Davidbagare
T TheGame skrev:
Går man och oroar sig för sin elanvändning i ett hus ska man imo inte bo i hus.
Vi bor inte i hus för att snåla med att ha kallt inomhus eller skippa bekvämligheter som duschar varje dag eller tvätt och torktumling.

Det är nog kallt ute :rofl:
Konstigt resonemang. Ska vi inte alla bidra till att minska på onödig elförbrukning? Och om man kan spara en slant på det med så är det väl bara en vinst för alla?
 
  • Gilla
Träkåk
  • Laddar…
Davidbagare Davidvervaart skrev:
Håller med. Trodde jag läste fel när jag läste att de har 22-25 grader inne. Jag drog ner vår värmekurva på bergvärmepumpen så vi nu har runt 18-19 grader inne. Elförbrukningen gick ner ganska rejält då. Man sover gott på natten då med!

Jo men det flesta människor trivs bäst i 22 C. Äldre kan behöva +25 för att må bra
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Davidbagare
Ulltand Ulltand skrev:
Jo men det flesta människor trivs bäst i 22 C. Äldre kan behöva +25 för att må bra
Men de var väl inte pensionärer. En familj i sina bästa år kan må bra i lite svalare temperatur inne. Finns massor med positiva effekter av att ha det svalare innomhus.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jo men det flesta människor trivs bäst i 22 C. Äldre kan behöva +25 för att må bra
Är det över 20 grader så sover jag extremt dåligt. Har precis beställt en LLVP för att kunna kyla sovrummet bättre. Brukar försöka hålla 18 grader. Däremot har vi 22-23 grader i vardagsrummet, men jag har shorts och T-shirt hemma för att inte må dåligt.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr hjälper det inte badkrukorna som tror att dom måste ha >20C. Om man sedan har shorts och T-shirt hemma så har man inte fattat galoppen. Och då får man betala därefter.
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Är det över 20 grader så sover jag extremt dåligt. Har precis beställt en LLVP för att kunna kyla sovrummet bättre. Brukar försöka hålla 18 grader. Däremot har vi 22-23 grader i vardagsrummet, men jag har shorts och T-shirt hemma för att inte må dåligt.
Har du inga fönster att öppna?
 
Nissens
Davidbagare Davidvervaart skrev:
Konstigt resonemang. Ska vi inte alla bidra till att minska på onödig elförbrukning? Och om man kan spara en slant på det med så är det väl bara en vinst för alla?
Han menar nog att om man är så snål att man inte lever bekvämt för att man vill spara varje öre man kan så har man förlorat ändå…
 
  • Gilla
dahlqvist16 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
8.000 kwh i lägre förbrukning. Det är oaktat vilket energislag man använder.

Eftersom ett FTX system har ca 80 % i temeperaturverkningsgrad så är förburkningen idag för F-ventilation ca 10.000- 12.000 kwh räknat på en medeluppvärmning av 15 C och 0,35l/s/m2 . Beror ju lite på var man bor i landet osv
'
Men eftersom han har bergvärme lär han ju inte göra av med mer än knappt 2000 kWh/år i elenergi.
En investering på 40-80000 kr (beroende på hur mycket man kan göra själv) som dessutom kostar pengar varje år i form av filter, slitage och även i sig drar el, den kommer inte att återbetala sig i första taget. (Beroende förstås på hur elpriserna utvecklar sig.)

Har man bergvärme eller luft-vatten skulle jag vilja påstå att FTX ofta är en ganska dålig investering.
 
Jag har satt in wifi-kopplade elradiatorer på toaletten och i duschen. Jag kör toaletten på schema och drar ner temperaturen på natten. I duschen har jag 18 grader i grundtemperatur och så ökar jag tempen 20 minuter innan duschning via en app, och sedan stänger jag av. 30 min komforttemperatur och resten snåltemp.
Jag har tänkt mig att mäta lite och se om det lönar dig att tidsstyra varmvattnet också.

/Höghus.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Nissens Nissens skrev:
Han menar nog att om man är så snål att man inte lever bekvämt för att man vill spara varje öre man kan så har man förlorat ändå…
Vad har snålhet med något att göra?
 
Nissens Nissens skrev:
Har du inga fönster att öppna?
Fru och dotter är extremt frusna av sig. Jag och sonen är precis tvärtom. Sonen har bara ett påslakan utan täcke i sängen året om.

Svenska hotell är ett elände på sommaren, både jag och sonen brukar behöva blöta handdukar som täcke för att kunna sova. Utomlands har ju rummen i alla fall AC...
 
S skydiver skrev:
Har man bergvärme eller luft-vatten skulle jag vilja påstå att FTX ofta är en ganska dålig investering.

Ja karske det! Jag lyfte bara den tänkbara energivinsten med FTX
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Fru och dotter är extremt frusna av sig. Jag och sonen är precis tvärtom. Sonen har bara ett påslakan utan täcke i sängen året om.

Svenska hotell är ett elände på sommaren, både jag och sonen brukar behöva blöta handdukar som täcke för att kunna sova. Utomlands har ju rummen i alla fall AC...
Hmm, du menar att kyla från en AC tål de, men inte att man öppnar ett fönster???
Vad är det för skillnad på kyla utifrån och den från AC/LVP menar du?

Angående sonen: kan du inte ge de frusna i familjen varma täcken så att du kan sänka nattempen och din son kan få ett normalt täcke? Sannolikt sover han bättre då. :)
 
Redigerat:
Nissens
Davidbagare Davidvervaart skrev:
Vad har snålhet med något att göra?
Om man hellre sparar en tia i månaden än att tex duscha som man vill, eller går runt i bylsiga kläder för att man dragit ner tempen inne så har snålheten påverkat livskvalitén.

Bara att du inte förstod den kopplingen säger en del. :)
 
T
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Som rubriken lyder så har jag gjort (nästan) allt för att få ner förbrukningen .

Ett axplock av 7-8 år av renovering
Bytt fönster ,tilläggsisolerat vind ,bytt från direktel till bergvärme , belysning bytt sedan länge , kyl/frys mm.mm

Jag gjorde av med ca 33.000 kw till 13-15 nu 3 år i rad
Spring inte runt i kortärmat utan ha en långärmad tröja också, så kan ni köra en grundvärme på 17-18° utan obehag. Se till att skaffa en vettig lokaleldstad att myselda för högre temp i vardagsrum/kök. Insats till öppen spis, kamin eller vedspis om ni även är preppers. En eldstad att toppa med o hålla ner grundtempen är bättre än solpaneler.....
FTX ventilation är en stor investering om ni inte gör mkt själva vill säga. På jobber räknade vi på att ersätta vattenburen elpanna med värmepump, eller att ersätta frånluftsvent med FTX och vent hade solklart kortare payoff jämfört med att byta uppvärmning. Kamin och vemt o håll ner temp alltså
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.