P Plutus skrev:
Jag kände mig ambitiös för några år sedan och djupdök i min förbrukning, det bestående minnet av den dagen var att jag hittade 40-50 transformatorer till diverse saker som inte användes just då, den sammanlagda tomgångseffekt var flera hundra watt. många gick att lösa med förlängningssladd med strömbrytare. Så det finns elförbrukare man inte tänker på. Grannens hönshus är nummer ett (gammalt BH-skämt), sen kommer elektrisk golvvärme, elvärme i garage. Man har ju en effektmätare i elmätaren, skruva ur alla säkringar och sätt tillbaka en i taget och leta rätt på förbrukaren och bestäm om det är godkänd
Redan gjort
 
Nissens Nissens skrev:
Man sparar i stort sett ingenting på att byta belysningen inomhus. 100% av det en lampa drar blir värme (även ljuset), så om man byter tex en 40W lampa till en 11W lampa så får värmesystemet kompensera för 29W minskad värme från lampan och producera mer värme.
Glöm inte räkna värmen som ren förlust på sommaren och i värsta fall ska även acn kyla denna värme.....
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är inte sant. Solceller producerar bara bra på sommaren när man behöver minst. Att installera solceller är en ren investering som att köpa aktier och har inget med den egna elförsörjningen att göra.
Isåfall är det en lång sommar man har i Skåne.. från mars till oktober ger solcellerna mer är "symboliskt"
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Att installera solceller är en symbolisk åtgärd som på sin höjd ger dig lite pluspoäng när du prata med miljöaktivister.

Det finns troligen ingen sämre investering du kan göra baserat på hur länge solpanelerna förväntas leva.

Solcellerna når ROI inom 8-12 år sägs det. Delar kommer att gå sönder under tiden och även efter den tiden, man har dragit på sig en framtida kostnad med andra ord.

Jämför det med att investera motsvarande summa på börsen med 7% avkastning per år, så ser du ganska snabbt att det är en katastrofal investering med dagens siffror.

DÄREMOT om man kombinerar solceller med batterier och kan driva huset offgrid så snackar vi helt annat, då skulle även jag kunna investera i det för då bidrar det åtminstone med någonting positivt.
Då ska man även låta bli att byta köket... för de pengarna på börsen.....

Ganska ofta så är saker som går sönder i en solcellsanväggning insparad på något år av sig själv.
 
Nissens
A Alexn72 skrev:
Glöm inte räkna värmen som ren förlust på sommaren och i värsta fall ska även acn kyla denna värme.....
Jag vet inte var du bor någonstans, men så långt ner som i Göteborgsområdet är solen uppe till runt kl 22:00 på somrarna, och den går väl upp vid 3-4 tiden på morgonen. Norrut är det ju ännu ljusare… så om du använder innebelysning mycket på sommaren så är det nog rätt udda. Det är mer terassvärmare som är igång. :)
 
Nissens
A Alexn72 skrev:
Isåfall är det en lång sommar man har i Skåne.. från mars till oktober ger solcellerna mer är "symboliskt"
Och nov-feb är de mest energikrävande månaderna…
 
S SueCia skrev:
...DÄREMOT om man kombinerar solceller med batterier och kan driva huset offgrid så snackar vi helt annat, då skulle även jag kunna investera i det för då bidrar det åtminstone med någonting positivt.
sist jag försökte hitta priser på batterier kom jag fram till ca 3 kr/kWh för att lagra elen 4h och skulle man spara dagsproduktionen över dygnet (ffa natten) så hamnade man uppåt 7kr/kWh så off-grid med batterier var inte lönsamt det heller. (Då, några år sedan).
 
Nissens Nissens skrev:
Man sparar i stort sett ingenting på att byta belysningen inomhus. 100% av det en lampa drar blir värme (även ljuset), så om man byter tex en 40W lampa till en 11W lampa så får värmesystemet kompensera för 29W minskad värme från lampan och producera mer värme.
Nästan, lite smiter dock ut som ljus i fönster och på sommaren behövs ej värme.
 
Värmepump torktumlare alt börja hänga tvätten.

Går åt mycket ström till diskmaskin och tvätt.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Sammanfattning .. känns som om man alltid kan tjäna en slant ,men då får *lyxen* stå tillbaka .. tror att jag skulle kunna *tjäna* 2000kr på 1 år .. men vete17 om jag vill det ..

(.. för en uppoffring skulle jag vilja gå ner under 10.000 kr/år totalt och det låter omöjligt )
 
Långkok är också en dålig idé eller att använda ugnen. Bröstrost, kaffekokare drar också ganska mycket
 
Nissens
K Nils Andersson1 skrev:
Nästan, lite smiter dock ut som ljus i fönster och på sommaren behövs ej värme.
På sommaren behövs inte ljus heller.. :)
 
S
A Alexn72 skrev:
Då ska man även låta bli att byta köket... för de pengarna på börsen.....

Ganska ofta så är saker som går sönder i en solcellsanväggning insparad på något år av sig själv.
om enda anledningen att du byter kök är att tjäna pengar på det så ja då kan man argumentera för det. Det beror på hur du värderar din tid om du renoverar själv.

solpaneler ger dig ingen positiv effekt i ditt liv, du får ett fulare hus och mer saker som kan krångla. Ett nytt kök höjer din livskvalite, hur kan du ens jämföra dessa?
 
Ulltand Ulltand skrev:
På den ytan skulle du nominellt kunna spara ca 8.000 kwh/år med FTX.

men det är ju ofta inte så enkelt att efterinstallera
8000 kWh i köpt energi? Det skulle betyda att ventilationsförlusterna i dag ligger på över 30 000 kWh per år, vilket låter helt osannolikt.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Sammanfattning .. känns som om man alltid kan tjäna en slant ,men då får *lyxen* stå tillbaka .. tror att jag skulle kunna *tjäna* 2000kr på 1 år .. men vete17 om jag vill det ..

(.. för en uppoffring skulle jag vilja gå ner under 10.000 kr/år totalt och det låter omöjligt )
Slappna av nu, du har investerat bra och rätt. Finns inte mycket mer att göra som är försvarbart ekonomiskt. Det har ju nästan gått troll i energiåtgång och spara varje öre i detta land…
 
  • Gilla
itscire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.