Digital service meny för en Aduro-braskamin som visar inställningar såsom tändelement, fläktnivåer och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
parwik och 1 till
  • Laddar…
Skärmdump av appbutik som visar olika Aduro-appar för kaminstyrning med betyg och installationsstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knepigt, verkar finnas flera appar för kaminen.
Har bara använt Aduro hybrid 1.
Den är Inte uppdaterad på länge ser jag.
Översta är nyligen uppdaterad.
Någon som provat och vet skillnaden?
 
Använder den första. Aduro hybrid ver 2.31/705.34/
Funkar bra

/Leif
 
Har precis blivit med en Aduro H3 Lux och kört den bara några gånger.
Dock så finner jag det lite oroväckande att hela kaminen fylls med gnistor var 20:e sekund när skruven matar fram pellets.
Läser att flera finner det normalt, kanske inget att oroa sig över?
Har lekt med inställningarna i appen men blir ingen större skillnad oavsett vad jag gör tycker jag.

Kanske kan det också finnas bättre/sämre pellets?
Köpte min pellets på Bauhaus, ni får gärna upplysa mig ifall det finnas annat och bättre.
 
Jag har efter år av tester kommit fram till att SCA 6mm pellets har utmärkt kvalitet och passar min relativt känsliga kamin. Men jag köper pellets på pall.

Billighetspellets på mackar eller Bauhaus är no no.
 
F Faruk Zahirovic skrev:
Har precis blivit med en Aduro H3 Lux och kört den bara några gånger.
Dock så finner jag det lite oroväckande att hela kaminen fylls med gnistor var 20:e sekund när skruven matar fram pellets.
Läser att flera finner det normalt, kanske inget att oroa sig över?
Har lekt med inställningarna i appen men blir ingen större skillnad oavsett vad jag gör tycker jag.

Kanske kan det också finnas bättre/sämre pellets?
Köpte min pellets på Bauhaus, ni får gärna upplysa mig ifall det finnas annat och bättre.
Kul att du köpt en fin kamin jag skulle tro att det är för mycket drag i skorsten, ett spjäll o strypa lite när kaminen väl har startat löser nog problemet
 
Hej, vi ska installera kamin och är helt inne på Aduro H1. Är du fortfarande nöjd med din nu ett par efter installationen?
Valde du helisolerad skorsten hela vägen?
//Sabine
 
V Vinthund skrev:
Hej, vi ska installera kamin och är helt inne på Aduro H1. Är du fortfarande nöjd med din nu ett par efter installationen?
Valde du helisolerad skorsten hela vägen?
//Sabine
Hej.
Jag tycker absolut att ni ska satsa på en aduro h1 om ni har funderingar på det.
Värt varenda krona fast den är dyrare än de flesta.

Vi har hel isolerad skorsten, har faktist inte funderat på för och naktelar där om det finns sånna.
Men se till att installera ett spjäll efter kaminen utifall nå råkar ut för samma som mig med för haft drag i skorsten.
 
Hej, stort tack för ditt svar. Vi har beställt den från Bauhaus nu. Vi funderar också på att ha helisolerad för att slippa den fula övergången. Det som är nackdelen med det är väl att man tappar den värme som skorstenen skulle ge om den inte var isolerad. Vilken skorsten beställde ni?
//Sabine
 
Jag funderar på att köpa någon av Aduro-modellerna men när jag kikar runt lite så verkar det vara svårare att få tag på 6mm pellets än 8mm. Jag vet att det står att man ska använda sig av 6mm men är det någon som provat att använda 8mm pellets och hur fungerade det isåfall ?
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
B burton666 skrev:
Jag funderar på att köpa någon av Aduro-modellerna men när jag kikar runt lite så verkar det vara svårare att få tag på 6mm pellets än 8mm. Jag vet att det står att man ska använda sig av 6mm men är det någon som provat att använda 8mm pellets och hur fungerade det isåfall ?
Jag har använt 8mm många gånger när det inte finns 6mm, det har funkat utan problem. Man får göra rent den lite oftare bara tycker jag
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
B burton666 skrev:
Jag funderar på att köpa någon av Aduro-modellerna men när jag kikar runt lite så verkar det vara svårare att få tag på 6mm pellets än 8mm. Jag vet att det står att man ska använda sig av 6mm men är det någon som provat att använda 8mm pellets och hur fungerade det isåfall ?
Hej,
Jag har kört 1,5 vintrar i fritidshuset med Jula 8mm och det har fungerat, men inte utan strul. Har labbat med parametrarna en hel del eftersom det varit en del problem med att pellets "pöser över". Kan det vara så att 6mm brinner upp fortare så att man inte får problemet. Jag hann köpa 2 pallar innan jag fick kaminen installerad och upptäckte att det skulle vara 6mm.
Dessutom tar det in på andra automatiska upptändningsförsöket innan det tänder. Viktigt att hålet från tändelementet är rensat.
/Leif
 
Vilken skorsten med tilluft funkar till dessa kaminer, fabrikat/modell? Någon här hade ju det.
Vi har ingen möjlighet att få in tilluft på annat sätt och har rätt bra undertryck. Skorstenen lär bli ca 7m.

De flesta verkar ha H1, är det inte mycket meck med att rengöra glasen mot att bara välja H2 och bara få ett att rengöra?
Ute i Europa är det standard med 6mm pellets, men här är det 8mm. Ser att det funkar, skönt det. Men någon som verkligen provat med båda och sett mer skillnad.

Detta lär bli en dyr historia, men vi måste ju försöka göra något med dessa el-priser (som lär fortsätta många år framöver). Annars har vi LV och modesta kostnader. Är heller ingen vedeldare, men ser ändå ett behov att ha en alternativ värmekälla de närmsta 10 åren.
 
Q Qunaki skrev:
Vilken skorsten med tilluft funkar till dessa kaminer, fabrikat/modell? Någon här hade ju det.
Vi har ingen möjlighet att få in tilluft på annat sätt och har rätt bra undertryck. Skorstenen lär bli ca 7m.

De flesta verkar ha H1, är det inte mycket meck med att rengöra glasen mot att bara välja H2 och bara få ett att rengöra?
Ute i Europa är det standard med 6mm pellets, men här är det 8mm. Ser att det funkar, skönt det. Men någon som verkligen provat med båda och sett mer skillnad.

Detta lär bli en dyr historia, men vi måste ju försöka göra något med dessa el-priser (som lär fortsätta många år framöver). Annars har vi LV och modesta kostnader. Är heller ingen vedeldare, men ser ändå ett behov att ha en alternativ värmekälla de närmsta 10 åren.

Jag har tilluftsskorsten som heter Schiedel Permeter Air monterad. Där är ett par mindre snygga lösningar med den. Tilluften kommer ut centrum längst ner på skorstenen mot kaminen. Därifrån leds luften via ett rör på baksidan ner till kaminens anslutning som sitter nere till vänster. Det får till följd att tilluftsröret sitter snett monterat och inte ser så trevligt ut.
Den andra saken är att där skorstenen går igenom taket, så går den upp i dimension ca 20cm innan takgenomföringen. Inte så snyggt men den funkar bra annars
Jag har H1 och tycker inte det är mycket merjobb att rengöra rutorna på sidorna. Det är ju lite hur den står monterad om man har glädje av sidofönstrena.
Jag har bara, än så länge, kört med 6mm pellets.
 
@StarBuck Tack för jättebra svar.
OK, nu fattade jag tilluften sitter snett. Den får vridas lite för att passa. (Såg en Conturalösning där de tog den in direkt, klart snyggare. Men säkert mer låst i framtiden).
Fattar inte varför tilluften helt plötslig behöver bli tjockare uppe vid taket... Det borde ju vara homogent.

Jo, vi kan uppskatta sidorutorna = se dem och ha över blick. Men är de inte rena, är de heller inte snygga, då kan man lika gärna slippa dem.

Tycker att 6mm pellets i Sverige blir mindre och mindre tyvärr. Men inom EU är de större.
Vissa pelletsbrännare (till pannor) bryr sig inte, medans andra blir helt knäppa och måste justeras. Därav frågan. Återigen, tack för dina fina/klara svar.
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.