74 776 läst · 1 203 svar
75k läst
1,2k svar
Mörklagda bilar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Jag jobbar dagligen med åkare och det du skriver stämmer inte alls med verkligheten! Möjligtvis att det utländska skräpet som passerar svenska gränsen varje dag har sina brister och hittepålösningar, men absolut inte svenska åkerier, iaf. inte dom jag jobbar med. Senaste projketet jag har varit på har jag haft samma åkare sedan i mars, 3 år gammal schaktbil, den har inte stått en dag på verkstad för fel på SCR-systemet. Inget som åkarna diskuterar i fikarummet på jobbet heller.skoge skrev:
Däremot hade jag en ett år gammal Volvolastare för två år sedan där adblue-pumpen gav upp. Känt fel av Swecon så dom bytte på garantin till en uppdaterad, inga konstigheter.
Adblue är ju 1/3 Urea och 2/3 vatten? Att den Urea som används i tillverkningen av AdBlue framställs i lab minskar ju inte det faktum att den kemiska sammansättningen är identisk med den i urinet från däggdjur?M Markarbetaren skrev:
För övrigt kan jag informera om att även mitt eget urin verkar fungera ypperligt till detta, då jag har som rutin att slå en drill i "grispiss-tanken" lite då o då på de maskiner jag själv kör o på de havererar inte detta mer än det gör på övriga maskiner på firman. *skål*
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 577 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 577 inlägg
Det finns säkert en del vatten i urinen också, dricker du då urin?K Kasken skrev:Adblue är ju 1/3 Urea och 2/3 vatten? Att den Urea som används i tillverkningen av AdBlue framställs i lab minskar ju inte det faktum att den kemiska sammansättningen är identisk med den i urinet från däggdjur?
För övrigt kan jag informera om att även mitt eget urin verkar fungera ypperligt till detta, då jag har som rutin att slå en drill i "grispiss-tanken" lite då o då på de maskiner jag själv kör o på de havererar inte detta mer än det gör på övriga maskiner på firman. *skål*
Det påstås på jobbet att Ad-Blue är väldigt känsligt för om det kommer vatten i. Det borde ju inte stämma om det består till 2/3 av vatten.K Kasken skrev:Adblue är ju 1/3 Urea och 2/3 vatten? Att den Urea som används i tillverkningen av AdBlue framställs i lab minskar ju inte det faktum att den kemiska sammansättningen är identisk med den i urinet från däggdjur?
För övrigt kan jag informera om att även mitt eget urin verkar fungera ypperligt till detta, då jag har som rutin att slå en drill i "grispiss-tanken" lite då o då på de maskiner jag själv kör o på de havererar inte detta mer än det gör på övriga maskiner på firman. *skål*
Varför ska man blinka höger om man ligger i en fil som ENBART går till höger?Alfredo skrev:Hur kan det någonsin vara dumt att visa sina avsikter för medtrafikanterna så tydligt som det bara är möjligt? Jag tycker tvärtom det är riktigt dumt att inte alltid göra allt man kan för att omvärlden ska förstå vad man ämnar göra!
Om man på en motorväg exempelvis ligger i ett körfält som kommer att "försvinna" åt höger. Blinka då för f-n åt höger så att vi andra förstår att du vet vad du gör och inte plötsligt kommer att byta fil när du plötsligt inser att du är på väg av motorvägen fast du inte tänkt det.
En sådan fil är att betrakta som en egen väg.
Blinkar du höger där innebär det ju att du vill svänga FRÅN den fil du ligger i.
Man blinkar väl inte om man åker på en väg som svänger till höger heller - OM man inte tänker svänga av till höger från den.
Som jag skrev, för att göra tydligt för omvärlden att man vet att filen svänger av och att man därför inte plötsligt kommer att byta fil åt vänster. Jag ser ofta (flera gånger i månaden i alla fall) personer som gör mindre genomtänkta filbyten i denna situation då de "helt plötsligt" inser att de ligger fel och "tvingas" att "rädda sig kvar".F frasen_36 skrev:
Blinkar man höger så vet omvärlden med hyfsad säkerhet att just denna tomte i alla fall inte är en sån tomte...
Adblue är, trots sitt namn, en helt färglös vätska som utgörs av en blandning av avjoniserat vatten och 32,5 % ureaämnen.K Kirre2 skrev:
Källa: valfri internetsida, alla säger likadant.
Nu är vi långt från det grundläggande ämnet, men enligt min åsikt så finns det åtminstone ett fall där det kan vara bra upplysning för andra trafikanter att blinka höger och det är stora av och påkörningsfiler kring korsande motorvägar (finns naturligtvis andra liknade situationer). Se exempel nedan, där du kommer från E20/E6 och kör in mot Malmö och ska fortsätta svänga in mot handelscentrat Svågertorp.Vägen är dubbelfilig och en del svänger vänster, några kommer bakifrån. Tycker att högerblinkersen ger mer tydlighet för andra. Området som avses är grönmarkerat-ich.F frasen_36 skrev:Varför ska man blinka höger om man ligger i en fil som ENBART går till höger?
En sådan fil är att betrakta som en egen väg.
Blinkar du höger där innebär det ju att du vill svänga FRÅN den fil du ligger i.
Man blinkar väl inte om man åker på en väg som svänger till höger heller - OM man inte tänker svänga av till höger från den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den "statistiken" kan verkligen variera. Beror mycket på var, när och hur mörkt det är. Många som avgudar sina dimljus tänder dem tillsammans med halvljusen så fort det skymmer eller vid minsta dis eller nederbörd.K Kirre2 skrev:
Stor skillnad även vid olika tider när olika "sorts" förare är ute.
Jag gav tidigare ett annat exempel här:trähandtag skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vem-har-raett-hoegerregeln.389155/page-6#post-3846063
Och det är dumt att hälla annat i systemet, det ÄR rätt känsligt. Jag menar de flesta häller inte gammalt vin eller kissar i tanken på bilen även om det skulle visa sig att det fortfarande går att köra efter det...K Kasken skrev:
Man kan säkert kissa i ärtsoppan också och den ändå är ätbar, eller späda mjölken med vatten.
Fyll det som det ska vara i tanken och håll systemet välservat så blir det förmodligen färre timmar på verkstad.
Javisst, det kan finnas tillfällen där det kan vara befogat att vara övertydlig, instämmer.trähandtag skrev:Nu är vi långt från det grundläggande ämnet, men enligt min åsikt så finns det åtminstone ett fall där det kan vara bra upplysning för andra trafikanter att blinka höger och det är stora av och påkörningsfiler kring korsande motorvägar (finns naturligtvis andra liknade situationer). Se exempel nedan, där du kommer från E20/E6 och kör in mot Malmö och ska fortsätta svänga in mot handelscentrat Svågertorp.Vägen är dubbelfilig och en del svänger vänster, några kommer bakifrån. Tycker att högerblinkersen ger mer tydlighet för andra. Området som avses är grönmarkerat-ich.[bild]
Men vad jag menar om du kör i en fil (med heldragna linjer) som tydligt är märkt att den ENDAST går till vänster eller höger, anser jag att man inte ska blinka, för då visar du ju att du vill UR den filens riktning.