J JFrisk skrev:
Kanske det egentligen skulle se mer genuint ut att inte göra en ram utan bara ha massivt trä i fanérets fiberriktning. Tänkte nu att jag inte ville ha ändträ i handtaget, men får istället 4 skarvar... vad säger ni som kan?
Jag förstår inte hur det är tänkt att se ut i slutändan. Har du nån enkel skiss som visar hur det ska bli? Att det är nån slags infällda grepp förstår jag men resten går jag bet på.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag förstår inte hur det är tänkt att se ut i slutändan. Har du nån enkel skiss som visar hur det ska bli? Att det är nån slags infällda grepp förstår jag men resten går jag bet på.
Det ska bli grepp precis som det ser ut på MDF-biten. Den fanérade MDFen ska bli täcksida på en träram (tror det finns bild även på denna i tråden) på en skjutdörr, det är alltså baksidan jag arbetat på med att fälla in en ram av solid valnöt. Från framsidan ska jag sen fräsa ut med ett tänkt slutresultat att det i princip ser ut som att dörren var en solid valnötsskiva.

Går den beskrivningen begripa? Har tyvärr ingen skiss just nu.

Edit:
Inre ramen jag gjort ska alltså försänkas ner så i skivan att den limmas direkt på yttre fanéret för att kunna göra fingergreppsurfräsningen utan att man ser MDF i kanten medan nästa nivå är tänkt för att få limyta mot skivan för hållfastighet. Sen blir det likadant från andra sidan med det handtaget.
 
Redigerat:
J JFrisk skrev:
Det ska bli grepp precis som det ser ut på MDF-biten. Den fanérade MDFen ska bli täcksida på en träram (tror det finns bild även på denna i tråden) på en skjutdörr, det är alltså baksidan jag arbetat på med att fälla in en ram av solid valnöt. Från framsidan ska jag sen fräsa ut med ett tänkt slutresultat att det i princip ser ut som att dörren var en solid valnötsskiva.

Går den beskrivningen begripa? Har tyvärr ingen skiss just nu.

Edit:
Inre ramen jag gjort ska alltså försänkas ner så i skivan att den limmas direkt på yttre fanéret för att kunna göra fingergreppsurfräsningen utan att man ser MDF i kanten medan nästa nivå är tänkt för att få limyta mot skivan för hållfastighet. Sen blir det likadant från andra sidan med det handtaget.
Ok, då är jag med...tror jag. Jag hade nog fräst in en solid bit valnöt från baksidan o inte brytt mig om att det blir synligt ändträ, hellre ändträ än skarvar. Gör biten större än handtaget är tänkt så kan du hoppa över steget, om du får bra passning o limmar mot kanten på mdfen i urtaget.

Lite likt mitt koncept här men du har en betydligt trixigare uppgift då faneret redan är på plats. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-699#post-4015042
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Handgjord leksaksladan i form av en bondgård med leksaksdjur, på ett grönt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Leverans idag men tillverkad på kvällar och nätter innan i veckan. Ettåringen uppskattar den väldigt mycket.
 
  • Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Nu hade vi minusgrader när snön föll här i nollåttaland, bara passa på att blåsa snön då

 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
fremax och 8 till
  • Laddar…
Huggit.
God jul! :D
Yxa som hugger en trädstam omgiven av granar och snö, med en hälsning till jul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Skottat upp snö mot stenfoten. Det skall man göra alltid när det finns tillräckligt mycket snö så sparar man energi.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ok, då är jag med...tror jag. Jag hade nog fräst in en solid bit valnöt från baksidan o inte brytt mig om att det blir synligt ändträ, hellre ändträ än skarvar. Gör biten större än handtaget är tänkt så kan du hoppa över steget, om du får bra passning o limmar mot kanten på mdfen i urtaget.

Lite likt mitt koncept här men du har en betydligt trixigare uppgift då faneret redan är på plats. [länk]
Ja, jag är också inne på det. Funderar dock på hur mycket man ser av det infrästa alls med aktuellt frässtål, det tar så lite på toppen att det nog blir heltäckande faner där och botten av handtaget blir en solid bit. Tror ju ändå kanske en solid kloss kan vara att föredra. Kanske får jag helt enkelt göra klart vad jag påbörjat och se hur det upplevs.

Ytterligare ett alternativ vore ju att sätta ett tjockt fanér på "gerade klossen" för att garantera fanér på främre synliga ytan, men börjar bli väl många övergångar och moment.

Tror inte jag bara kan limma dikt kanten på MDFen utan att övergången kommer synas mycket mer tydligt. Kanske går, om man vet vad man gör... men nog inte på min nivå.

Precis, på liknande sätt, fast annorlunda. Snyggt bygge i din länk!
 
Provat en ny modell för ventilerade kragar för ved. Det går fortare att sticksåga en öppning per sida än alla hålsågshål jag kört längre ner i stapeln. Det här är nog en bättre metod.

Trästapel med ventilerade kragar med sticksågade öppningar för bättre ventilation, omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
F fiskbuggaren skrev:
Provat en ny modell för ventilerade kragar för ved. Det går fortare att sticksåga en öppning per sida än alla hålsågshål jag kört längre ner i stapeln. Det här är nog en bättre metod.

[bild]
Vet en som körde med pallben för att stödja veden på pallarna :) Går ju dock inte stapla så där högt då.
 
5 årsservice på boxjointjiggen.

Eller...jag bygger snarare om den lite, ska in en glappfri kulskruv istället för m10-stång o egentillverkad antibacklash mutter.

Delar av en box joint jig på arbetsbänk med nya komponenter inklusive kulskruv för uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Komponenter för ombyggnad av boxjointjigg med glappfri kulskruv och stång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LRSvensson och 9 till
  • Laddar…
Jag trodde jag hade julledigt men ack vad jag bedrog mig...
Datorchassi med blåa LED-fläktar och verktygsväska framför, känsla av DIY datorbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite svordomar lyser OCH snurrar yngstas julklapp. :rolleyes::love:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Är kaminen ett verktyg?
Har avhärdat lite saker.. Förkylning i familjen så i väntan på covidprovsvar så roar jag mig med vad som går.
Lyckas jag göra ngt av det blir det en egen tråd om det.
Först in i kaminen var det några trasiga kullager.
En hand håller flera olika storlekar av trasiga kullager, med en suddig bakgrund som antyder en hushållsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brinnande ved i en kamin med synliga lågor bakom en glasruta, i väntan på att metaller skall avhärda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett avhärdat kullager framför en öppen kamin fylld med aska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ett uttjänt hyvelstål från @Ola C
Person som håller i ett använt hyvelstål över ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glowing embers and objects inside a wood-burning stove, likely metal items being heat-treated.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får ta ut det imorgonbitti när allt svalnat..
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
ullberg
FredrikR FredrikR skrev:
Jag trodde jag hade julledigt men ack vad jag bedrog mig...
[bild]
Efter lite svordomar lyser OCH snurrar yngstas julklapp. :rolleyes::love:
Jag ser att årets Wera-kalender inte var din första, när var det där, 2018 kanske? Det och årets tycker jag är två av de mer lyckade kit:en!

/U
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag ser att årets Wera-kalender inte var din första, när var det där, 2018 kanske? Det och årets tycker jag är två av de mer lyckade kit:en!

/U
Stämmer, 2018. :ok:
Denna va riktigt fin också.
2015.
Wera Tools 2015 adventskalender med skruvmejslar, nycklar och bits i organiserat fodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.