En sak många missar är duschvattnet...
En normal dusch använder runt 2-5kwh per person.
Kan man spara denna energi så är det energi som uppvärmningen inte behöver värma...
Själv har jag en 200litersbufferttank i källaren.
Kallt vatten ut, varmtvatten in..
Och en förvärmning av kallvattnet till duschen med
Kort räknat så borde där finns minst 6 månader som detta är önskvärt.
2kwh per person, duschar 3 gånger per vecka. = 156kwh
Eller 5 personer med dusch varje dag 1800- 4000kwh
 
  • Gilla
DB995 och 3 till
  • Laddar…
surris
Om du har 25 grader inne så är det mycket energi där. Se till att reglera/styr så ni har 21-22 grader inne. Det är den mest kostnadseffektiva åtgärden ni kan göra.
 
  • Gilla
WilleR och 3 till
  • Laddar…
Kan ta vårt hus som exempel. Ursprungligen från -31. Utbyggt 1976 och 2008. Så blandad isoleringsnivå. De äldre delarna av huset är väldigt dåligt isolerade. 220 kvm boyta, 100 kvm delvis uppvärmd källare.

Vi hade en förbrukning på 48000 kWh. Direktel men några vattenradiatorer kopplade till elpanna.

Jag installerade själv vattenradiatorer, kopplade dem successivt till elpannan. Och sedan bytte vi till bergvärme. Förbrukningen sjönk till 18 000 kWh. Vi har i samband med renoveringar tilläggsisolerat lite (45mm) invändigt i två rum. I övrigt inga egentliga sparåtgärder.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Varje ytterligare investering för att generera kwh-sänkning - efter allt TS redan gjort - kommer förmodligen inte vara ekonomiskt försvarbara.

Jag förmodar att TS redan nu har sänkt rumsvärmen, snålat på dusch och följt de andra förslagen härinne. Ulltofflor, Olle och tjock matta i tv-rummet blir billigare. Förlåt om jag låter negativ ;)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Varje ytterligare investering för att generera kwh-sänkning - efter allt TS redan gjort - kommer förmodligen inte vara ekonomiskt försvarbara.

Jag förmodar att TS redan nu har sänkt rumsvärmen, snålat på dusch och följt de andra förslagen härinne. Ulltofflor, Olle och tjock matta i tv-rummet blir billigare. Förlåt om jag låter negativ ;)
Watt sänkning?
 
Det du kan göra är att sätta upp solceller. Då täcker du upp hela ditt behov och höjer värdet på huset. Bergvärme, solceller är nog det mest ekonomiskt försvarbara du kan göra som dessutom går att räkna hem.
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En sak många missar är duschvattnet...
En normal dusch använder runt 2-5kwh per person.
Kan man spara denna energi så är det energi som uppvärmningen inte behöver värma...
Själv har jag en 200litersbufferttank i källaren.
Kallt vatten ut, varmtvatten in..
Och en förvärmning av kallvattnet till duschen med
Kort räknat så borde där finns minst 6 månader som detta är önskvärt.
2kwh per person, duschar 3 gånger per vecka. = 156kwh
Eller 5 personer med dusch varje dag 1800- 4000kwh
Har själv funderat på just detta, men det är väldigt svårt att få till en fungerande lösning om inte huset råkar fungera bra för just detta. Du behöver dusch på ovanvåningen med avlopp tillgängligt på samma ställe som du har vatten till beredaren på undervåningen. Trots att både inkommande vatten och utgående avlopp passerar ett rum på bottenvåningen i mitt hus så gick inte detta att lösa.

Men om jag skulle bygga nytt så skulle jag försöka få till detta.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Det du kan göra är att sätta upp solceller. Då täcker du upp hela ditt behov och höjer värdet på huset. Bergvärme, solceller är nog det mest ekonomiskt försvarbara du kan göra som dessutom går att räkna hem.
T Tomasmexitegel skrev:
Det du kan göra är att sätta upp solceller. Då täcker du upp hela ditt behov och höjer värdet på huset. Bergvärme, solceller är nog det mest ekonomiskt försvarbara du kan göra som dessutom går att räkna hem.
Danne och Tomas

Jag har redan kollat upp det .. har 190m2 valmat tak hälften går att fylla med panel .. skulle kosta 140k och få 4000 watt år
 
95m2 solceller och 4000kwh per år? Pekar alla sidor på taket åt norr? :surprised:
 
D Danne213 skrev:
95m2 solceller och 4000kwh per år? Pekar alla sidor på taket åt norr? :surprised:
Det var det som stod i offerten .. taket norr/söder :crysmile:
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Det var det som stod i offerten .. taket norr/söder :crysmile:
Här är en väldigt snabb "kalkyl" på mitt tak, egentligen får jag bara plats med 22 paneler men runt 9k iaf i fritt söderläge
 
  • Satellitbild på ett hus med möjlig placering av solpaneler på taket i söderläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av kalkyl för solpaneler med pris, energibesparing och årlig energiproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danne213 skrev:
Här är en väldigt snabb "kalkyl" på mitt tak, egentligen får jag bara plats med 22 paneler men runt 9k iaf i fritt söderläge
:love::heart:
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Danne och Tomas

Jag har redan kollat upp det .. har 190m2 valmat tak hälften går att fylla med panel .. skulle kosta 140k och få 4000 watt år
Prova en runda till med annat företag är mitt tips.... du borde hamna runt 100k för 4kw eller 140k för 10kw
 
Maalox
Grattis till en grym sänkning av er förbrukning! Dessutom med en riktigt fin tajming innan material och elpriser skjutit i höjden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nissens
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Nej både komfort och ekonomi..

Ibland sitter man å läser när det kommer propaganda om elavtal och 7kr k watt..
Tänker också på grannen som har (vad jag tror) halverad kostnad ... men som sagt allt är LED och AAA+++ .. visst jag kan släcka min 3watt lampa på toan
Man sparar i stort sett ingenting på att byta belysningen inomhus. 100% av det en lampa drar blir värme (även ljuset), så om man byter tex en 40W lampa till en 11W lampa så får värmesystemet kompensera för 29W minskad värme från lampan och producera mer värme.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.