Har i princip helt fritt hur jag ska lägga min slinga. Antingen har jag en fin åker som ligger på högre nivå än vad huset gör. Eller så har jag alternativ att dra den på en annan åker ca 5m längre än marknivån vid huset.

Det som sedan ska värmas är ca 70kvm garage till 10grader eller så på vintern.
Sen ett nybyggt bostadshus på ca 160kvm. Har inte bestämt någon pump ännu.
Är det väldigt avgörande att veta exakt vilken pump jag tänkt eller är det bara att gräva nu?

Vad jag gissat mig fram till är att ha 2st slingor x 250m. Dvs 500m totalt. Längre eller kortare tycker ni? Köra 4st x 125m istället? Ska jag ha dessa i samma åker eller ska jag ha en slinga på den ena platsen och sen ha den andra åt helt motsatt håll eller har det ingen betydelse? Kan alltså gräva 100m rakt ut i en åker och vända om jag vill.

Har en stor 20tonnare jag kör själv för ca 300kr/tim
Kanske går billigare att hyra in någon som gör jobbet med en sån här?
http://www.youtube.com/watch?v=g0rGVkDUnNU

Redigerat:
  • Gilla
antonengelmark
  • Laddar…
Varför ska du ha jordvärmeslang? Är det för svårt att borra för bergvärme?
Du har mycket högre verkningsgrad med borrat bergvärme hål!

Om du ändå ska lägga slangen så ska du ha så mycket yta som som möjligt per slanglängd dvs du ska dra en cirkel och lägg på bägge åkrarna..jag skulle inte som sagt..

Pump är viktigt att välja eftersom allt dimensioneras av pumpen har du för liten effekt i slingorna så får du permafrost med för kraftig pump.

EVI heat med kombination solvärme skulle i ditt fall vara idealt eftersom jordslingor kan återladdas med solvärmen bättre eftersom jorden har sämre effekt än berg.

Du skall lägga slingorna i den nedre åkern av två skäl:

1. Det är troligen fuktigare där, vilket är en fördel ur prestandasynpunkt
2. Slingorna skall stiga mot huset så du slipper avluftning i bortre änden.

Hur du sedan lägger slingorna har ingen betydelse, så länge det är minst 2 m mellan slangarna. 250 m är inga problem, så lägg två slingor.

Slingornas längd bestäms som byggarätt skriver av pumpens effekt, men också av markens beskaffenhet och inte minst husets totala energibehov, så hör med en kunnig installatör innan du gräver.

Varje meter slang extra ökar verkningsgraden och framtidens effektivare pumpar kräver längre slang. Gräver du själv och handlar slang till rätt pris så lönar sig säkert 1000 meter.

Här bara rasslar det in kanonbra info! Tackar.
Bergvärme är inte intressant. Den diskussionen kan fylla tråden fort så vi hoppar över det och återgår.

mycke_nu
Kanontips.
Kom faktisk att tänka på det själv när jag tittade ut nyss. På den övre delen av åkern torkar det upp mycket fortare men på den nedre delen är det mera fuktigt och fint. Där är det dikat för en massa år sedan just för det är så fuktigt.

Planerskopan jag har är 150cm. Så det är väl det som gäller för mig.
Har ju ett rätt skaplig maskin att gräva med så det känns som det är lika bra att få i bra med slang när man ändå är där och bökar.

Matss intressant. Kanske ska köra på 3st slingor a 200m då.

Ska du gräva ett dike på 150 cm? Vore det inte bättre att låna en smalare skopa?

Glöm i alla händelser inte att lägga matjorden åt sidan först så den inte blir blandad med det som finns under. Men det har du säkert redan tänkt på.

mycke_nu skrev:
Ska du gräva ett dike på 150 cm? Vore det inte bättre att låna en smalare skopa?

Glöm i alla händelser inte att lägga matjorden åt sidan först så den inte blir blandad med det som finns under. Men det har du säkert redan tänkt på.
Du menar att ta den fina brukade jorden i ytan och lägga åt sidan för att sedan återfylla med den närmast slangen sen?

Duger inte 150 skopan till att ha 2 slangar bredvid varandra längst ut i kanterna?

Men visst att få tag på en skopa är väl inte så svårt om det är bättre att gräva smalt istället.
Är det permafrost risk om de suger ur jorden för mycket om de ligger i samma schakt så att säga med ca 130cm ifrån varandra?

Allt jag hittat hitills säger 80-100cm mellanrum. Jag kommer ju kanske ligga på 120-130 med planerskopan och slangarna ute i kant.

Ytjordvärme

En ytjordvärmepump hämtar värmen ur ytjorden genom en vanligtvis 200-500 meter lång kollektorslang (plastslang) som grävs ned på cirka 1 meters djup. Slangen läggs i slingor på tomten med cirka 1 meters mellanrum. För denna typ av värmeupptagning krävs därför att man har en tillräckligt stor "fri" yta där slangen kan grävas ned.
Jordvärme är vanligast ute på landet eller där det finns större tomter.
Frysningsrisk finns om kollektorslangen ligger ytligt eller nära vatten- eller avloppsledningar. Anläggningen kan också förorsaka tjälskott i gräsmattan och ge oönskad dränering med följd att det blir bruna slingor i gräsmattan.
Vid nedläggning av kollektorslang till jordvärme måste man ta hänsyn till dräneringar, kablar, vatten- och avloppsledningar. Det är också viktigt att den ligger på rätt djup och med rätt avstånd.

Näe, tvärt om.. lägg matjorden åt sidan så den kan läggas tillbaka överst utan att blandas med något annat.

Slangarna kommer att påverka varandra om de ligger för tätt, dvs temperaturen sjunker och verkningsgraden i pumpen minskar.

Jag tycker du skall konsultera en installatör innan du gräver, alternativt själv reda ut vilken jordart du har och även bestämma vilken pump som krävs.

Jag gjorde det själv, men jag måste erkänna att det har varit en ganska spännande första vinter innan jag blev övertygad om att jag troligen räknat rätt. (300 m2 hus, 15 kW pump, 1300 m slinga i fuktig sand)

Edit: Håller med om att det står 1 m på de flesta ställen, så det funkar säkert. Mina ligger på två meter.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Näe, tvärt om.. lägg matjorden åt sidan så den kan läggas tillbaka överst utan att blandas med något annat.

Slangarna kommer att påverka varandra om de ligger för tätt, dvs temperaturen sjunker och verkningsgraden i pumpen minskar.

Jag tycker du skall konsultera en installatör innan du gräver, alternativt själv reda ut vilken jordart du har och även bestämma vilken pump som krävs.

Jag gjorde det själv, men jag måste erkänna att det har varit en ganska spännande första vinter innan jag blev övertygad om att jag troligen räknat rätt. (300 m2 hus, 15 kW pump, 1300 m slinga i fuktig sand)

Edit: Håller med om att det står 1 m på de flesta ställen, så det funkar säkert. Mina ligger på två meter.
Tack.

1300m jösses beror det på den fuktiga sanden att du inte får ut samma värme i den?
Jo jag förstår principen med att verkningsgraden blir så klart bättre om de är längre ifrån varandra men grävmässigt så går de betydligt fortare om jag kan lägga 2st i samma 150cm schakt. Kommer ju ha 3st oberoende slingor så jag borde ju minska riskerna.

En annan sak kring grävningen. Sista 25m in i garaget så kan jag inte lägga slangarna med rätt avstånd från varandra utan alla kommer ligga i samma 150cm schakt. De kommer ligga på minst 1m och på en plats där inga tunga fordon kör. Ska dessa isoleras eller så? De kommer ligga väldigt nära berg istället då det avgör hur djupt jag kan gräva.

Ska nog även förbereda så jag har en extra slang indragen till där pumpen ska vara i reserv i fall att jag någon gång vill gräva ytterligare en slinga. Då kan jag bara gräva upp utanför den gjutna plattan och koppla på denna slinga som är i reserv.

mycke_nu skrev:
(300 m2 hus, 15 kW pump, 1300 m slinga i fuktig sand)
Vad valde du för märke och modell?
Det verkar säkrast att trycksätta sin slang under hela nerläggningen för att inte vecka till den eller om någon skada skulle ske så ser man det på manometern. Hur gjorde du? Gäller väl att vara noga och skyffla ner jord för hand på slangen så den täcks och hålla koll på större stenar innan man öser på med grävaren.

Ska väl ta och ringa runt och kolla de stora märkena och se vilka rekommendationer jag får. Det blir väl som vanligt men lika många olika svar som säljare man pratar med d^_^b

Redigerat:
Nu har jag grävt 2x200 m. Lagt ner slang och ska trycksätta den innan jag börjar schakta igen.

Suhagg skrev:
Ska nog även förbereda så jag har en extra slang indragen till där pumpen ska vara i reserv i fall att jag någon gång vill gräva ytterligare en slinga. Då kan jag bara gräva upp utanför den gjutna plattan och koppla på denna slinga som är i reserv.
Lägg den redan idag medan du är igång.
En värmepump får bättre COP av två orsaker:
1/ av varmare vatten IN (längre slang = vatten värms bättre när den cirkulerar i en lång slang än i en kort )
2/ kallare vatten UT ( golvvärme,stora radiatorer som klarar att värma huset med 35-40 gradig vatten )
Vill man att VP presterar max så tar man till både 1 och 2 om möjligt. Huset blir inte varmare men COP blir något högre vid fex +3 in och 0 ut än vid 0 in och -3 ut. Lätt förtjänta pengar om du ökar slanglängden redan idag och får några decimaler bättre COP, tycker jag.
Så ser det ut i teorin ..... jag kan dock inget om dom praktiska begränsningar i dagens pumpar.
gaia

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
gaia skrev:
Lägg den redan idag medan du är igång.
En värmepump får bättre COP av två orsaker:
1/ av varmare vatten IN (längre slang = vatten värms bättre när den cirkulerar i en lång slang än i en kort )
2/ kallare vatten UT ( golvvärme,stora radiatorer som klarar att värma huset med 35-40 gradig vatten )
Vill man att VP presterar max så tar man till både 1 och 2 om möjligt. Huset blir inte varmare men COP blir något högre vid fex +3 in och 0 ut än vid 0 in och -3 ut. Lätt förtjänta pengar om du ökar slanglängden redan idag och får några decimaler bättre COP, tycker jag.
Så ser det ut i teorin ..... jag kan dock inget om dom praktiska begränsningar i dagens pumpar.
gaia
Har 2x400m slang i backen nu det får räcka nu.:cool:
Men jag ska förbereda så jag enkelt kan gräva in en slinga till i framtiden om det skulle behövas, eller kanske solfångare.
Är väl tilltaget med den information jag lyckats snappa upp. Ligger i en leråker, fick 1dm vatten i botten på schaktet så det verkar blött och bra.

Väcker denna tråd.
Jag har en tomt på 4000 där ca 40x40m lugnt kan husera slang. Marken är dock sank och tomtgräns går ca 50m från sjön så jag räknar med mer än fukt i backen… antagligen rätt lerigt skulle jag tro. Vad är ”bäst” jordmån och fukt? VVS-killen tyckte bergvärme men tomten ska ändå planeras och grävare kommer vara på plats.

vad är billigast av borrning för bergvärme och att lägga ner jordvärme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.