E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
De beror på var luften till braskaminen tas ifrån, jag har två stora ventiler i ytterväggen brevid braskaminen och har ALDRIG upplevt att de blir kallare i andra rum när jag eldar i den, man måste ju planera hur saker å ting ska å kommer fungera innan man bygger...:)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C Cicaro skrev:
för att tillföra något till huvudfrågan skulle jag kika på möjligheterna att installera vattenburen värme om du har plats för en panna. På så sätt så kan du välja energikälla i framtiden. Med gott om plats kika på alternativ du kan ladda värme med både flis/pellets/ved/värmepump etc. Dyrt ja men om det går så skapar du en möjlighet till framtiden om nya energislag kommer :)
Tänk också på att vattenburen värme inte behöver innebära massor av rör. Med vattenburna fläktkonvektorer så räcker det med ett fåtal "element" per vångingsplan (2 typ). När det gäller braskaminen kan ett tips var att försöka flytta luften mellan olika delar i huset. Har du t.e.x kaminen i källaren kan du kanske ha ett rör och en lite "pull" fläkt som drar lite varm luft upp från rummet där kaminen finns till en ett annat rum.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej, jag vet inte hur din tomt eller tak ser ut, men en vinkel på 80gr er optimalt nu på vintern. Jag får ungefär 60% av max effekt, de få, få timmarna solen dyker upp. Har du möjlighet til att justera vinkeln slipper du problemen med snö. Det blir oavsett inte manga kwh i dom mörkaste månader.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
Ursäkta men nu kommer ett stort ifrågasättande. Inte tror på att binda elpriset? Det där får du nog utveckla? Du tror inte på att gardera dig mot elmarknadens svängningar som är starkt förknippat med europas energipolitik och sedan vill du ha råd på ett forum beträffande hur du ska hantera det höga priset och återfå kontrollen? Mycket ska man höra! Har du över huvud taget förstått att det höga elpriset beror på en bedrövlig energipolitik? Det enda sättet att återfå kontrollen är INTE att sätta upp elpaneler. Det är att binda elpriset när priset är lågt OCH att rösta rätt 2022. Nu kommer det inte räcka att vi i Sverige röstar rätt 2022 då hela europa har totalt tappat förståndet men det är en bra början. Som vanligt är Frankrike i framkant, de planerar för fler kärnkraftverk och en bra långtidsinvestering är den franska statens energibolag.
Jag är helt på det klara med att det är politik som gjort att priset spårat ur totalt. Det är katastrof att vi måste ha denna prisutveckling på grund av inkompetenta beslut. Det jag menar med att jag inte tror på att bundna avtal är rätt väg är att någon måste alltid betala i slutänden. Tanken med fasta avtal är att energibolagen ska ha marginal och inte gå minus på dem. Det kommer inte gå att få billig el i framtiden genom fasta avtal om det dagligen ska slås nya prisrekord. Sen bör man ta ansvar för sin egen förbrukning vilket är lättare om man lever i nuet med ett rörligt avtal. Om alla med fasta avtal "låtsas som att det regnar" gör det att priserna drivs upp ännu mer och förstör för alla andra inklusive sig själva som inte kan få ett nytt "billigt" fast avtal i framtiden.
 
  • Gilla
toma25 och 1 till
  • Laddar…
Sitter i samma båt som dig. Jag fick inte konvertering till vattenburen värme att gå ihop till en rimlig återbetalningstid, kan säkert bero på husets förutsättningar. Satsade på solceller istället. Förvisso stämmer det att när du förbrukar mycket el så producerar anläggningen förmodligen väldigt lite. Stirra dig inte blind på detta faktum. Se det snarare som en investering med en viss återbetalningstid vilken därpå blir lönsam. Jag är helnöjd med min anläggning.

Såhär ser min kalkyl ut:
Investering 200 k (Inköp inkl. installation exkl bidrag)
Peak effekt: 15,6 kWp
Årlig produktion ca 15500-16000 kWh
Egen förbrukning av årlig produktion ca 5000 kWh, övrigt säljs samt att jag erhåller 5+60 öre/kWh i bidrag på såld el.
Ju dyrare elen är, desto snabbare återbetalningstid.

Tips: Ta in många offerter, för mig varierade priset mellan 200-300 kkr.
Läs på här:
https://www.solcellskollen.se/
https://bengtsvillablogg.info/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Stefan GWestin skrev:
Inte om man har separerat tilluft det bör man ha, bättre förbränning.
Man vill ju ha in frisk luft i huset också, i mitt sovrum högst upp på 3e våningen har jag inga radiatorer, det är friskt, men där sover jag bara och det fladdrar i gardinerna när det blåser.
 
J jasula01 skrev:
Sitter i samma båt som dig. Jag fick inte konvertering till vattenburen värme att gå ihop till en rimlig återbetalningstid, kan säkert bero på husets förutsättningar. Satsade på solceller istället. Förvisso stämmer det att när du förbrukar mycket el så producerar anläggningen förmodligen väldigt lite. Stirra dig inte blind på detta faktum. Se det snarare som en investering med en viss återbetalningstid vilken därpå blir lönsam. Jag är helnöjd med min anläggning.

Såhär ser min kalkyl ut:
Investering 200 k (Inköp inkl. installation exkl bidrag)
Peak effekt: 15,6 kWp
Årlig produktion ca 15500-16000 kWh
Egen förbrukning av årlig produktion ca 5000 kWh, övrigt säljs samt att jag erhåller 5+60 öre/kWh i bidrag på såld el.
Ju dyrare elen är, desto snabbare återbetalningstid.

Tips: Ta in många offerter, för mig varierade priset mellan 200-300 kkr.
Läs på här:
[länk]
[länk]
Tack för bra svar.
Det känns som att det är rätt väg att gå trots låg produktion vintertid. Kan man dessutom använda sin elleverantör som ett batteri och få tillbaka sitt överskott senare känns det ännu bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fredj721 skrev:
Tänk också på att vattenburen värme inte behöver innebära massor av rör. Med vattenburna fläktkonvektorer så räcker det med ett fåtal "element" per vångingsplan (2 typ). När det gäller braskaminen kan ett tips var att försöka flytta luften mellan olika delar i huset. Har du t.e.x kaminen i källaren kan du kanske ha ett rör och en lite "pull" fläkt som drar lite varm luft upp från rummet där kaminen finns till en ett annat rum.
Ja, det är i och för sig sant. Tack för ditt tips. Detta är dock ändå inte så intressant, vi har gjort en del åtgärder för att sprida värme från kaminerna och känner att vår värmelösning är optimal för vår situation och vårt hus. Därför återstår bara att få ner elpriset.
 
S Simonbmw skrev:
Tack för bra svar.
Det känns som att det är rätt väg att gå trots låg produktion vintertid. Kan man dessutom använda sin elleverantör som ett batteri och få tillbaka sitt överskott senare känns det ännu bättre.
Nja som ett batteri är det ju inte. Mer som en bank där du har dina pengar insatta utan att få ränta.
Du säljer överskottet billigt på sommaren och pengarna räknas av mot elen du köper dyrt på vintern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P para skrev:
Nja som ett batteri är det ju inte. Mer som en bank där du har dina pengar insatta utan att få ränta.
Du säljer överskottet billigt på sommaren och pengarna räknas av mot elen du köper dyrt på vintern.
Jag förstod det som i ett tidigare inlägg att Jämtkraft hade upplägget att man bara betalade överföringsavgift när man fick tillbaka överskottet, inte dagsaktuellt pris minus sommarens pris.
 
P para skrev:
Nja som ett batteri är det ju inte. Mer som en bank där du har dina pengar insatta utan att få ränta.
Du säljer överskottet billigt på sommaren och pengarna räknas av mot elen du köper dyrt på vintern.
Jag har haft solceller i 2år nu och säljer allt mitt överskott och bufflar pengarna till senare under året. Betalar ingen elräkning mellan april och Jan på grund av detta. Producerat 8.58 MWH hittills iår på 30st paneler.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Ni som skriver att ni anpassar er efter när elen är billig ? har ni verkligen elavtal med timdebitering ? de flesta betalar väl ett månadssnitt ?

Gör man det vinner man ju ingenting på att flytta förbrukningen över dygn/vecka.
Man kanske inte vinner något på det idag på sina befintliga avtal, men hade majoriteten anpassat sig och gjort som ovan beskriver hade elpriserna inte sett ut som de gör idag med extrema toppar vissa tider. Desto mer utsmetad förbrukning på nätet under dygnet desto mindre toppar.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Vad man ska göra ?

Man ska rösta på ett parti som ser nyktert på Kärnkraftsfrågan
Man ska rösta fram politiker som ser till landets bästa
Man ska rösta fram politiker som ser till invånarnas bästa

Att kärnkraftsmotståndarna i regeringen står på tv och säger, ” det är fritt fram för elleverantörer att bygga ny kärnkraft”, men dom ser ingen vinning med det, så det uteblir

Om inte regering tidigare hade tagit bort förmåner som kärnkraften haft, så hade vi haft fler reaktorer igång idag
Och elpriset hade varit lögre i hela NordPool

T.o.m Jacob Wallenberg sa ju i
Agenda eller 30 minuter, att han absolut var intresserad av att satsa i Kärnkraften
Om bara politikerna öppnade upp möjligheterna

intresset finns,
Tack! Var på väg att skriva detsamma. Det dröjde länge i den här tråden innan nån kom in på grundorsaken.
Tycker nästan det borde vara straffbart att förstöra ett så bra elsystem som Sverige haft i 50 år (Fast problemen började egentligen redan när Barsebäck lades ner). För förstöra elsystemet är precis vad vi gör. Alla (även politiker) som är emot kärnkraft och istället förespråkar sol- och vindkraft har en sak gemensamt. De saknar kunskap om både elproduktion, effektbalans och industrins behov av stabil och förutsägbar tillgång till energi. Problemet med sol- och vindkraft är inte bara att de inte ger energi när den behövs som mest. Problemet är också att de ger mycket energi när vi inte behöver det, vilket heller inte är bra. Det är svårt OCH KOSTSAMT (och inte alls miljövänligt) att ha ett elsystem som klarar att balansera och kompensera för dessa stora svängningar. Det kan kortsiktigt vara lönsamt med vindkraft och för den enskilde villaägaren att installera solcellsanläggning, men det bidrar totalt sett till att försämra vårt elsystem. Kontentan av detta (i kombination med för långa överföringsavstånd) blir ett högt elpris.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
F1Alex F1Alex skrev:
Jag har haft solceller i 2år nu och säljer allt mitt överskott och bufflar pengarna till senare under året. Betalar ingen elräkning mellan april och Jan på grund av detta. Producerat 8.58 MWH hittills iår på 30st paneler.
vilket elbolag?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Hur lång livslängd har solceller? Och vad är återbetalningstiden?
Jag har aldrig funderat på det eftersom vi inte får montera det på vårt gamla hus (eller på fastigheten)
Men är återbetalningstiden typ 6 år i en viss installation och livslängden 7år är det ju endast 1år man tjänar på den och faktiskt sänker sin kostnad.

Känns som det är en viktig faktor för TS att beakta, att man först måste räkna av investeringen. Inte bara att första elfakturan blir halva priset.
Har du ett torp typ, med stor yta tillhörande så finns alltid möjligheten att bygga ställningar på marken. Det är faktiskt både enklare och du kan ta bort snö.

För att svara TS, det kommer nog att bli svårt efter vintern att få någon som kan bygga. Alla bokas nu. Det du ska göra är 1. Alla system som kan gå med värmepump ska bytas till värmepump. 2. Isolera huset så det är "bra" till mycket bra. Det är isolering på vinden, fönster, ventilation, lister osv

En vanlig vedpanna med vatten, verkar allt bättre nu.
Jag såg att det fanns nya solcellspaneler nu som kan ta in sol från båda sidorna, det verkar intressant och värt att kolla hur det funkar. För de kanske jobbar bättre på vintern?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.