Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är inte rädd för dig.

Hittills har jag fått ställa in en operation och en flygresa efter att ha träffat personer som sedan visat sig vara Covidpositiva. Jadå, de var ovaccinerade båda två.

Så tack, vis av erfarenhet håller jag mig i fortsättningen borta från ovaccinerade. Mitt liv blir för stökigt med dem i närheten.

(Och ja, jag vet att vaccinerade också kan vara sjuka, men de har i vart fall gjort så gott de kunnat.)
Din åsikt är logisk grundad och jag respekterar den.
Det framgick inte att du skulle operera dig i ditt första inlägg.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man vet inte vilka som riskerar svår sjukdom. Numera är det ju en stor andel medelålders utan någon känd riskfaktor som behöver sjukhusvård, även unga vuxna som tror att de aldrig skulle ha kunnat bli allvarligt sjuka för deras immunsystem är ju så bra.

Varianterna alfa, beta, gamma och delta har alla uppstått i miljöer där ingen har varit vaccinerade och omikron där en mycket liten andel har varit vaccinerade. Det är alltså ovaccinerade som har gjort att dessa varianter har uppstått och spridits mycket samt gjort så att både vaccin och tidigare genomgången sjukdom inte skyddar så bra.

Swebbtv framför alltså felaktigheter.

Alltså man vill få ner smittspridningen så mycket det bara går för att hindra att nya varianter bildas och kan sprida sig okontrollerat. Uppenbarligen är det så att nyvaccinerade inte insjuknar i lika hög utsträckning och därmed minskar smittspridningen i miljöer med många nyvaccinerade.

Hmmmm... Intressant, du verkar ju VÄLDIGT insatt i ämnet kan du tala om varför skulle ett virus mutera bland ovaxxade. Verkar ologiskt eftersom det inte skulle behöva det.
 
S DanielF skrev:
Herre gud... tänk ett steg längre så kanske du förstår vad jag försöker förklara för dig.

Om vi skulle haft ett bra styre i land, län och kommuner så skulle vi haft råd med fler anställda inom vården, bättre arbetsförhållanden och löner med mera. Typ det som vårdpersonalen alltid har beklagat sig över och dessutom beklagar sig över nu.
Och på vilket sätt skulle det ha påverkat pandemin annat än att vi skulle haft en mer ”beredd” vård? Vi skulle ändå haft lika många inlagda men lite färre döda (troligen), men fortfarande en svår situation, speciellt som desinformationen kring covid fortsätter att spridas vilket gör att alltför många väljer att inte vaccinera sig.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S
V vanpire skrev:
Och på vilket sätt skulle det ha påverkat pandemin annat än att vi skulle haft en mer ”beredd” vård? Vi skulle ändå haft lika många inlagda men lite färre döda (troligen), men fortfarande en svår situation, speciellt som desinformationen kring covid fortsätter att spridas vilket gör att alltför många väljer att inte vaccinera sig.
Det skulle i alla fall tagit bort argumentet att vården blev överbelastad. Det är politikerna som har knäckt vården så den inte ens fungerar under normal belastning.

Jag har hellre "desinformation" än censur i samhället. Jag kan tänka själv och dra mina egna slutsatser, jag behöver inte någon som tänker och tycker åt mig. Ni kommunister kan väl fortsätta med er censur, tvång och fira Kim Jong Uns födelsedag den 8 Januari, men håll det i Nordkorea är ni snälla.
 
S
FG FG skrev:
Kan vara svårt att undvika mutationer även om man vaccinerar.

[länk]
Ähh.. bara att ta fler sprutor, det kommer säkert ett nytt vaccin som ni kan bespruta er med. Så får ni guldstjärna i vaccinpasset som bevisar att ni är riktigt lydiga medbäää-rgare.
 
J
T thomas.ericson skrev:
Hmmmm... Intressant, du verkar ju VÄLDIGT insatt i ämnet kan du tala om varför skulle ett virus mutera bland ovaxxade. Verkar ologiskt eftersom det inte skulle behöva det.
Nya varianter började ju komma innan vaccinen. Det finns inget varför, de muterar ibland vid replikation och så blir det som det blir.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Det är politikerna som har knäckt vården så den inte ens fungerar under normal belastning
Du är em sån där som skyller allt på 'politikerna" förstår jag.
Du vet det är du & jag som är de ansvariga, kanske mest du, eftersom det är "vi" som tex överkomsumerar sjukvården.
Finns inte en snöbollschans i helvete att nån ska acceptera tex en "oändlig" sjukvård, du hör ju gnäller om skattetrycket redan nu.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
S DanielF skrev:
Det är du som dra in vårdpersonalens arbetsbelastning i en tråd med Covid. Deras situation var lika dålig innan Covid, så vill du inte diskutera den faktiska orsaken till deras situation så ska du nog inte ta upp deras situation som ett argument i denna fråga.

Du har ju ägnat hela kvällen att beskriva hur rutten jag är som inte vaccinerar mig och hur jag kommer belasta de stackars sjuksköterskorna på IVA. Du är löjlig, gå och lägg dig.
Den är ju värre nu, man borde väl försöka värna om vården som redan går på knäna. Inte tänka att det inte spelar någon roll för att det fanns problem redan innan?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
L lat skrev:
Du är em sån där som skyller allt på 'politikerna" förstår jag.
Du vet det är du & jag som är de ansvariga, kanske mest du, eftersom det är "vi" som tex överkomsumerar sjukvården.
Finns inte en snöbollschans i helvete att nån ska acceptera tex en "oändlig" sjukvård, du hör ju gnäller om skattetrycket redan nu.
Vem har sagt att vi ska höja skatten? Det är ju totalt onödigt när pengarna ändå slösas på ideologiska projekt och samhällsexperiment som bara leder till mer problem.
Skulle Sverige sköts som ett företag så skulle det funnits gott om resurser över att göra om vården.
 
  • Gilla
De stream
  • Laddar…
T thomas.ericson skrev:
Hmmmm... Intressant, du verkar ju VÄLDIGT insatt i ämnet kan du tala om varför skulle ett virus mutera bland ovaxxade. Verkar ologiskt eftersom det inte skulle behöva det.
Ett virus har inte liv. Det har ingen vilja, tänker inte och man kan inte hota det. Men våra kroppar tar virus och kopierar dem, så de blir fler. Det är det enda som händer. Och när det kopieras så händer det ibland att det blir en dålig kopia, med andra egenskaper. Man säger att det muterar. Det är helt oavsiktligt och oundvikligt. Ju fler virus, ju fler kopieringar och då också fler mutationer. Det är inte raketkirurigi.

Det är för mig fascinerande att folk har så skarpa åsikter om vaccinering och samtidigt är så okunniga.

Man går på restaurang för att få fisken tillagad av ett proffs. Man låter flygplansingenjörerna bygga flygplan i fred och man har inga synpunkter på hur piloten ska flyga. Men när ett virus ska bekämpas då är man plötsligt jubeldoktor i virologi... :surprised:

Låt dem som är utbildade i det här berätta hur vi ska göra. Och gör så.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 14 till
  • Laddar…
S
J Jonobe skrev:
Den är ju värre nu, man borde väl försöka värna om vården som redan går på knäna. Inte tänka att det inte spelar någon roll för att det fanns problem redan innan?
Jag kan lova att du inte har skrivit ett ord till någon politiker om hur du tycker de misskött vården, men här sitter du på en högtidsdag som denna och raljerar över hur dålig jag är som inte vaccinerar mig eftersom sjukvården går på knäna när jag inte besökt ett sjukhus på många år.
 
  • Gilla
De stream
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Skulle Sverige sköts som ett företag så skulle det funnits gott om resurser över att göra om vården.
Du är medveten om att det inte är ovanligt att företag går omkull &gör konkurs?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J
S DanielF skrev:
Jag kan lova att du inte har skrivit ett ord till någon politiker om hur du tycker de misskött vården, men här sitter du på en högtidsdag som denna och raljerar över hur dålig jag är som inte vaccinerar mig eftersom sjukvården går på knäna när jag inte besökt ett sjukhus på många år.
Fast det är väl inte politikernas fel? De kan väl inte omyndigförklara folk till höger och vänster?
 
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ett virus har inte liv. Det har ingen vilja, tänker inte och man kan inte hota det. Men våra kroppar tar virus och kopierar dem, så de blir fler. Det är det enda som händer. Och när det kopieras så händer det ibland att det blir en dålig kopia, med andra egenskaper. Man säger att det muterar. Det är helt oavsiktligt och oundvikligt. Ju fler virus, ju fler kopieringar och då också fler mutationer. Det är inte raketkirurigi.

Där för mig fascinerande att folk har så skarpa åsikter om vaccinering och samtidigt är så okunniga.

Man går på restaurang för att få fisken tillagad av ett proffs. Man låter flygplansingenjörerna bygga flygplan i fred och man har inga synpunkter på hur piloten ska flyga. Men när ett virus ska bekämpas då är man plötsligt jubeldoktor i virologi... :surprised:

Låt dem som är utbildade i det här berätta hur vi ska göra. Och gör så.
..och man går till hantverkare om man vill ha en riktig klåpare som inte dyker upp, fakturerar material med 800% påslag och som fakturerar för raster och sovmornar.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.