ner aminosyror, omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln. Aminosyrorna härstammar från nedbrutna proteiner.M Markarbetaren skrev:
I jordbruket används urea som gödselmedel, inom industrin i vissa plaster (karbamidformaldehyd), och i livsmedelsindustrin som tillsats i glass och tuggummi (E-nummer E 927 b). När urea används av kosmetikaindustrin, till exempel i hudkrämer, kallar man den för karbamid. Urea används också inom biokemin som denatureringsmedel. Urea används främst för avisning av landningsbanor på flygplatser, tidigare även för avisning av flygplan. Ett annat användningsområde är i avgasreningen på dieselmotorer för att sänka utsläppen av kväveoxider. Urea är ett ämne som har eutrofierande effekt på både mark och vatten vilket orsakar stora miljöproblem.
Adblue, formellt AdBlue, är produktnamnet på en vätska innehållande vatten och urea (urinämne, karbamid) som allt oftare används till moderna dieselmotorer för att minska utsläppen av skadliga kväveoxider till de allt lägre nivåer som dikteras i lagkraven för utsläpp från fordon och motorer.
Adblue består av 32,5 % urea, CO(NH2)2,
På inget sätt alltså felaktigt att lite skämtsamt, förminskade och nedlåtande referera till det som "grispiss"
Man kan ju extraknäcka som inbrottstjuv medan bilen står på verkstad. Eller syssla med nåt annat brottsligt eller samhällsskadligt.skoge skrev:
Eller se till att fordonet funkar som det ska?
De här bilarna var på väg mot Sälen, det borde varit en hel del stockholmare bland dem. Jag har inte funderat över fenomenet tidigare, det kanske var en slump att det var så få.Fairlane skrev:3 bilar på drygt 400 alltså. Vi kanske kör på olika ställer för jag uppfattar det som betydligt vanligare än så. Igår körde jag från Haninge till Huddinge och jag mötte 15-20 bilar med dimljus i kombination med halvljus. Det är på en sträcka på cirka 2 mil, ibland extremt hårt trafikerad, men igår klart under medel.
Visst,verkstadsbesök varje gång skiten inte fungerar... det är garanterat 1500-2000 i timmen, kanske 15000 per gång... du kanske står där var 250:e milJ JohanLun skrev:
Diesel kostar 70-80 kr mil...är det så konstigt att man väljer att koppla bort det?
Näe, det är heller inte konstigt att ungdomsgängen rånar andra barn på mobiler och märkeskläder. Men båda är fel.skoge skrev:
Jag vet att scr systemen har brister, men var 250 mil tror jag inte på. Men börjar man fylla på med vatten, mixtra med styrenheter osv fungerar systemen inte direkt bättre.
Bilprovningen borde vara stenhårda, polisen göra flygande kontroller. Givetvis på svenska och utländska fordon. Dålig rening, slitna däck, manipulerade system och färdskrivare ska stoppas. Annars kan aldrig de ärliga överleva.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Anledningen till manipulation är i grund och botten ekonomi...det är dåligt betalt,du kanske har kontrakt på körningen så bilen måste rulla... Svensson som köper tv:n vill inte betala högre pris för att svenska åkerier ska ha en lönsamhet, han klagar bara på att lastbilar är ivägenJ JohanLun skrev:Näe, det är heller inte konstigt att ungdomsgängen rånar andra barn på mobiler och märkeskläder. Men båda är fel.
Jag vet att scr systemen har brister, men var 250 mil tror jag inte på. Men börjar man fylla på med vatten, mixtra med styrenheter osv fungerar systemen inte direkt bättre.
Bilprovningen borde vara stenhårda, polisen göra flygande kontroller. Givetvis på svenska och utländska fordon. Dålig rening, slitna däck, manipulerade system och färdskrivare ska stoppas. Annars kan aldrig de ärliga överleva.