S
H Husgubbe skrev:
Hjälper inte TS, men är sjukt nöjd med att ha monterat solpaneler oavsett om några anser att det bara är för att göra miljöaktivister glada! Jag är nog en sån miljöaktivist light misstänker jag:) för jag bidrar på de sätt jag kan för mindre påverkan på miljön i den mån jag kan. Satte upp paneler 23 feb förra året och leverantören gav en kalkyl på 12 500 kWh/år (han vet ju inte hur mycket solen kommer lysa) och det blev 12 600 så det funkar bra. Kollade även min årsförbrukning förra året 9 000 kWh .på mitt 140 m2 hus så det blev lite "överproduktion" på 3 000 och då har jag laddat bilen med 1 400 kWh. Kalaset kostade mig ca 140 000 med laddbox men är 100 % övertygad att jag höjde värdet för huset med minst motsvarande (tog inte det billigaste/låg kvalité för vi ville inte ha tillverkat i Kina...) Och hur skönt är det inte att på 7 månader inte fått en elräkning:) Och absolut ekonomiskt hade jag satt 140 000 på börsen på rätt kort så hade det gett mer, men det är ett gamling man vet efteråt... Och ja jag är även aktiv på börsen.

Sen för mig finns det andra värden än bara snabba pengar, kan jag belasta miljön mindre så gör jag gärna det. Sen av olika orsaker är jag lite "tvingad" att köra elbil så den är billig att ladda hemma (lite jobbigare på vinter ja jag vet) Vet att alla inte kan eller har den förmånen att byggt ett nytt effektivt hus för 5 år sen som jag. men finns annat än bara kronor, och jag tycker inte man skall se sitt miljötänk som en bra investering eller inte i reda kronor. Nu vet jag att många kommer att "tycka" om solpaneler, men vi är olika! Och jag är toknöjd med mitt val
Miljöaspekten som du lägger mycket vikt vid bör vi åsidosätta när man väger för och nackdelar med solpaneler. Forskare är ju inte ens säkra på att solpaneler är bra för miljön när man väger produktion, frakt, installation, avfall mot produktion. Det enda vi kan vara säkra på ur miljöaspekten är att det är bra för Sveriges klimatpåverkan att installera solpaneler tillverkade i andra länder.

Men du har rätt i att sätta pengar på börsen är att gambla på att den ekonomiska utvecklingen fortsätter. Men det är på samma sätt du gamblar när du installerar solpaneler, du gamblar på att elpriset går uppåt eller att lönsamheten på andra sätt ökar eller åtminstone bibehålls.

Det kan vara ett skitbra val att sätta solpaneler idag, precis som det skulle kunna vara ett lika bra val att köpa aktier i ett oljebolag idag.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Miljöaspekten som du lägger mycket vikt vid bör vi åsidosätta när man väger för och nackdelar med solpaneler. Forskare är ju inte ens säkra på att solpaneler är bra för miljön när man väger produktion, frakt, installation, avfall mot produktion. Det enda vi kan vara säkra på ur miljöaspekten är att det är bra för Sveriges klimatpåverkan att installera solpaneler tillverkade i andra länder.

Men du har rätt i att sätta pengar på börsen är att gambla på att den ekonomiska utvecklingen fortsätter. Men det är på samma sätt du gamblar när du installerar solpaneler, du gamblar på att elpriset går uppåt eller att lönsamheten på andra sätt ökar eller åtminstone bibehålls.

Det kan vara ett skitbra val att sätta solpaneler idag, precis som det skulle kunna vara ett lika bra val att köpa aktier i ett oljebolag idag.
Jag skulle aldrig köpa i ett oljebolag :) Undviker att äga i produkter jag inte känner mig bekväm med även om det skulle ge mig mer pengar. Den aktien jag tjänade mest på i % förra året säljer solpaneler, så någon tänker lite lika som mig. Men håller med att tillverkning/frakt/skrotning är en "miljöpost" alla kanske inte räknar in i totaltänket för miljön för solpaneler. Jag tänkte därför att jag köpta tillverkat i Europa, tror mist illa i den aspekten. Sen är jag teknik nörd och gillar sånt här, och hoppas att tekniken drivs framåt och man har med aspekten tillverkning/frakt/skrotning. Sen att jag har fått berättat att dom skall hålla i 25 år vet jag om 24 år om det stämmer, kan ju stå som ett fån om några år och att dom har gått sönder! Och även om det skulle gå på garantin så blir ju flera tillverkade och belastning på miljön så du har en poäng att vi vet inte hur bra det håller.

Skall vi ge oss in i miljötänket är min största oro att det är lättare för de rika länderna/ och såna som jag som har råd att köpa tex paneler och elbil skippa kolkraft osv, Samtidigt som de i "fattigare" länder kan köra med tex bilar i låga miljöklasser som vi rikare inte ens tillåter idag. Kommer bli än mer märkbart med EU7 om några år. Säger inte att t.ex, solpaneler/elbil är optimalt på långa vägar, hoppas bara att det driver utvecklingen framåt till något bättre och mindre illa än idag.
 
Någon var inne på varmvattenförbrukning. Där kan man spara en del med snålspolande munstycken som blandar mycket luft i vatten. Duschen är ju då nummer 1 att gå på.

Att koll på processen i bergvärmepumpen är också viktigt. Om man tex har tappat köldmedia i ett läckage försämras verkningsgraden eller en del annat som kan hända i värmepumpsprocess.

Tror också att det nämnts redan men med att styra ner fläkten för frånluft när det blir riktigt kallt brukar fungera. Luftflödet ökar annars då av termiska effekter och vi behöver egentligen ventilera lite mindre vid kyla.
 
Ni som har bergvärme hur mycke drar era på 1 år ca ?

Skit i olika faktorer vill bara få ett hum
 
Min har dragigt 60000kwh på 10 år så ca 6000kwh i snitt per år. Värmer 210 kvm. Billigt!
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom omtalade telefonladdare gör inte så mycket i det enskilda hushållet, bara räknat på ett helt land.
Gå och räkna hur många "små svarta burkar" du har i huset sittandes i vägguttagen...
Man blir förvånad...
Inom 1 meter där jag sitter är det 5 st.
..
 
Handdukstorken drar en del.
 
S SueCia skrev:
Miljöaspekten som du lägger mycket vikt vid bör vi åsidosätta när man väger för och nackdelar med solpaneler. Forskare är ju inte ens säkra på att solpaneler är bra för miljön när man väger produktion, frakt, installation, avfall mot produktion. Det enda vi kan vara säkra på ur miljöaspekten är att det är bra för Sveriges klimatpåverkan att installera solpaneler tillverkade i andra länder.

Men du har rätt i att sätta pengar på börsen är att gambla på att den ekonomiska utvecklingen fortsätter. Men det är på samma sätt du gamblar när du installerar solpaneler, du gamblar på att elpriset går uppåt eller att lönsamheten på andra sätt ökar eller åtminstone bibehålls.

Det kan vara ett skitbra val att sätta solpaneler idag, precis som det skulle kunna vara ett lika bra val att köpa aktier i ett oljebolag idag.
Beror på vilka solpaneler man sätter upp. Mina är tillverkade i Tyskland, miljöavtrycket tar 2år att räkna hem. Men det är klart, köper man ex från Kina så är ju miljöavtrycket något helt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.