Såhär i juletider är det tydligen omöjligt att få tag på en elektriker.
Hur hade ni kopplat in IKEAs häll och ugn mån tro?
IKEAs häll
IKEAS ugn
Nuvarande perilex-uttag
Är det görbart eller är det bara att vänta några veckor på elektriker?
Hur hade ni kopplat in IKEAs häll och ugn mån tro?
IKEAs häll
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IKEAS ugn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuvarande perilex-uttag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det görbart eller är det bara att vänta några veckor på elektriker?
Inget superbra att hempula med egentligen, speciellt om du inte vet skillnad på färgernaI Isensevens skrev:
Men förutsatt att färgerna stämmer, så är det bara att koppla ihop alla jord och nollor i var sin wago. Sedan spelar det ingen roll vilken av faserna du kopplar med hällen eller ugnen.
Jo då jag har koll på färgerna. Men tänkte att man bör väl dela upp faserna, och då blir nollan ett frågetecken.Peter2400 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Har du en länk till installationsanvisningen för häll och ugn? Är de nya eller begagnade?
Har ugnen spänningen 230 V?
Går det att komma åt anslutningsterminalen på hällen för omkoppling där?
Det ska finnas en inkopplingsanvisning på (under) hällen, kan du fota den.
En blå ledare hänger löst vid ditt perilexuttag. Är det en neutralledare som lossnat från uttaget, dvs har du kontrollerat att det är en neutralledare som är korrekt inkopplad i centralen?
Har ugnen spänningen 230 V?
Går det att komma åt anslutningsterminalen på hällen för omkoppling där?
Det ska finnas en inkopplingsanvisning på (under) hällen, kan du fota den.
En blå ledare hänger löst vid ditt perilexuttag. Är det en neutralledare som lossnat från uttaget, dvs har du kontrollerat att det är en neutralledare som är korrekt inkopplad i centralen?
Oj, det där var verkligen en usel inkopplingsanvisning. Jag antar att det är den nya hällen vi ser i bild.
Om man följer bokstäverna (R,S,T,N) i anslutning till ledarna kommer man definitivt kortsluta mellan tredje fasledaren och nollan. Det verkar som att IKEA använder fasbeteckningarna R,S,T som ekvivalenter för färgerna på ledarna snarare än vad de faktiskt innebär. Ett såpass stort företag som IKEA borde ändå veta bättre.
Angående själva inkopplingen så kopplar man en fas till terminalen märkt L1, en annan fas till terminalen märkt L2, nollan till terminalen märkt L och skyddsjord till terminalen med jordsymbolen. Ugnen kopplas med den sista fasen samt till nolla och skyddsjord. I praktiken löser man detta lättast med fast inkoppling men en mer elegant lösning som inte kräver lagbrott vid nästa byte är två parallellkopplade perilexuttag bredvid varandra. Ärligt talat är det enklast att ignorera färgerna i anslutningskablarna, de förvirrar mest. Den kabeln som kommer med hällen och har två ledare ihoplagda kan man antingen dela på blå och grå eller kasta till återvinningen och köpa en fyrledare. Man kan också koppla som Peter2400 gör men det ökar mest förvirringen och möjligheterna till fel.
Det är för mig otroligt märkligt att detta ska vara så svårt 2021. Det är INTE svårt och det skulle vara väldigt enkelt för tillverkarna att konstruera landsanpassade sladdställ med en plugg i hälländen som sköter allt detta automagiskt. Det är ett otroligt svaghetstecken att det inte görs.
Om man följer bokstäverna (R,S,T,N) i anslutning till ledarna kommer man definitivt kortsluta mellan tredje fasledaren och nollan. Det verkar som att IKEA använder fasbeteckningarna R,S,T som ekvivalenter för färgerna på ledarna snarare än vad de faktiskt innebär. Ett såpass stort företag som IKEA borde ändå veta bättre.
Angående själva inkopplingen så kopplar man en fas till terminalen märkt L1, en annan fas till terminalen märkt L2, nollan till terminalen märkt L och skyddsjord till terminalen med jordsymbolen. Ugnen kopplas med den sista fasen samt till nolla och skyddsjord. I praktiken löser man detta lättast med fast inkoppling men en mer elegant lösning som inte kräver lagbrott vid nästa byte är två parallellkopplade perilexuttag bredvid varandra. Ärligt talat är det enklast att ignorera färgerna i anslutningskablarna, de förvirrar mest. Den kabeln som kommer med hällen och har två ledare ihoplagda kan man antingen dela på blå och grå eller kasta till återvinningen och köpa en fyrledare. Man kan också koppla som Peter2400 gör men det ökar mest förvirringen och möjligheterna till fel.
Det är för mig otroligt märkligt att detta ska vara så svårt 2021. Det är INTE svårt och det skulle vara väldigt enkelt för tillverkarna att konstruera landsanpassade sladdställ med en plugg i hälländen som sköter allt detta automagiskt. Det är ett otroligt svaghetstecken att det inte görs.
Fjärde plinten är antingen N eller T beroende på om man kopplar den till 3-fas/230V eller 2-fas/400V.tommib skrev:
Det vet vi inte eftersom kabeln som är avbildad har många olika varianter med olika antal plintar.
Vad vi däremot vet är att man beskriver att N och T kopplas ihop i fjärde alternativet som anger 380-415 V 3N~, 380-415 V 2N~. Dessutom anger anvisningen att hällen vid enfasig anslutning ska kortsluta mellan S och R samt mellan T och N, hur man nu skulle göra det när man bara har en fas tillgänglig.
R/S/T är inte förkortningar för ledarfärger. R/S/T innebär de tre faserna i ett trefassystem. Vilken färg det är på ledaren är inte intressant, de kan vara svarta allihop eller vara blanktråd om man så vill. Det är inkorrekt att använda beteckningarna på det sättet som IKEA gör här. Dessutom är det väldigt märkligt att blanda L1/L2/L3 och R/S/T på det sättet man gör. Bokstäverna hade helt kunnat utelämnas, det hade varit mer rätt eftersom terminalerna ändå är uppmärkta. Vill man verkligen få med både det äldre sättet att skriva och det nyare kan man skriva L1/R, L2/S, L3/T på terminalerna.
Vad vi däremot vet är att man beskriver att N och T kopplas ihop i fjärde alternativet som anger 380-415 V 3N~, 380-415 V 2N~. Dessutom anger anvisningen att hällen vid enfasig anslutning ska kortsluta mellan S och R samt mellan T och N, hur man nu skulle göra det när man bara har en fas tillgänglig.
R/S/T är inte förkortningar för ledarfärger. R/S/T innebär de tre faserna i ett trefassystem. Vilken färg det är på ledaren är inte intressant, de kan vara svarta allihop eller vara blanktråd om man så vill. Det är inkorrekt att använda beteckningarna på det sättet som IKEA gör här. Dessutom är det väldigt märkligt att blanda L1/L2/L3 och R/S/T på det sättet man gör. Bokstäverna hade helt kunnat utelämnas, det hade varit mer rätt eftersom terminalerna ändå är uppmärkta. Vill man verkligen få med både det äldre sättet att skriva och det nyare kan man skriva L1/R, L2/S, L3/T på terminalerna.
Det ska för övrigt tilläggas att denna bild visar en felaktig montering av stickproppen på kabeln. Dragavlastningen ska inte sitta över de enskilda ledarna, den ska klämma över kabelmanteln.Peter2400 skrev:
.
.
.
.
.
Jag börjar känna mig som en grinig gammal gubbe nu....