3 794 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Var hitta LITEN inspektionslucka?
Hej
jag ska bygga in ett par elementrör som går från källaren genom hallen upp till övervåningen, i en MDF-låda. Typ 2,50 m hög och 10*10 cm "smal", mot väggen.
Skulle då vilja göra en inspektionslucka till denna låda (längst ner), så jag kan ha koll på ev. läcka (rören har ett par skarvar, ser iofs bra ut, men läcker det så hamnar det i bjälklaget. ) Men var hittar man så små luckor, den måste alltså vara typ 8*8 cm....
Mycket tacksam för svar.
/Alko
jag ska bygga in ett par elementrör som går från källaren genom hallen upp till övervåningen, i en MDF-låda. Typ 2,50 m hög och 10*10 cm "smal", mot väggen.
Skulle då vilja göra en inspektionslucka till denna låda (längst ner), så jag kan ha koll på ev. läcka (rören har ett par skarvar, ser iofs bra ut, men läcker det så hamnar det i bjälklaget. ) Men var hittar man så små luckor, den måste alltså vara typ 8*8 cm....
Mycket tacksam för svar.
/Alko
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Runt hål - eldoselock
En liten bit MDF ur spillbitshögen, 4 skruv (kanske bara 2) spackla inte, tapetsera och skär med kniv i springan. Ska du måla så gör det med luckan lös.
Är det inte bättre att ha ett hål i bjälklaget så vattnet droppar ner i källaren, i källaren är man kanske minst en gång i veckan men luckan tittar du inte alls i efter två år.
Hål + lucka kanske är optimalt.
Sätt pianogångjärn på hela inbyggnaden så är det lätt att komma åt och åtgärda ev fel och så kan man förvara metspön där också.
Prototypen med skenande hjärna
En liten bit MDF ur spillbitshögen, 4 skruv (kanske bara 2) spackla inte, tapetsera och skär med kniv i springan. Ska du måla så gör det med luckan lös.
Är det inte bättre att ha ett hål i bjälklaget så vattnet droppar ner i källaren, i källaren är man kanske minst en gång i veckan men luckan tittar du inte alls i efter två år.
Hål + lucka kanske är optimalt.
Sätt pianogångjärn på hela inbyggnaden så är det lätt att komma åt och åtgärda ev fel och så kan man förvara metspön där också.
Prototypen med skenande hjärna
Produkter som diskuteras: "MDF skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer
Tack för bra tips, ja det blir nog till att göra en egen lösning med MDF. Vill helst undvika att göra ytterligare hål genom bjälklaget, men det kanske finns små fuktmätare med larmfunktion som man kan sätta in?
Förresten ryms nog bara ett metspö där så det vore inte så effektivt ;-)
/A
Förresten ryms nog bara ett metspö där så det vore inte så effektivt ;-)
/A
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Hålet behöver bara vara 10 mm så vattnet rinner genom och inte ut på, bjälklaget.
Prototypen
Prototypen
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Var hittar jag en liten vindslucka?
Tak & Vind -
Var hitta liten cirkulationspump?
Värme allmänt -
Liten klämma längst ut på lampsladd, var hittar man dem?
El -
Var hittar jag en liten såg nära Lund?
Möbelsnickeri -
Vart hittar jag 230 V, GU10, 5 8 Watt, 4000 - 5000 K, liten spridningsvinkel 10-20
Belysning