Back on topic...

Om man skulle kunna koppla samman Plejd med Home assistant, skulle alla i tråden bli vänner då? Allt till alla? :)
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
D
S Smoothie skrev:
Back on topic...

Om man skulle kunna koppla samman Plejd med Home assistant, skulle alla i tråden bli vänner då? Allt till alla? :)
Det har jag sagt långt upp i tråden, det är ju irrelevant vilket märke eller vilket protokoll en produkt använder, bara interoperabiliteten och priset är rätt så är den attraktiv!

Sen skulle detta kunna vara till en nackdel för elektrikern, fler felkällor och svårare support.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
D djac skrev:
Det har jag sagt långt upp i tråden, det är ju irrelevant vilket märke eller vilket protokoll en produkt använder, bara interoperabiliteten och priset är rätt så är den attraktiv!

Sen skulle detta kunna vara till en nackdel för elektrikern, fler felkällor och svårare support.
Det går att koppla ihop Plejd med HA den är knäckt...

KNX kräver dock en relativt dyr gateway.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Brandvarnaren går visst via wifi så de 499 räckte till allt eftersom de flesta har en router men vill man köpa en ZigBeehub tillkommer 200 kronor. Varje plugg till eluttagen kostar en hundring till 150 ca. Fördelen med ZigBee är att alla pluggar eller lampor som har en elanslutning agerar som förstärkare. Så nu ska jag inte störa mer i tråden:cool:
Brandvarnare:
[länk]

Plugg:
[länk]
ZigBee-hub:
[länk]
Jag skall alltså köpa 3 olika produkter från 3 olika leverantörer .....
Hur programmerar jag sedan det hela ?

Jag kan inte se att brandvarnaren vare sig Har Zigbee eller Wifi, den levereras utan batterier vilket kostar 130:- extra.

Plus vilken leveranstid ? Kunden vill ha leverans och garanti nu.
 
jbr jbr skrev:
Är knx ett centraliserat system?
---.
De KNX-system jag jobbat med (för många år sedan), räknades som decentraliserade när man är ett företag som täcker (i mitt fall) ett helt kvarter med flera byggnader.

Om jag överför det på ev vanlig villa (c:a 200 m2, 1 elcentral), så är det ett centralt system. Med kommunikationskablar på korsan och tvärsan.

En dyr programvara (upp till 20 st punkter gratis) som måste uppdateras dyrt varje år. Ett enormt rörigt system eftersom varje leverantörs IO-modul ser olika ut jämfört med alla andras.Fast antageligen enkelt i jämförelse att installera HomeAssistant på en Linux-kärra.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
De KNX-system jag jobbat med (för många år sedan), räknades som decentraliserade när man är ett företag som täcker (i mitt fall) ett helt kvarter med flera byggnader.

Om jag överför det på ev vanlig villa (c:a 200 m2, 1 elcentral), så är det ett centralt system. Med kommunikationskablar på korsan och tvärsan.

En dyr programvara (upp till 20 st punkter gratis) som måste uppdateras dyrt varje år. Ett enormt rörigt system eftersom varje leverantörs IO-modul ser olika ut jämfört med alla andras.Fast antageligen enkelt i jämförelse att installera HomeAssistant på en Linux-kärra.
Tack för förtydligande kring KNX.
Då är det lite som för ca 10år sedan, när jag utvärderade olika system.
Lite märkligt att man inte vill göra det tillgängligare?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
C claesborjesson skrev:
Jag skall alltså köpa 3 olika produkter från 3 olika leverantörer .....
Hur programmerar jag sedan det hela ?

Jag kan inte se att brandvarnaren vare sig Har Zigbee eller Wifi, den levereras utan batterier vilket kostar 130:- extra.

Plus vilken leveranstid ? Kunden vill ha leverans och garanti nu.
Hej! Jag ser att min snabba googling på brandvarnaren resulterade i fel modell. Dock köpte jag min via Aliexpress med fri frakt på tre veckor. Inklusive batteri, för 314 kr. Att du kan köpa från flera leverantörer är väl just det som är bra. Dock hittar du allt på Ali. Nu gissar jag att du inte är så intresserad men skulle du slå till så vågar jag lova att vi lyckas hjälpa dig.
https://a.aliexpress.com/_msKXFaC
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
De KNX-system jag jobbat med (för många år sedan), räknades som decentraliserade när man är ett företag som täcker (i mitt fall) ett helt kvarter med flera byggnader.

Om jag överför det på ev vanlig villa (c:a 200 m2, 1 elcentral), så är det ett centralt system. Med kommunikationskablar på korsan och tvärsan.

En dyr programvara (upp till 20 st punkter gratis) som måste uppdateras dyrt varje år. Ett enormt rörigt system eftersom varje leverantörs IO-modul ser olika ut jämfört med alla andras.Fast antageligen enkelt i jämförelse att installera HomeAssistant på en Linux-kärra.
Okej, min fråga tidigare var menad (något otydligt) att påtala att KNX inte är ett centraliserat system.
Man kan med fördel göra en decentraliserad installation i en vanlig villa.

Vad gäller programvaran (ets) så måste den verkligen inte förnyas årligen. Det finns även en home-version för max 64 enheter.
Ets används endast vid programmering/parametersättning och används inte för att använda systemet i drift.

Programmeringen är överskådlig och logisk i och med att alla tillverkare följer en given standard för sina resp. produkter.
 
jbr jbr skrev:
Okej, min fråga tidigare var menad (något otydligt) att påtala att KNX inte är ett centraliserat system.
Man kan med fördel göra en decentraliserad installation i en vanlig villa.

Vad gäller programvaran (ets) så måste den verkligen inte förnyas årligen. Det finns även en home-version för max 64 enheter.
Ets används endast vid programmering/parametersättning och används inte för att använda systemet i drift.

Programmeringen är överskådlig och logisk i och med att alla tillverkare följer en given standard för sina resp. produkter.
Personligen tycker jag att det verkar krångligt med en programvara som ska installeras på en dator, och kräver hårdvarulås (dongel) för att kunna nyttjas.
Kanske funkar för en installatör, men systemet blir i mitt tycke "stelt" och inlåst på detta sätt.
Tror att det skulle må bättre av att ha enklare konfigurationsmöjligheter för slutanvändaren, och då kanske fler finesser drivs fram.
Kan hålla med om att trådade lösningar oftast är stabilare, men personligen undviker jag trådat eftersom det blir orimligt arbete i förhållande till vad det ger.
För ska man få mätning mm i systemet så verkar ju KNX falla bort hur som helt, då får det bli något annat system om det ska vara trådat?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Jag har nu letat en bra stund på Aliexpress efter olika typer av sensorer från Aqara och är besviken. Dels för att det är en så himla rörig sida och hopplös sortering, priserna som visas på översikten kan gälla en, två eller flera enheter eller t o m bara en hållare eller i princip vad som helst. Dels vilka som faktiskt i praktiken har frakt från EU-land eller inte, oavsett vad de skriver i första steget. Men konstigt nog är det dessutom minimal skillnad på priserna jämfört med svenska återförsäljare. Knappast lönt att vänta en månad för att tjäna 20% på priset. Med frakt inom EU var det minst lika dyrt som i Sverige.

Det här ju så klart inget du kan hjälpa karlmb, men är det bara "nobrands" som brukar vara billigt? Eller råkar just Aqara vara extra dyrt på Aliexpress av någon anledning?
Håller med om att det är irriterande att de ofta anger priser som är om man köper 10 eller 20 st. Kan ta lite tid att hitta rätt.
Men på Zigbee grejor är priserna i slutändan kanske 25% eller så av vad svenska handlare begär för precis samma brands.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Personligen tycker jag att det verkar krångligt med en programvara som ska installeras på en dator, och kräver hårdvarulås (dongel) för att kunna nyttjas.
Kanske funkar för en installatör, men systemet blir i mitt tycke "stelt" och inlåst på detta sätt.
Tror att det skulle må bättre av att ha enklare konfigurationsmöjligheter för slutanvändaren, och då kanske fler finesser drivs fram.
Kan hålla med om att trådade lösningar oftast är stabilare, men personligen undviker jag trådat eftersom det blir orimligt arbete i förhållande till vad det ger.
För ska man få mätning mm i systemet så verkar ju KNX falla bort hur som helt, då får det bli något annat system om det ska vara trådat?
En programvara behövs ju eftersom man programmerar/parametersätter självständigt fungerade komponenter genom att skriva information till dem.
Jag ser den strikta certifiering och programvaran Ets som garanterna för den höga driftsäkerhet och den i princip 100-procentiga kompabilitet som faktiskt råder.
Pris kan ju alltid diskuteras och gratis och fritt att kopiera är ju alltid bäst...?
(Hårdvarulåset är ju den metod för kopieringsskydd man har valt.)

Personligen strävar jag alltid efter trådat oavsett vad det gäller eftersom det är så mycket bättre.
I nybygge eller vid renovering anser jag det vara en icke-fråga.

Jag mäter ström, spänning, ljusnivå, temperatur, luftfuktighet, PH, klor (i pool) i mitt system men det finns givetvis mer för den som har behov.
 
Redigerat:
Myrstacken
detta är ju kanon ju...
Men vad skall du med alla dessa dessa mätvärden göra??
 
J
Myrstacken Myrstacken skrev:
detta är ju kanon ju...
Men vad skall du med alla dessa dessa mätvärden göra??
Tex om man laddar bilen och det är lägre taxa efter en viss tidpunkt, så startas laddningen exakt så sent som möjligt om man tex har lagt in ett skallkrav att den ska vara 80%kl 07.30.
Eller om det är regn på fuktsensorn på balkongen när balkongdörren är öppen så går ett larm.
Eller om diskmaskinen läcker så stängs huvudkranen av.
Eller om tvättmaskinen slutar dra ström eller slutar röra sig så får man en notering att tvätten är klar.
Om brandvarnaren går när det är någon hemma så händer en viss sak, tex sirener, plus att ljuset tänds.
Om det är någon hemma kan man höja termostaterna. Eller kanske låta värmen slås på när elen är billig.
Om kaminen är varm så dras termostaten ner innan värmen registreras på returen. Detta är bara ett axplock.
Alltså värdena finns där från början och det finns oändliga möjligheter att utnyttja dom, för den som vill.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
J Jocke Best skrev:
Tex om man laddar bilen och det är lägre taxa efter en viss tidpunkt, så startas laddningen exakt så sent som möjligt om man tex har lagt in ett skallkrav att den ska vara 80%kl 07.30.
Eller om det är regn på fuktsensorn på balkongen när balkongdörren är öppen så går ett larm.
Eller om diskmaskinen läcker så stängs huvudkranen av.
Eller om tvättmaskinen slutar dra ström eller slutar röra sig så får man en notering att tvätten är klar.
Om brandvarnaren går när det är någon hemma så händer en viss sak, tex sirener, plus att ljuset tänds.
Om det är någon hemma kan man höja termostaterna. Eller kanske låta värmen slås på när elen är billig.
Om kaminen är varm så dras termostaten ner innan värmen registreras på returen. Detta är bara ett axplock.
Alltså värdena finns där från början och det finns oändliga möjligheter att utnyttja dom, för den som vill.
Önskar det var så enkelt... men det kostar också att få dessa önskemålena,,, kanske t om mer än det smakar
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
R
Myrstacken Myrstacken skrev:
Önskar det var så enkelt... men det kostar också att få dessa önskemålena,,, kanske t om mer än det smakar
Jag ser att du tar vid precis där du slutade förra gången. Frågar "varför", får svar på det, inser att du inte tänkt klart innan du frågade, och flyttar målstolparna ytterligare en bit för att slippa erkänna att du hade fel.

Inse att många har större lateralt tänkande än dig och ser massor med möjligheter att förenkla livet på sätt du inte kan komma på.
 
  • Älska
Myrstacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.