J
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, kan man dimra och ställa astrour? Vilken fullständigt unik produkt 'ironi'
Att astrouret redan är ställt hoppas jag åtminstone man kan utgå ifrån. Eller blandar jag ihop det med atomuret?
 
J jassaj skrev:
Varför aliexpress????

m.nu har allt du behöver
Utom rimliga priser då.
 
Ok, det förklarar iaf det höga priset.
 
Myrstacken
K Keld skrev:
För min del är priset inte viktigt, utan att jag kan bygga ett sk. smart hem. Och då går plejd bort, om inte dom speedar upp utvecklingstakten ungefär 10 gånger, det verkar som att dom sover sej igenom dagarna på plejds utvecklingsavdelning:sleep::sleep:
Ok berätta vad det är du vill göra som inte plejd klarar som du måste klara i ditt hem
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Ok berätta vad det är du vill göra som inte plejd klarar som du måste klara i ditt hem
Styra andra saker än belysning.
 
  • Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Ok berätta vad det är du vill göra som inte plejd klarar som du måste klara i ditt hem
Det jag har idag är: Givare på fönster o dörrar. Styrda lås, brandlarm o inbrottslarm. Mätning och styrning av temp i garage. Belysning dimring o med "wakeup light". Olika upptändning runt huset med rörelsedeckare beroende på vilket håll man kommer ifrån eller vilken dörr man öppnar.
Detta utan att löda en endaste kabel eller skriva en enda rad kod.

Jag tror att, om jag skulle göra nåt liknande med plejd, skulle jag, med nuvarande utvecklingstakt, få vänta si så där 30-40 år innan prylarna finns tillgängliga.
Dom måste helt enkelt speeda upp och få ut bredare sortiment, då skulle nog försäljningen öka ganska mycket i den delen som inte säljs in av elektrikarna.
 
  • Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
R
Myrstacken Myrstacken skrev:
Ok berätta vad det är du vill göra som inte plejd klarar som du måste klara i ditt hem
Vi kan börja med en så enkel sak som att mäta energi.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Myrstacken
Vad skall du ha alla givare på fönster och dörrar till??
Finns inget säkerhetsbolag som gör något åt inbrottstjuvar.
Dom tar t om många gånger extra tid på sig att åka ut på larm för att slippa stöta på de som gör inbrott.
De har inte betalt för att ta hand om dessa.
De kommer tilll platsen konstanterar ett inbrott och ringer polisebn..
Efer detta sätter dom en plast över rutan så att det inte regnar in..
Detta betalar folk 700kr i månaden för...
Inbrottslarm är totalt bortkastade pengar...

ja wake up light verkar ju fantastikst.. kul när nar man är trött som en häger och så tänder halva våningen..
vill du ändå ha detta funkar det alldelse utmärkt att implementera i ett plejd system
 
R
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vad skall du ha alla givare på fönster och dörrar till??
Finns inget säkerhetsbolag som gör något åt inbrottstjuvar.
Dom tar t om många gånger extra tid på sig att åka ut på larm för att slippa stöta på de som gör inbrott.
De har inte betalt för att ta hand om dessa.
De kommer tilll platsen konstanterar ett inbrott och ringer polisebn..
Efer detta sätter dom en plast över rutan så att det inte regnar in..
Detta betalar folk 700kr i månaden för...
Inbrottslarm är totalt bortkastade pengar...

ja wake up light verkar ju fantastikst.. kul när nar man är trött som en häger och så tänder halva våningen..
vill du ändå ha detta funkar det alldelse utmärkt att implementera i ett plejd system
Givare på fönster och dörrar behöver nödvändigtvis inte ha med intrångsdetektering att göra. Man kan exempelvis vilja stänga av luftkonditioneringen om altandörren stått öppen en längre tid. Eller varna om man glömt stänga garageporten.

Och vad det gäller larm så skulle jag hellre se att en larmfirma åker och sätter plast över en inslagen ruta än att det regnar in under ett par veckors utlandssemester. Ett larm måste ju dessutom inte vara kopplat till en larmcentral och ha en månatlig kostnad, det kan ju skicka larmet direkt till dig så kan du själv avgöra vad som ska göras.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sittställning
Hahaha

Att klaga på plejd med argumentet att produkter som är avsedda att styra typ belysning och lite till ska kunna ta er till månen.

Plejd är vad plejd är. Hem automation eller produkter för tidig demens som ni behöver är något helt annat... Så sluta klaga på en produkt när ni tydligt vill ha något annat.
Själv skulle jag inte lagt alla ägg i en korg när det gäller att få ett tryggare hem..
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Snitsigt att du bytte ut "tillverkad" mot "utvecklad" och tyckte att det var samma sak.

Om man köper jordgubbar från en torghandlare som köpt in belgiska jordgubbar och slängt över i en kartong där det står "svenska jordgubbar", så är det inte svenska jordgubbar. Inte ens om det står det på hemsidan faktiskt.

Kan ni skruva upp en Plejd-enhet och visa alla "Made in Sweden"-graveringar på komponenterna?
Kan ni berätta lite om hur Plejd utveklade sin egen microprocessor, sina egna minneskretsar, sina egna resistorer, osv? Och kanske visa lite bilder på den svenska gruvan där de bryter sin eget svenska kvarts och utvinner sitt eget svenska kisel med sina svensktillverkade maskiner?
Var har de sin halvledarfabrik? Hur finansierades den, med tanke på att det kostar ungefär 50 gånger mer än Plejds nuvarande börsvärde att bygga en sådan?

Och framförallt, kan ni förklara på vilket sätt dessa egentillverkade helsvenska komponenter och den helsvenska slutprodukten håller högre kvalitet än de komponenter och produkter som tillverkas av de fabriker som tillverkar 99% av övriga världens elektronikkomponenter?
 
  • Gilla
jassaj och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Hahaha

Att klaga på plejd med argumentet att produkter som är avsedda att styra typ belysning och lite till ska kunna ta er till månen.

Plejd är vad plejd är. Hem automation eller produkter för tidig demens som ni behöver är något helt annat... Så sluta klaga på en produkt när ni tydligt vill ha något annat.
Själv skulle jag inte lagt alla ägg i en korg när det gäller att få ett tryggare hem..
Plejd är jättebra på att släcka lampor. Det är ingen som påstår att Plejd borde kunna göra mer än det, eftersom det marknadsförs som just ett belysningssystem.

Frågan är fortfarande varför man ska betala fyra gånger mer för ett proprietärt, nedlåst system som knappt utvecklas, än för ett öppet, flexibelt men samtidigt lika enkelt och stabilt system som faktiskt går att anpassas efter framtida behov om man skulle vilja, vilket de flesta så småningom vill. Och det här med att elektriker inte är så sugna på att berätta för deras kunder att det är endast ett belysningssystem som de får folk att investera många tusenlappar i. Hittills har vi inte fått ett enda vettigt argument. Huvudargumentet verkar vara att eftersom Plejd kan mycket mindre än alla andra så betalar man gärna mycket mer för det. Det och någon slags känsla av att det har högre kvalitet än Kinaskit. En känsla som fördmodligen uppstått eftersom man betalat så mycket.
 
  • Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vad skall du ha alla givare på fönster och dörrar till??
Detta betalar folk 700kr i månaden för...
Inbrottslarm är totalt bortkastade pengar...

ja wake up light verkar ju fantastikst.. kul när nar man är trött som en häger och så tänder halva våningen..
vill du ändå ha detta funkar det alldelse utmärkt att implementera i ett plejd system
Det är ändå lite ironiskt att ni nu pratar om bortkastade pengar i en tråd där ni försvarar Plejd.

En person som valt att installera ett konkurrerande system än Plejd hade fått samma funktionalitet men samtidigt pengar över för att göra vad man vill med, till exempel ett inbrottslarm med uppkopplade brandvarnare. Och om man tycker det är onödigt så kan man helt enkelt göra nånting annat för pengarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Var hittar du info om alla dom här elektrikerna som "lurar" folk hela tiden???
 
D
F foppa skrev:
Var hittar du info om alla dom här elektrikerna som "lurar" folk hela tiden???
Jag har bekanta som råkat ut för det klassiska, elektrikern stoppar in Plejd, glömmer berätta att det är en proprietär isolerad lösning, de blir sen besvikna när de märker att de inte kan använda sin investering tillsammans med annat men eftersom det nu sitter där och de har betalt för det, så kör de vidare, men med en liten vardagsirritation och en känsla av att ha blivit lite blåsta.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.