Hej
Har fått en offert från en firma som bygger stomfärdiga hus. Skulle behöva hjälp att se om specifikation på ytterväggar ser ok ut:

utifrån och in:

Spikläckt/ luftläckt 28x70 mm c/c 600mm
Vindspärr GU 9 mm
Stomme Regel 45x195 mm
Isolering 195 mm
Diffspärr Åldersbeständig plastfolie 0,20 mm
Liggande regel inv 45x45 mm c/c 600 mm
Isolering 45 mm
Plywood 12 mm
Gips 13 mm
Hammarband Kertobalk 63x300mm
Dubbla Kertobalkar över Vardagsrum 2x45x300 mm
Stolpar l-trä i hörn 200x200 mm

Saknas det något? är isoleringen tillräcklig (för Stockholm)? några frågor vi borde tänka på att ställa? Panel ingår ej.

Tack på förhand!

Fullisolerat med 195 + 45 ju

Värt att tänka på i specen ifall du är kinkig. Det är med 9 mm yttergips. Detta har jag för mig kommer att förbjudas nästa år pga fuktproblem som kan uppstå.

Någon annan som är mer insatt i just det kan svara.

Instämmer till 100% om GU.
Har aldrig rekommenderat den till ngn.

vad ska det vara istället för GU? något tips.

Mikael_L
Windy ? Asfaboard ?
Traditionellt har ju vindpapp används, många tycker det är för low-tech idag, andra tycker det är perfekt bl.a. för priset. :)

Jag tror du får rätt spretiga svar på detta... :)

Själv skulle jag utan att tveka använda vindpapp till enklare byggnader, garage förråd.
Windy och utegips har väl fördelen att panelen inte måste på direkt, har jag förstått, eller kanske missförstått.
Jag visste inte om att utegipsen skulle ha några fuktproblem, den är väl behandlad med nåt vax eller så?

Jaja, du fick iaf tips på några alternativ...

Annars tycker jag väl specen låter helt OK.

Rekommenderar någon typ av vindduk (ej papp) just därför att den är smidig att jobba med och den duger som väferskydd under bygget. Helskönt att ha vind och vattentätta väggar tidigt så att man kan ha det blivande huset som förråd för matrialet under tiden

Isolering 195 mm
Diffspärr Åldersbeständig plastfolie 0,20 mm
Liggande regel inv 45x45 mm c/c 600 mm
Isolering 45 mm

Diffspärren skall väl ändå ligga innanför den sista isoleringen. Annars har du ju diff spärr mellan två isoleringar.

Det är vanligt att man lägger diffspärren mellan isoleringarna. I 45-millimetersutrymmet finns då plats att dra elen och vatten utan att man riskerar att punktera diffspärren.

Tack för svaren! ska prata med byggaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.